پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۱۲۹۴
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
مناظره حجت الله عبدالملکی از اقتصاددانان لیست ائتلاف اصولگرایان با محمدعلی وکیلی از کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات مجلس با موضوع "مجلس دهم نگاه به درون یا تمنا از بیرون" در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد.
شعار سال: مناظره حجت الله عبدالملکی از اقتصاددانان لیست ائتلاف اصولگرایان با محمدعلی وکیلی از کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات مجلس با موضوع "مجلس دهم نگاه به درون یا تمنا از بیرون" در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد.

عبدالملکی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر این که چه راهبردی هایی مجلس برای اقتصاد مقاومتی در نظر دارد، تصریح کرد: راه حل من دو دیدگاه اشتباه را مورد بررسی قرار می دهد. یک دیدگاه این است که همه مشکلات ما از جانب تحریم هاست و برای حل مشکل اقتصاد باید نگاه به بیرون داشت و برای رفع تحریم ها تلاش کرد.

این اقتصاددان با اشاره به تلاش ها برای تصویب برجام گفت: وقتی برجام تصویب شد، رییس جمهور گفت 60 درصد مشکلات ما ربطی به تحریم ها ندارد، در حالی که پیش از آن شعارهای دیگری داده می شد و از سوی دیگر واقعیت این است که فقط 20 درصد مشکلات ما مربوط به تحریم هاست.

وی با بیان این که دیدگاه دیگر این است که با مذاکرات تحریم ها برطرف خواهد شد، افزود: مذاکرات باید انجام شود ولی راه حل مشکل ما اجرای اقتصاد مقاومتی است. در واقع، اقتصاد مقاومتی برای پیشرفت اقتصاد کشور است و طبق برنامه ریزی و محاسبات بنده، ایران می تواند دومین قدرت اقتصادی جهان شود.

وکیلی، در پاسخ به سوال مجری با بیان این که برآیند عملکرد داخلی ما همانند مین در حال انفجار است، گفت: ما با مین بیکاری، فساد، افسردگی و امثال این ها روبرو هستیم و مجلس آینده برای خنثی سازی آن باید برنامه داشته باشد.

وی افزود: در جامعه ما اقتصاد سیاسی است و درخت توسعه در کشور ما با ریشه دلار نفتی است و ذائقه ایرانیان با محصول آن مطابقت ندارد.

کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ریشه این درخت باید فرهنگ باشد. این کار به طور اساسی و ریشه ای اشتباه است. به طوری که ما دو طبقه داریم؛ طبقه دارا که نود درصد منابع در دست آن هاست و طبقه پایین که درصد بالایی را شامل می شود. ما طبقه وسط نداریم. اگر طبقه وسط توسعه یابد هماهنگی در این نظام برقرار می شود.

در ادامه مناظره، حجت الله عبدالملکی درباره نقش دولت در نا به سامانی های اقتصادی امروز بیان کرد: اولین مصوبه هیئت دولت واردات 20 دستگاه خودروی خارجی برای وزراست در صورتی که در اوج جنگ اقتصادی قرار داریم و باید به دنبال صادرات باشیم.

عبدالملکی دلیل معضلات اقتصادی کشور را بی برنامگی برای تولید ملی دانست و عنوان داشت: این مصوبات در حالی است که پیمانکاران ما به دلیل بدهی های معوقه دولت به آن ها به سرعت کارگران خود را اخراج می کنند.

وکیلی در پاسخ به این اظهارات با تأکید بر این که تجویز ما باید در چهارچوب گفتمان باشد، خاطرنشان کرد: دولت بالای 200 هزار میلیارد بدهی دارد که از دولت قبل به ارث مانده است. بیشتر مجلس نهم اصولگرا بودند و این وضعیت از جانب آن ها ناشی می شود.

عبدالملکی در پاسخ به وکیلی اظهار داشت: من شدید ترین انتقادها را به دولت دهم داشتم. دولت دهم بد کرد و دولت یازدهم بدتر. مفسدین از زمان جنگ رشد کرده اند و در دولت اصلاحات قدرتمند شدند و با زرنگی می توانند فرار کنند مشکل ما معیشت مردم است و برای تقویت تولید ملی، باید سود بانکی حذف شود.

وکیلی درباره انتقادات عبدالملکی به عملکرد اقتصادی دولت یازدهم گفت: جوانمردی نیست که علیه این دولت موضع گیری منفی انجام شود زیرا این دولت انتخاب ملت بوده است.

وی با بیان این که بدترین مجلس به لحاظ پایبندی، مجلس نهم بود، ابراز داشت: در مجلس نهم، اصولگراها حضور داشتند و در قبال خطاهای دولت دهم چشم بستند. چه تضمینی هست که اگر دوباره اصولگراها وارد مجلس شوند، چشم را به روی خطاها نبندند.

عبدالملکی با بیان این که ریشه تحریم های اقتصادی امروز ما از مجلس ششم شروع شد، تصریح کرد: خیانت در امانت جایی است که مشکل اصلی کشور، اقتصاد است ولی یک اقتصاددان در تیم اصلاح طلبان حضور ندارد. خیانت وقتی است که به وثوق الدوله ها رای بدهیم و وثوق الدوله ها وارد مجلس شوند.

کاندیدای عضو ائتلاف بزرگ اصولگرایان خاطرنشان کرد: به گفته مقام معظم رهبری نباید به وثوق الدوله ها رای دهیم. ایشان فرمودند به افرادی رای بدهید که چه وارد مجلس بشوند و چه نشوند، پایبند به قانون باشند و اگر به آن ها رای ندهید شما را متهم به بدی نکنند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 4 اسفند 1394، کد مطلب: 1009248 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین