پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۴۳۰
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
نیکنام امروز در جلسه شورای شهر یزد حضور می‌یابد اما این به‌معنای حل معمای حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر نیست.

شعار سال: سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد بازمی‌گردد اما داستان عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر همچنان کلاف سردرگمی است که جایگاه اقلیت‌های دینی در عرصه مدیریتی کشور را تهدید و محدود می‌کند.
احتمالا امروز عکس‌های حضور نیکنام در نخستین جلسه شورای شهر یزد در سال جدید به خبر اول رسانه‌های داخلی بدل می‌شود و جمعی از نمایندگان مجلس نیز که قریب به 100روز پیش آستین‌هایشان را در حمایت از او بالا زدند در مدح این اقدام اعلام موضع می‌کنند اما بازگشت نیکنام نه مراد مجلسی‌ها از مصوبه جنجالی‌شان است که از سوی شورای نگهبان رد شد و نه پایان خوش داستان عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر.
براساس خبر‌های رسیده به‌رغم امیدواری مجلس ماجرای عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر پس از فراز و فرود شش ماهه به بن بست رسیده است و مجمع تشخیص مصلحت نظام دستوری برای نوشتن پایان خوش این قصه ندارد.
در نیمه دوم تعطیلات نوروزی یکی از اعضای صاحب‌نام مجمع تشخیص مصلحت نظام که به رایزنی میان جناح‌های سیاسی شهره است، راهی یزد شده و در این سفر نوروزی که دو سه روزی هم به طول انجامیده دیداری با اعضای شورای شهر یزد داشته. در دیدارهای جداگانه او با هیأت رئیسه شورای شهر یزد و برخی چهره‌های صاحب نفوذ یزد او حامل پیام‌هایی برای مجمع تشخیص مصلحت نظام در پرونده نیکنام بوده است. هرچند این عضو مجمع در دیدارهایش با چهره‌های صاحب نفوذ یزد وعده بازگشت نیکنام به شورای شهر یزد را داده بود اما او دیروز با بیان اینکه در این موضوع قصد مصاحبه و موضع‌گیری ندارد گفت:متأسفانه خبرهای خوشی در راه نیست.

راه میانبر برای حل مشکل نیکنام

در تکمیل سخنان این چهره صاحب‌نام اما غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد که از پیگیری‌کنندگان اصلی بازگرداندن نیکنام به شورای شهر یزد است و وعده داده که اگر نیکنام به شورا بازنگردد خودش هم از ریاست شورای شهر یزد استعفا می‌کند، گفت: در دیدار نوروزی یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با جمعی از نمایندگان شورای شهر یزد و برخی چهره‌های استان ماجرای عضویت سپنتا نیکنام در شورا جزء به جزء بررسی شد و قرار بر این شد که عضو مجمع با انتقال نظرات و دیدگاه‌های ما به مجمع در روزهای اخیر تصمیم‌گیری نهایی در این‌باره را انجام دهند.
او افزود: بعد از بازگشت ایشان به تهران و انتقال دیدگاه‌های ما به دیگر اعضای مجمع اینطور اعلام شده است که جمعی از اعضای مجمع در جلسه‌ای مصوب کرده‌اند که فعلا مصوبه مجلس برای رفع موانع از حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر در دستور کار مجمع قرار نگیرد و این بحث مسکوت بماند اما برای رفع مشکل سپنتا نیکنام جمعی از صاحب نفوذان مجمع برای لغو حکم تعلیق عضویت نیکنام در شورای شهر یزد با دیوان عدالت اداری وارد مذاکره شوند و در نهایت هم حکم دیوان لغو شده اعلام شود و نیکنام به کرسی‌اش در شورای شهر یزد بازگردد.
شاید درهمین راستا بود که نیکنام به‌جای ابراز خوشحالی دوشنبه شب گذشته در صفحات شخصی‌اش در شبکه‌های مجازی- توییتر و اینستاگرام - نوشت: «۱۶ مهر‌ماه سال گذشته درخواست مرخصی کردم، ۲۲ مهرماه نخستین جلسه شورای شهر یزد بوده که من در آن حضور نداشتم، چند روز بیشتر تا پایان زمان قانون شش ‌ماه عدم‌حضور باقی نمانده، واقعا عزمی برای حل مشکل هست؟ بودن یا نبودن، مسئله چیست؟»

شمارش معکوس برای پایان مرخصی نیکنام

در کنار سکوت مجمع نسبت به وضعیت نیکنام برای عضویت در شورای شهر یزد قرار است امروز نخستین جلسه شورای شهر یزد در سال جدید برگزار شود. هنوز خبری درباره سرانجام داستان عضویت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی آن به این شورا ابلاغ نشده است.
سکوت مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌عنوان مرجع نهایی تصمیم‌گیرنده درباره سرنوشت ماجرای عضویت نیکنام از یک سو و شمارش معکوس برای پایان مهلت مرخصی شش ماهه نیکنام از سوی دیگر دو فاکتوری است که تعیین پایان داستان او را در روزهای اخیر ضروری می‌کند.
نیکنام از 22مهرماه در مرخصی به سر می‌برد و حکم موافقت شورای شهر یزد با درخواست مرخصی‌اش از 22مهرماه صادر شده است. بنابراین 22فروردین‌ماه تاریخ نهایی مهلت قانونی برای تعیین تکلیف عضویت یا تعلیق عضویت نیکنام در شورای شهر یزد است.
براساس قانون شوراهای شهر و روستا اگر عضوی از شورا به هر دلیلی 6‌ماه متوالی در جلسات شورا حاضر نشود عضویتش در شورا لغو خواهد شد.
مرخصی نیکنام شروع رسانه‌ای شدن ماجرای لغو عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و دیگر عرصه‌های مدیریتی و تناسب آن با قاعده نفی سبیل بود. واکنش اذهان عمومی به این ماجرا چنان بود که نمایندگان مجلس درصدد جبران محدودیت ایجاد شده برای اقلیت‌های دینی برآمدند و به‌رغم مخالفت صریح شورای نگهبان با عضویت اقلیت‌های دینی در شورا‌های شهر در تاریخ 21آذرماه گذشته طرح دو فوریتی را برای اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را به صحن مجلس آوردند و به تصویب رساندند؛ مصوبه‌ای که با مخالفت شورای نگهبان روبه‌رو شد اما نمایندگان مجددا در 24دی‌ماه بر رایشان مبنی بر حضور اقلیت‌های دینی در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا اصرار کردند و این مصوبه را برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع کردند. نمایندگان طراح اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی و شهرداران معتقد بودند نظر مجمع تشخیص مصلحت‌نظام برای بازکردن گره ایجاد شده در عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر مساعد است.

دلیل مطهری برای سکوت مجمع

به‌رغم این امیدواری اما هم‌اکنون 111روز از ارجاع مصوبه مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گذرد و نه‌تنها هنوز مجمع عزمی برای در دستور کار قرار دادن بررسی این مصوبه از خود نشان نداده است بلکه در‌خواست‌های مکرری که از جانب شورای شهر یزد و حتی شورای‌عالی استان‌ها برای توجه به این امر روانه مجمع می‌شود هم تا‌کنون بی‌پاسخ مانده است.
در همین راستا دیروز علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس که مسئول پیگیری موضوع تأخیرمجمع تشخیص مصلحت نظام در تعیین تکلیف طرح حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر است، خبرداد:هنوز به درخواستش برای ملاقات با سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پاسخی داده نشده است. او به اعتماد آنلاین گفت: ظاهراً آقای شاهرودی کسالتی داشتند، به‌خاطر همین مسئله هنوز نتوانستم با او ملاقاتی داشته باشم و امروز هم این مسئله را پیگیری می‌کنم.
در پیگیری بحث رفع تعلیق از عضویت نیکنام در شورای شهر یزد مجلس تنها نیست و در سوم اسفندماه گذشته بود که 75عضو از77عضو شورای‌عالی استان‌ها در نامه به آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی خواستار رفع مشکل سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد شدند. پس از آن هم مرتضی الویری رئیس شورای‌عالی استان‌ها اعلام کرد که قرار بود عدم‌حضور سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد موقتی باشد، نه اینکه موضوع بلاتکلیف رها شود. شورای‌عالی استان‌ها از رئیس مجمع تشخیص مصلحت می‌خواهد مشکل را برطرف کند.
سپنتا نیکنام در چهارمین دوره شوراهای اسلامی نیز عضو شورای شهر یزد بوده و در انتخابات امسال در حالی با ۲۲هزار رأی به پنجمین دوره شورای شهر راه یافت که 17هزار رأی نیکنام رأی مسلمانان و سه هزار رأی آن متعلق به جامعه زرتشتیان است.
به‌دنبال تأیید صحت انتخابات و تشکیل شورا، یکی از اعضای علی‌البدل شورای شهر یزد به استناد نظر فقهی شورای نگهبان مبنی بر اینکه در شهرهایی که اکثریت با مسلمانان است، یک اقلیت نمی‌تواند برای بقیه تصمیم بگیرد، از وی به دیوان عدالت اداری اعلام شکایت کرد و دیوان عدالت اداری هم رأی به تعلیق عضویت نیکنام در این شورا داد. از آن زمان تا‌کنون نیکنام در مرخصی به سر می‌برد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 15 فروردین 97، شماره: 10782


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین