پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۰۸۴۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
شرکت سایپا در حالی سال 94 با اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها گام موثری برای پوشش زیان انباشته خود برداشت و با حمایت از روند قیمت سهام آن در بازار سرمایه در کانون توجه سهامداران قرار گرفت که سهامداران آن از سال 95 تا کنون روزگار خوشی را سپری نمی‌کنند.

شعار سال: گروه خودروسازی سایپا این روزها حال و روز خوشی ندارد. این شرکت که روزگاری نه چندان دور در سال 94 بواسطه اجرای برنامه های متعدد جهت خروج از زیان انباشته سنگین خود مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفته بود و بازدهی قابل توجهی را نصیب سهامدارانش کرده بود، اما در شرایط فعلی با افت ارزش سهام و نزول قیمت سهام آن به کمتر از ارزش اسمی، ناامیدی و یاس را همراه با زیان قابل توجه برای سهامدارانش به همراه داشته است.

شرکت سایپا در حالی سال 94 با اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها گام موثری برای پوشش زیان انباشته خود برداشت و با حمایت از روند قیمت سهام آن در بازار سرمایه در کانون توجه سهامداران قرار گرفت که سهامداران آن از سال 95 تا کنون روزگار خوشی را سپری نمی‌کنند.

البته در شرایطی که مدیران ارشد سایپا در خصوص بهبود وضعیت سودآوری شرکت و روند مناسب ارزش سهام آن پس از اجرای برنامه افزایش سرمایه اظهار امیدواری می کردند، در حال حاضر ، با عدم تحقق وعده های خود به سهامداران سبب بی اعتمادی اهالی بازار سرمایه شده اند. به نظر می رسد این شرکت تنها در رکورد زنی افزایش تولید و فروش خود موفق عمل کرده که این امر نیز تاثیری بر روند سودآوری و ارزش سهام آن در بازار سرمایه نداشته است.

تداوم روند کاهش سود و تعدیل های منفی"خساپا"

سهامداران "خساپا" در سال جاری با وجود اعلام مدیران ارشد آن مبنی بر رشد تولید و فروش محصولات تولیدی، با ارایه گزارش نامناسب از عملکرد میاندوره ای شرکت و اعلام تعدیل های منفی پی در پی سود مواجه شده‌اند که این امر پیامدی جز کاهش قیمت سهام و افت سرمایه سهامداران را به دنبال نداشته است.

بر اساس این گزارش، شرکت سایپا در سال جاری به دفعات از افزایش تیراژ تولید و ارزش فروش محصولات تولیدی خود اطلاع رسانی کرده است. به طوریکه، شرکت سایپا و زیرمجموعه های آن همچون پارس خودرو، سایپا کاشان، بن رو، زامیاد و سایپا دیزل در مجموع از ابتدای سال جاری تا مهر ماه امسال 345.210 دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این رقم نسبت به تولید بیش از 286 هزار دستگاه در دوره مشابه سال گذشته با رشد 20.6 درصدی همراه شده است.

علاوه بر این، درآمد فروش شرکت سایپا در نه ماهه سال جاری 75.365 میلیارد ریال اعلام شده و تنها در آذر ماه امسال بیش از 9.404 میلیارد ریال فروش داشته است. همچنین بنا بر اعلام مدیریت جدید شرکت، این گروه خودروساز توانسته در دی ماه سال جاری با تولید بیش از 68 هزار دستگاه خودرو، رکورد تولید ماهانه خود را بعد از شش سال بشکند.

این رویدادها و اخبار مثبت در حالی در آمار فعالیت ماهانه شرکت سایپا ارایه شده و مدیران ارشد آن با مصاحبه های خود مهر تاییدی بر روند رو به رشد تولید و فروش محصولات تولیدی سایپا زده اند که این مجموعه از لحاظ سودآوری و بازدهی قیمتی عملکرد نامناسبی را از خود به نمایش گذاشته و موجب نارضایتی سهامداران شده است.

زیان 16 درصدی سهامداران پس از سه ماه توقف نماد

بر اساس اطلاعات موجود، شرکت سایپا با سرمایه بیش از 39.266 میلیارد ریال در حالی در اولین بودجه سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 مبلغ 141 ریال سود برآورد کرده که در دوره عملکرد شش ماهه نخست امسال با اعلام تعدیل منفی سود 20 درصدی و توقف نماد معاملاتی مواجه شد، توقفی که بیش از سه ماهه به طول انجامید.

همچنین شرکت سایپا در دوره عملکرد نیمه نخست سال مالی جاری با برآورد سود 113 ریالی مبلغ 23 ریال زیان محقق ساخت و دلیل این امر را عدم افشای سودحاصل ازسرمایه گذاری درسهام شرکت های تابعه و وابسته، درگزارش سود(زیان) شش ماهه نخست سال مالی 96 شرکت مطابق نامه شماره 821/60546 مورخ 1387/11/08( هشت بهمن1387)سازمان بورس اوراق بهادارتهران اعلام کرد . البته نهاد ناظر سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به این توضیح کوتاه بسنده نکرد و نماد معاملاتی "خساپا" در تاریخ 31 اردیبهشت ماه امسال با قیمت پایانی 1.407 ریال متوقف شد تا اطلاعات بیشتری در این زمینه از سوی شرکت به سازمان بورس ارایه شود.

بدین ترتیب نماد معاملاتی سایپا در تاریخ 12 شهریور ماه سال جاری با ارایه توضیحاتی که چندان برای اهالی بازار سرمایه قانع کننده نبود، با افت قیمت 16.87 درصدی و در محدوده قیمتی 1.200 ریال مورد بازگشایی قرار گرفت و در حالی که سرمایه سهامداران "خساپا" حدود سه ماه بلوکه شده بود در روز بازگشایی نیز با زیان 16 درصدی مواجه شدند. این اتفاق در حالی رقم خورد که "خساپا" در روزهای معاملاتی پس از بازگشایی نماد همچنان روند نزولی را سپری کرد و بر زیان سهامدارانش افزود.

تغییر مدیریتی کارساز نشد

علاوه بر این، در شرایطی که در روزهای پایانی آبان ماه سال جاری به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت تغییر مدیریتی در شرکت سایپا اعمال شد و مهدی جمالی کرسی مدیر عاملی این مجموعه خودروساز داخلی را به محسن قاسم جهرودی سپرد، این اتفاق تاثیری بر وضعیت عملیاتی و سودآوری شرکت در پی نداشت. به گونه ای که، شرکت سایپا بار دیگر با انتشار گزارش عملکرد نه ماهه سال جاری خود، یاس و نامیدی را برای سهامدارانش به ارمغان آورد. چراکه این مجموعه در دوره عملکرد مذکور مبلغ 70 ریال زیان محقق ساخت و این در حالی بود که در دوره مشابه سال گذشته 19 ریال سود شناسایی کرده بود.

ذوب سرمایه سهامداران "خساپا" در سال جاری

همانطور که عنوان شد، شرکت سایپا از لحاظ بازدهی قیمتی نیز مناسب عمل نکرده است. قیمت سهام "خساپا" از ابتدای امسال تا 10 بهمن ماه سال جاری از محدوده 116 تومان به 87 تومان رسید که بیش از 22 درصد کاهش داشت. همچنین در دوره مشابه سال گذشته نیز بازدهی منفی 40 درصدی را ثبت کرد.

البته در کنار آن، ارزش بازار ساپیا در دوره مورد بررسی با افت بیش از 6.207 میلیارد ریالی معادل 12 درصد یعنی به بیش از 44.188 میلیارد ریال نزول یافته است . همچنین رتبه نقدشوندگی "خساپا" نیز 274 محاسبه می شود که تقریبا در ردیف های انتهایی جدول رتبه بندی قرار می گیرد.

بی توجهی مدیران ارشد شرکت به زیان سهامداران

براین اساس به نظر می رسد مدیران شرکت سایپا برنامه یا سیاستی در راستای حمایت از سهامداران خود بویژه سهامداران خرد و حقیقی در نظر نداشته و تنها با تبلیغ ، بزرگ نمایی وضعیت تولید و فروش خود سعی در پنهان کردن وضعیت نامناسب سودآوری این مجموعه دارند . به طور یقین، در صورت ادامه اتخاذ چنین سیاست هایی از سوی مدیران ارشد سایپا بیش از پیش سهامدارانش متضرر می شوند و اعتماد اهالی بازار سرمایه به مدیران شرکت از بین می رود. در این بین باید توجه داشت که اعتماد اهالی بازار سرمایه یکی از مهمترین فاکتورها در این بازار به شمار می رود که بازگرداندن آن به بورس کاری بس دشوار است.

لزوم شفاف سازی بیشتر پیرامون ابهامات سایپا

علاوه بر این، لزوم پیگیری و نظارت بیشتر نهاد ناظر بازار سرمایه احساس می شود تا با نظارت دقیق خود از زیان بیشتر سهامداران سایپا جلوگیری کند. به هر حال زیان دهی و افت قیمتی شرکت سایپا به کمتر از قیمت اسمی و در محدوده 87 تومان با وجود روند رو به رشد مقدار و درآمد فروش سایپا علامت سوال بزرگی است که در ذهن سهامداران است که همچنان بدون پاسخ باقی مانده و باید در این خصوص شفاف سازی شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت نود اقتصادی، تاریخ 14 بهمن 96، کد مطلب: 2111564: www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سروش
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
0
احتمالا میزان تولید محصولات پرایدش کم شده
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین