پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۸۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵
معاون رئیس جمهور در امور زنان با اشاره به اینکه هیچ مادری نباید در زندان باشد، تصریح کرد: برای مادران، مجازات جایگزین یا دستبندهای الکترونیک استفاده کنیم.

شعارسال: جلسه فراکسیون زنان مجلس با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده صبح روز دوشنبه 7 اسفندماه در مجلس با ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت و فراکسیون زنان در حوزه زنان و طرح‌ها و لوایح و اقدامات پیگیری شده از ابتدای آغاز به کار تاکنون، برگزار شد.

پیگیری عدالت جنسیتی و خانواده به عنوان دو مسئله مهم در قانون برنامه ششم

بنابراین گزارش ابتکار در ابتدای این جلسه با بیان اینکه در دولت دوازدهم سیاست‌ها و راهبردهای این دولت را پیگیری می‌کنیم، گفت: اقدامات و برنامه‌های آقای روحانی در دولت یازدهم در حوزه زنان به خوبی مشهود بود. ضمن آنکه تکالیف قانونی برنامه ششم را در مواد 101، 102 و 80 این برنامه درخصوص عدالت جنسیتی و خانواده پیش رو داریم که باید اجرای و دنبال شوند.

وی ادامه داد: از نظر برنامه، راهبرد و قانون بالادستی، نقشه راه در دولت دوازدهم روشن است ضمن آنکه شخصا با برنامه وارد این کار شده‌ام.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه نخستین جلسه ستاد ملی زن و خانواده را با حضور رئیس‌جمهور هفته آینده برگزار خواند کرد، افزود: ستاد زنان و خانواده ستادی فرابخشی و قوه‌ای است لذا حضور اعضای فراکسیون زنان مجلس در آن بسیار اهمیت دارد که در این ستاد تکالیف مواد 101 و 102 و شاخص‌های دیگر برای حرکت در مسیر توسعه را تعریف، مشخص و کمی خواهیم کرد.

وی به موضوعات مورد بررسی در جلسه نخست این ستاد اشاره کرد و گفت: در جلسه نخست بیشتر شاخص‌های عمومی را بررسی خواهیم کرد و امیدواریم اختیاراتی برای مصوب این شاخص‌ها بدست آوریم تا ملاک حرکت در طول مسیر پیش‌رو قرار گیرند.

پیگیری تمامی موضوعات اولویت‌دار حوزه زنان و خانواده/ضرروت آموزش حقوقی و مهارتی به زنان

ابتکار با تاکید بر اینکه معاونت امور زنان تمامی موضوعات اولویت‌دار حوزه زنان و خانواده را پیگیری می‌کند، اضافه کرد: آموزش یکی از مسائل مهمی است که در این خصوص با وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان به منظور ارتقاء سطح آگاهی زنان در موضوعات مختلفی همچون توانمندی حقوقی و مهارت‌های زندگی و... رایزنی کرده‌ایم، ضمن آنکه با وزارت کار به منظور ارائه تسهیلات به زنان برای کاهش معضلات شغلی آن‌ها وارد گفت‌وگو شده و آیین‌نامه‌های اجرای مرتبط با تسهیلات فراگیر و پایدار نگارش شده است تا نگاه معادل جنسیتی در توزیع این تسهیلات فراهم شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به موضوع اشتغال پایدار برای زنان روستایی اشاره کرد و گفت: مدیر امور بانوان استان‌ها عضو کارگروه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی است و آن‌ها خواستیم مجموعه سیاست‌ها را بکار گیرند تا زنان نیز از تسهیلات اشتغال روستایی نیز بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه فردا اجلاسی ملی در زمینه IT و ICT و فناوری اطلاعات در راستای از توان‌افزایی زنان در حوزه‌های مختلف مرتبط با اشتغال با همکاری وزارت ارتباطات برگزار خواهند کرد، افزود: این سمینار به هیچ عنوان تشریفاتی نیست چراکه ما نقشه راه مشخصی برای توانمندی زنان در تمامی حوزه‌ها به ویژه حوزه فناوری داریم ضمن آنکه در خردادماه در این رابطه نشستی بین‌المللی برگزار می‌شود تا از تجربه کشورهای صاحب نظر استفاده کنیم.

فروش و عرضه کالاها مهمترین معضل زنان روستایی

ابتکار با تأکید بر اینکه تاکنون 18 سفر استانی داشته است، اظهارکرد: این سفرها با برنامه‌ریزی و هدف بازدید و آگاهی از وضعیت روستاها و زنان روستایی انجام شده است و در این راستا عمده مشکلات زنان روستایی مورد بررسی قرار گرفته است که فروش و عرضه کالاهایشان مهمترین معضل آن‌ها شمار می آیند.

30 درصد پست‌های مدیریتی در استان‌ها باید به زنان برسد

وی با اشاره به اهداف و جهت‌گیری‌های این سفرهای استانی، توضیح داد: معرفی سیاست‌های دولت برای تمامی مقامات دولتی از جمله بحث تفویض اختیار پست‌های مدیریتی به زنان تا 30 درصد و رصد کم و کیف اجرای این سیاست در استان‌ها از دیگر اهداف این سفرها به شمار آید؛ در واقع در دو سطح ملی و استانی این موضوع با همکاری سازمان اداری – استخدامی رصد و نظارت می‌شود.

به کار گیری 42 مدیر زن در پست‌های مدیریتی در 5 ماه اخیر

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: طبق آخرین آمار سازمان اداری – استخدامی در 5 ماه اخیر 42 مدیر زن در پست‌های مدیریتی به کار گرفته شده‌اند که 19 نفر از آنها در سطح عالی مشغول به کار شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه آموزش و آگاهی‌رسانی به مدیران استانی بسیار مهم است، از طرح بحث در این خصوص در جلسات شورای اداری خبر داد و افزود: هدف اصلی توان‌افزایی مدیران زن است که بتوانند با شایستگی کامل این 30 درصد سهم خود از پست‌های مدیریتی را دریافت و وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهند.

این معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سهم زنان در مجلس شورای اسلامی نیز باید به 30درصد افزایش یابد، گفت: باید این بلندپروازی را دنبال کنیم چراکه مردم و نسل جوان چنین انتظاری از ما دارند.

ابتکار به پیگیری موضوعی تحت عنوان "گفت‌و‌گوی ملی خانواده در سطح ملی و استانی" اشاره کرد و گفت: تقویت بنیان خانواده یکی از تکالیف ما در ماده 102 برنامه ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است که دراین خصوص نشست‌های بسیاری با اساتید و دانشگاهیان برگزار کرده و به این جمع بندی رسیدیم که خانواده باید از درون خود دارای توانمندی‌هایی شود تا بتواند در مقابل آسیب‌ها بایستد.

کمرنگ شدن گفتگوی بین نسلی و میان خانواده‌های ایرانی

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه خانواده سالم می‌تواند اقتصاد سالم و اقتصاد مقاومتی را پیش ببرد به همین دلیل گفتگو باید در درون خانواده ایرانی شکل بگیرد، ادامه داد: متاسفانه براساس پیمایش‌های انجام شده گفتگو بین نسلی و میان خانواده‌های ایرانی بسیار کاهش پیدا کرده است درحالی که این مهم جزو ضروریات جامعه است، البته این مسائل در دنیا نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر ارائه برنامه و آگاهی برای افزایش گفتگوی بین نسلی و میان خانواده‌، افزود: این موضوع به صورت پایلوت در برخی از استان‌ها اجرایی شده است و استانداران برای جریان‌سازی در این خصوص و همین طور برای افزایش گفتگوی بین نسلی پس از حوادث دی ماه پیش قدم شده‌اند.

ابتکار در خصوص قصاص نوجوانان نیز بیان کرد: نوجوانانی وجود دارند که زیر سن 18 سال مرتکب جرم شده‌اند اما در یک جهنمی تا رسیدن به سن قانونی نگه داشته شده و پس از آن اعدام می‌شوند، اگرچه انجمن‌ها و تشکل‌های بسیاری در این رابطه فعالیت می‌کنند اما قانون باید در این خصوص اصلاح شود ضمن آن که می‌توان محکومین در این رابطه را که به جرائم سازمان یافته مرتبط می‌شوند مشمول اصلاح قانونی نکرد هر چند حتی در این نوع جرایم نیز آن بچه بی‌گناه است.

وی همچنین در رابطه با بحث تابعیت فرزندان زنانی که شوهران غیرایرانی دارند تصریح کرد: مسئله تابعیت پیگیری شد؛ طبق آمارها حدود 800 دختر ایرانی که شوهر افغان کرده‌اند به صورت برده مورد استفاده قرار می‌گیرند لذا موضوع مهم و پیچیده‌ای است.

مطالبه زنان برای ورود به ورزشگاه پیگیری شد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به مطالبه زنان برای ورود به ورزشگاه، اظهارکرد: موضوع پیگیری و خوشبختانه روز گذشته زنان توانستند به تماشای مسابقه ورزشی بسکتبال بنشینند که در این راستا با آیت الله مکارم جلساتی برگزار و داستان اصلی را برایشان توضیح دادم که ایشان تأکید کردند که اصلا نمی‌دانستند ماجرا این است. به من چیز دیگری گفتند که من آن واکنش را نشان داد.

اختصاص نیم درصد بودجه جاری استانداری‌ها به اداره کل زنان و بانوان

وی همچنین درخصوص اختصاص نیم درصد بودجه جاری استانداری‌ها به اداره‌کل زنان و بانوان در بودجه سال ۹۷، افزود: تدوین طرح توسعه زنان و خانواده هر استان در حال پیگیری است که به همه استان‌ها ابلاغ و موافقتنامه‌هایی به استاندارها امضا کرده‌ایم و اطلس اطلاعاتی دقیق و آماری مربوط به زنان را با سرشماری سال 95 تطبیق داده و آن را به عنوان پایه کار به مدیران تمام استان‌ها می‌دهیم تا برنامه‌ای را مطابق با استان، منطقه و دهستان خود در خصوص زنان ارائه دهند چراکه هر منطقه شرایط خاص خود را دارد.

ابتکار افزود: این نیم درصد باید در جهت اجرا، رصد و پایش این برنامه‌ها خرج شود ضمن آنکه چارچوب نظارتی برای اجرای تکالیف ابلاغ شده به استان‌ها ایجاد و دنبال می‌شود و جلسات تخصصی و موضوعی بسیاری برگزار شده است.

اقدامات صورت گرفته برای آزادی زنان زندانی جرایم غیرعمد

وی با تأکید بر اینکه به حمایت مجلس برای گفت‌وگوی بین نسلی و گفت‌وگوی خانواده‌ها نیاز دارند، گفت: برای آزادی زنان زندانی جرایم غیرعمد نیز اقداماتی صورت گرفته است و انتظار داریم تمامی نمایندگان رسماً به کمپین ارمغان 2 و حمایت از این زنان بپیوندند.

هیچ مادری نباید در زندان باشد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به بازدید از بند نسوان زندان ارومیه، گفت: بازدید از بند زنان زندان‌های تهران و پیگیری مشکلات آنها را نیز در برنامه داریم ضمن آنکه معتقدیم هیچ مادری نباید در زندان باشد چراکه بسیاری از این زنان دارای فرزندانی هستند که بچه‌های آنها بی‌سرپرست در خیابان‌ها رها شده‌اند به همین دلیل بهتر است برای مادران مجازات جایگزین یا دستبندهای الکترونیک به منظور حضور آنها در خانه‌هایشان استفاده کنیم البته برای رسیدن به این مرحله به تلاش فراکسیون زنان و مکاتبه آنها با قوه قضائیه نیاز داریم./

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خانه ملت، تاریخ انتشار: 7 اسفند 1396، کدخبر: 372530، www.icana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
0
این طرح عدالت جنسیتی اگر بر طبق گفته های قران انجام بشه و عملی بشه میتونه عملکرد مارو در حوزه زنان به یه الگوی جهانی بدل کنه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین