پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۹۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
معاون میراث فرهنگی یزد گفت: مرمت و ساماندهی دربند گرجی در محله گازرگاه در بافت تاریخی یزد به‌عنوان یکی از طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین دربندهای ایران به اتمام رسید.

شعارسال: ساشا ریاحی‌مقدم معاون میراث‌فرهنگی یزد با اعلام این خبر گفت: دربند گرجی در اواخر دوره زندیه بنا شده و در همان زمان، گرجی‌هایی که بعد از تحولات منطقه قفقاز به ایران منتقل شده بودند، به این مکان آمده و در آنجا سکنی گزیدند.

او افزود: در این دربند تعداد چهارده بنا وجود دارد که از بناهای شاخص آن می‌توان به خانه خان‌بهادر (معین‌التجار) و عمارت بهار عمر (خانه متعلق به دکتر ابویی) اشاره کرد. حاج یوسف گرجی بزرگ این خاندان از جمله افرادی بوده که در اواخر دوره زند به همراه خانواده خود به ایران مهاجرت کرده است.

ریاحی‌مقدم اما مصالح به کاررفته در دربند گرجی را عمدتا خشت دانست و گفت: جداره‌های دربند با اندود کاهگل پوشانده شده و تزیینات به کار رفته در دربند گرجی شامل سردرهای آجر کاری شده و نغول‌های کارشده روی جداره‌ها است که بعضی از آن‌ها دارای تزیینات ساده گِلبری است.

او به قسمت‌هایی از دربند که به‌صورت سرپوشیده ساخته شده اشاره کرد و گفت: این طاق‌ها به‌صورت گوناگون ازجمله طاق کلیل، طاق آهنگ و... است و در آن چند نورگیر نیز مشاهده می‌شود. همچنین نیم طاق سر در برخی خانه‌ها نیز به‌صورت کلیل، تیزه‌دار و مازه‌دار دیده می‌شود. این درحالی است که در برخی قسمت‌های دربند روی جداره‌ها طاق‌نماهایی وجود دارد.

معاون میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در این پروژه افزود: تراشیدن اندودهای فرسوده بدنه دربند، دوخت‌ودوز شکاف‌ها، استحکام‌بخشی دیوارها، ازاره چینی پای دیوارهای بدنه، اندود کاهکل بدنه، اندود کچ سقف و بدنه، اجرای شرفی لب دیوارها، اصلاح ناودان‌های پشت‌بام، اندود کاهگل پشت‌بام و ساباط‌های دربند، جمع‌آوری آسفالت کف دربند، اجرای قلوه سنگ در کف دربند، سامان‌دهی کابل‌های برق و مخابرات، سیم گل و مرمت سردرب پلاک‌های مسکونی و مرمت پشت‌بام‌های دربند ازجمله اقداماتی است که در طولانی و قدیمی‌ترین دربند ایران صورت گرفته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 16 بهمن 1396 ، کدخبر: 4220128 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
خیلی خوب شد ، بزودی گردشگران بسیاری را این بنا به سمت خودش خواهد کشاند ؛ انشالله که بنا های دیگری هم با پیگیری های سازمان میراث فرهنگی بازسازی شود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین