پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۳۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
با توجه به اهميت دسترسی همسايگان شمالی و آسيای ميانه به آبهای خليج فارس ، احداث راه آهن و خطوط ریلی هرمزگان به شمال کشور فرصت طلايی برای حمل بارهای ترانزيتی از مسير ايران به وجود آورده است.

شعار سال: محمد پور فخری مدیر کل راه آهن استان هرمزگان گفت: با توجه به رویکرد مسئولان نظام به انتقال بار از جاده به ریل این اداره کل طرح توسعه خطوط خود را در دستور کار قرار داده است.

وی چهار خطه کردن فاصله بین ایستگاه انشعاب بندرعباس تا ایستگاه مانوری، توسعه خطوط ایستگاه مانوری ، اتصال محموطه های بندر شهید رجایی به شبکه ریلی ، ایجاد خط در محوطه ۲۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی را از مهمترین اهداف طرح توسعه خطوط ریلی عنوان کرد.

موقعيت خاص جغرافيايی هرمزگان سبب شده تا توسعه حمل و نقل ترانزيت در مسیر جنوب به شمال زمینه ارزآوری و اشتغالزایی و توسعه اقتصادی فراوانی برای كشور ایجاد شود.

اتصال قطب های مهم معدنی كشور با احداث خطوط ریلی

مدیر کل راه آهن استان هرمزگان افزود: اتصال قطب های مهم معدنی كشور همچون سنگ آهن گل گهر سيرجان ، چغارت بافق و چادرملو و مراكز مهم صنعتی مانند ذوب آهن اصفهان و صنايع فولاد هرمزگان و پالايشگاه نفت بندرعباس و بندر شهيدرجايی به شبكه ريلی كشور ، از مهمترین مزایای ایجاد خطوط ریلی هرمزگان محسوب می شود.

پورفخری استفاده بهينه از امكانات بهبود و افزايش خدمات باری و مسافری را اصلی ترین خط و مشی اداره كل راه آهن هرمزگان دانست و گفت: اين اداره كل می كوشد با بهره گيری از تخصص و تجربه نيروهای كار آمد در زمينه های مختلف و همچنين استفاده از امكانات موجود شرايط مطلوب تری را برای حمل و نقل كالا فراهم آورد.

وی افزود: اکنون بیش ازهزار و 500نفر نیروی رسمی و شرکتی در راه آهن هرمزگان مشغول به کار و شرکت های متعددی نیز در حال ارایه خدمات ریلی به مشتریان هستند.

مدیر کل راه آهن استان هرمزگان در خصوص سابقه احداث راه آهن هرمزگان گفت: طرح احداث راه آهن هرمزگان در سال ۱۳۵۱ تصویب شد و بعد از پیروزی انقلاب از سال ۶۳ توسط جهاد احداث راه آهن برنامه ساخت آن عملیاتی شد و در سال ۱۳۶۷ تا ایستگاه سیرجان به بهره برداری رسید.

پور فخری افزود: در محور بندرعباس به بافق دو هزار و 270دستگاه پل و۲۹ دهانه تونل احداث شده که اين محور بصورت دوخطه (دو مسير زوج وفرد) با علائم الكتريكی مدرن طراحی شده است.

مدیر کل راه آهن استان هرمزگان گفت:در اسفند ماه ۱۳۷۳ نیز طرح خط اول راه آهن کامل ونخستین قطار وارد ایستگاه بندر عباس شد.

پورفخری گفت: در ادامه نیز طرح دوخطه کردن۶۱۳كيلومتر راه آهن هرمزگان پیگیری شد که در سال۱۳۹۱ طرح تکمیل و توسط رییس جمهور وقت افتتاح شد .

مدیر کل راه آهن استان هرمزگان افزود: اکنون این اداره کل دارای هزار و 230کیلومتر خط اصلی و بیش از ۳۵۰ کیلومتر خط فرعی است.

پورفخری گفت:خطوط فرعی این اداره کل که برای تخلیه و بارگیری محمولات مختلف مورد استفاده قرار میگیرد شامل از خط مس سرچشمه خط گمرک سیرجان خط سی بی جی خط معدن گل گهر مجتمع فولاد هرمزگان پالایشگاه بندر عباس و ایستگاه مانوری بندر شهید رجایی می باشد.

مدیر کل راه آهن هرمزگان در خصوص اهداف این اداره کل گفت: اصلی ترین اهداف و برنامه های كيفی حمل و نقل ريلی در هرمزگان را برقی كردن محور بافق به بندرعباس ، رفع گلوگاه های تخليه و بارگيری،افزایش قطارهای برنامه ای برای کاهش زمان سیر محمولات و افزايش سهم حمل ونقل ريلی در بارگيری محمولات از بندر شهيد رجايی است.

افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری و جابجایی مسافر در خطوط ریلی

پورفخری با اشاره به افزایش چشمگیر ظرفیت تخلیه و بارگیری راه آهن هرمزگان افزود: در طول سال های اخیر ظرفیت تخلیه و بارگیری راه آهن هرمزگان همواره رو به افزایش بوده است و از حمل ۱۴ میلیون تن در سال ۹۳ به ۱۵میلیون در سال۹۴و ۱۷و نیم میلیون تن در سال ۹۵رسیده است.

وی با ذکر اینکه از ابتدای سال تا کنون 11 میلیون و 310 هزار تن انواع کالا از راه آهن استان جا به جا شده که 16 درصد بیشتر از پارسال است پیش بینی کرد تا پایان امسال ظرفیت تخلیه و بارگیری از مرز ۲۰ میلیون تن خواهد گذشت.

مدیر کل راه آهن استان هرمزگان گفت: بیشتر کالاهای جابجا شده مواد معدنی ، مس ، مازوت و کانتینر است که به آسیای شرقی می رود.

محمد پور فخری افزود: امسال با توسعه خطوط ریلی در محوطه بندری شهید رجایی سهم جابجایی بار توسط حمل ونقل ریلی نسبت به جاده 24 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل راه آهن هرمزگان با اشاره به افزایش جابجایی مسافر در خطوط ریلی هرمزگان افزود: جابجایی مسافر با خطوط ریلی در استان 22 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

پورفخری علت افزایش را همه روزه شدن قطار مسافری بندرعباس به مشهد و بالعکس عنوان کرد و گفت: اکنون به صورت روزانه 4 قطار از بندرعباس به مقاصد تهران،اصفهان و مشهد حرکت می کند.

وی مهمترین هدف راه اندازی محور بافق _ بندرعباس را حمل و نقل بار از مبادی تخليه و بارگيری محمولات از بندر شهيد رجايی ، غلات ، آهن آلات ، كانتينرهاي داخلی و ترانزيت ايستگاه مانوری مازوت ، نفت كوره ، كروزوت ، كودشيميايي ، سنگ آهن و گاز ايستگاه فولاد هرمزگان كنسانتره آهن گندله ، زغال سنگ و كك از ايستگاه معدن گل گهر ، كنسانتره آهن و هماتيت عنوان کرد.

قطعا ایجاد خط ریلی هرمزگان و اتصال آن به شمال کشور از مهم ترین ره اوردهای جمهوری اسلامی ایران بوده که این امر راهی برای رهایی از اقتصاد تك محصولي نفت و استفاده از سایر پتانسيل ها در زمینه اقتصاد پایدارمحسوب می شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازباشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 19بهمن 96، کدمطلب:۶۴۱۹۴۲۱، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
هرمزگان به دلیل پتانسیل خوبی که در زمینه حمل و نقل ریلی داره میتونه زمینه های مناسبی برای پیشرفت اقتصاد استان فراهم بیاره
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین