پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۷۲۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
آب رفته به جوی باز نمی گردد، اینجا ضرب المثل نیست بلکه به راستی آبی که از لوله شکسته هدر رفت دیگر به آن لوله باز نمی گردد و جبرانش تنها دست نزولات آسمانی است.

شعارسال: این روزها شاهد کاهش بارندگی نه تنها در کهگیلویه و بویراحمد که لقب دومین استان پر آب کشور را داشت بلکه در بیشتر استان های کشورهستیم به گونه ای که در این استان تا کنون چنین کم بارشی سابقه نداشته است و همیشه با استان پر بارش معروف بود.

به دلیل همین بارش ها و نزولات آسمانی است که این استان را به استانی چهارفصل نام گذاری کرده است استانی که سال به سال میزان برندگی اش در حال کاهش است همیشه از پدران و پدربزرگ هایمان شنیده ایم که در گذشته بارش باران و برف چگونه بود و گاهی تا دو متر برف می بارید اما گویا این سال ها آسمان نیز بخیل شده است.

آب مایه حیات است آب که نباشد زندگی نه تنها انسان ها بلکه همه موجودات عالم دچار مشکل می شود آب، خاک، هوا سه عنصر مهم برای زمین است که هر کدام که نباشد زنده بودن و زندگی کردن نیز با مشکل مواجهه می شود وقتی 70 درصد بدن انسان از آب تشکل شده است دیگر هیچکس منکر حیاتی بودن آب نیست.

وقتی نزولات آسمان زیاد باشند آب نیز زیاد است اما اکنون می بینیم هر ساله زمستانش با زمستان های سال های قبل متفاوت تر است باران و برف و سرمای زمستان سال 96 را با 95 و با 94 مقایسه کنیم فهمیدنش سخت نیست میلی متر میلی متر کاهش پیدا کرده است و امسال نیز بدتر از سال های گذشته شده است.

خورشید تابان این زمستان می گوید با زبان بی زبانی یک هشدار و یک چراغ قرمز برای مردم و مسئولان است مردمی که باید بدانند چگونه باید صرفه جویی کنند و مسئولانی که بدانند چگونه مانع هدر رفت این آب شوند و چگونه بین مردم صحیح توزیع کنند اما گاهی بی توجهی هایی می شود که جای تامل دارد.

نبود آب و خشکسالی شدن چیزی شبیه وعده مسئولان نیست که بگوییم محقق نمی شود و سرسری بگذریم بلکه وعده آسمان است آسمانی که این روزها خورشیدش بیشتر از ابرهای باران زا نمایان است با این حال با توجه به شرایط می طلبد مسئولان و مردم در مصرف این عنصر صرفه جویی کنند.

آب رفته به جوی باز نمی گردد این بار ضرب المثل نیست بلکه یک واقعیت است که وجود دارد آبی که رفت دیگر به جوی باز نمی گردد لوله های شکسته آبی که مقدار زیادی آب هدر می رود، لوله های آبی که من و شما باز می کنیم و ساعت ها جلوی مغازه و ماشینمان را تمیز می کنیم لوله هایی که چیکه می کنند و هیچ توجهی به آنها نمی شوند.

مردم باید صرفه جویی کنند اما در کنار مردم مسئولان نیز موظف هستند از هدر روی آب خودداری کنند لوله های شکسته را شناسایی و از هدر رفت آب جلوگیری کنند شاید در جاهای مختلفی از این شهر اکنون لوله های شکسته ای دارد که آب از آن ها هدر می رود و هیچ توجهی به آنها نمی شود.

شکسته شدن آب شرب خیابان مطهری شهر سی سخت رو به روی اداره برق نمونه ای از این هدر رفت آب است انتظار می رود در این بحران بی آبی مسئولان حداقل از این گونه هدر رفت های آب جلوگیری کنند و اینگونه لوله های شکسته را شناسایی کنند.

اگر همین یک لوله شکسته را در نظر بگیریم و در حالت خوش بینانه بگوییم در یک ساعت دو لیتر آب هدر می رود بخواهیم یک شبانه روز در نظر بگیریم و یا یک هفته را محاسبه کنیم بدون شک مقداری زیادی آب شرب مردم هدر می رود در حالی که خیلی از روستاهای استان با بحران بی آبی رو به رو هستند اینجا آب هدر می رود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی صبح زاگرس، تاریخ انتشار 20 بهمن 96، کد مطلب: 105906، www.sobhezagros.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
باز خوبه کشور در شرایط پرابی قرار نداره! که اگرم داشت باز مایه تاسف بود...نمیدونم چی بگم
ا.ف75
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
بعد وقتی اب کم میاد پدر مردمو در میارن و اب رو جیره بندی میکنن و هی میگن کم مصرف کنید
ن.ف83
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
در شرایط امروزی کشور که تمام شهر ها با کم ابی دست و پنجه گرم میکنند برای یک شهر نبود فاضلاب شهری و جمع اوری و تصفیه های سطح زمین از مشکلات مدیریت شهری محسوب میشوند
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین