پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۵۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
در حالی که مصوبه مجلس درباره حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر، پس از رد شدن از سوی شورای نگهبان به مجمع تشخیص رفته است تا در صورت تایید نظر مجلس، سپنتا نیکنام منتخب زرتشتی شورای شهر یزد، امکان حضور مجدد در این شورا را داشته باشد؛ اما هنوز خبری از بررسی آن در مجمع نیست. این در حالی است که سخنگوی هیأت رئیسه مجلس می‌گوید علی لاریجانی می‌تواند این مسئله را پیگیری کند.

شعارسال : موارد اختلافی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بر اساس قانون باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود. درواقع نمایندگان و مجلس زمانی که با مخالفت سفت‌وسخت شورای نگهبان در برابر یک موضوع روبرو می‌شوند؛ به قضاوت مجمع تشخیص دل می‌بندند.

این در حالی است که برخی طرح‌ها، مصوبات و موارد اختلافی که به مجمع ارجاع می‌شود با طی زمان زیادی مورد بررسی قرار می‌گیرد. با تغییراتی که پس از فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص پیش‌آمده، امید به رسیدگی به این موارد کمتر شده است؛ برخی از اعضای مجمع تشخیص مانند مجید انصاری هم جسته‌وگریخته به این نابسامانی اشاره‌ کرده‌اند. شاید به همین دلیل هم برخی طرح‌ها مانند «محدود کردن نظارت شورای نگهبان» و یا طرح حضور اقلیت‌های دینی در شوراها هنوز حتی در دستور کار این مجمع هم قرار نگرفته است.


از همین رو این نگرانی وجود دارد که در موارد اضطراری که برای تصمیم‌گیری نیاز به عجله مجمع است هم موضوعات در پیچ‌وخم مجمع بماند. هر چند اعضای مجمع معتقدند اگر موارد اضطراری مثل اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس در بحث بودجه باشد، بررسی آن به صورت فوری در مجمع انجام می‌شود.

حالا سپنتا نیکنام، عضو شورای شهر یزد به دلیل شکایت یکی از کاندیداها سرنوشتش به تصمیم‌گیری در مجمع موکول شده است. مخالفت شورای نگهبان با بندی از اصلاح انتخابات شوراهای شهر و روستا یعنی حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر و اصرار مجلس بر آن موجب شد تا این مصوبه 24 دی به مجمع تشخیص ارجاع شود. غلامرضا مصباحی مقدم چندی پیش گفت که این طرح هنوز در دستور کار مجمع قرار نگرفته است. با توجه به اهمیت تعیین تکلیف این مصوبه مجلس باید منتظر بررسی مجمع بماند و به گفته نمایندگان عضو کمیسیون شوراها مجلس نمی‌تواند هیچ‌گونه دخالتی در امور کاری مجمع داشته باشد. محمد محمودی شاه‌نشین در این خصوص گفته که مجمع یک مرجع بالادستی به‌حساب می‌آید و مجلس حتی در موارد اضطرار هم نمی‌تواند به کار آن‌ها ورود کند.

در همین حال سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد می‌گوید: اتفاق جدیدی رخ نداده و همچنان همان مواضع قبلی وجود دارد. من هم منتظر اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم؛ من هم فعلاً در مرخصی هستم و شورا نمی‌روم.


نیکنام ادامه می‌دهد: بعد ازمصوبه مجلس در مورد اقلیت‌های دینی این طرح برای حل اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت، اتفاق جدیدی رخ نداده و تماس جدیدی هم نداشتم.

اما بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره راه چاره مجلس در این موارد که نیاز است مصوبه موردنظر مجلس با سرعت بیشتری در مجمع بررسی شود تأکید کرد: این زمان طبیعی است و باید در این خصوص با مجمع تشخیص مصلحت نظام صحبت کنید.

او ادامه داد: این‌ها موارد اختلافی است در مجلس تعیین تکلیف شده و به مجمع رفته و مجمع باید آن را در دستور کار خود قرار دهد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس بابیان اینکه وقتی موارد اختلافی است در مجمع باید آن را حل کنند؛ در پاسخ به این سؤال که یعنی مجلس هیچ راهی برای پیگیری زودتر موضوع ندارد، تأکید کرد: خود رئیس مجلس آقای لاریجانی باید موضوع را پیگیری کند.

با توجه به گفته‌های نعمتی درواقع تنها کسی که می‌تواند در بررسی سریع‌تر موارد ارجاعی به مجمع تشخیص، تاثیر داشته باشد، شخص علی لاریجانی رئیس مجلس است. در خصوص تلاش رئیس مجلس برای بررسی خارج از نوبت برخی موارد اختلافی ارجاع شده به مجمع تابه‌حال اخباری منتشرنشده است؛ اما چندی پیش یک منبع موثق خبر داد که در مورد طرح «محدود کردن نظارت شورای نگهبان» و «حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر و روستا» شخص رئیس مجلس پیگیر است تا بررسی آن‌ها سریع‌تر انجام شود.

با این حال اگر این موضوع در مجمع هم بررسی شود باید دید که چه نظر درباره آن داده می‌شود؛ پیش‌ازاین سپنتا نیکنام به رسانه‌ها گفته بود که پالس‌های مثبتی از مجمع تشخیص مصلحت می‌رسد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری اعتماد، تاریخ انتشار: 16 بهمن 1396، کدخبر: 156010، www.etemaadonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
مثل اینکه در این کشور فقط مسلمون ها به رسمیت شناخته میشند
ا.ح75
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
من احساس میکنم سیستم درستی برای قانون گذاری در ایران وجود ندارد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین