پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۹۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
در حالی استیضاح وزرای راه‌وشهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی نمایندگان مجلس کلید خورده است که بعضی از نمایندگان مجلس مدعي زدوبند برخی نمایندگان کمیسیون عمران با عباس آخوندی هستند اما در مقابل، عده‌ای دیگر آن را صراحتا رد کرده و تأکید دارند که این زدوبندها به هیچ عنوان صحت ندارد.

شعار سال: در حالی استیضاح وزرای راه‌وشهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی نمایندگان مجلس کلید خورده است که بعضی از نمایندگان مجلس مدعي زدوبند برخی نمایندگان کمیسیون عمران با عباس آخوندی هستند اما در مقابل، عده‌ای دیگر آن را صراحتا رد کرده و تأکید دارند که این زدوبندها به هیچ عنوان صحت ندارد. این نمایندگان همچنین تأکید می‌کنند که ما محکم پای کار ایستاده‌ایم و نگران آن هم نیستیم که کسی به ما برچسب بزند. برخی دیگر از این نمایندگان نیز در گفت‌وگو با «شرق» معتقدند که عقب‌نشینی از استیضاح وزرا تحت هیچ شرایطی وجود ندارد و دو وزیر باید کابینه را ترک کنند. به دنبال سانحه هوایی که اخیرا در منطقه سمیرم رخ داد و یک فروند هواپیمای ٧٢ ATR متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان متلاشی و سرنگون شد، طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی نیز از سوی برخی از نمایندگان مجلس کلید خورد.

در نامه‌ای که نمایندگان مجلس به هیئت‌رئیسه مجلس ارائه و از سوی کمیسیون عمران وصول شده؛ ناتوانی در مواجهه با بحران‌های موجود در سیستم حمل‌ونقل کشور، نداشتن نظارت بر سیستم ناوگان هوایی و ریلی و بروز مشکلات در کشور و مرگ تعداد بسیار زیادی از هم‌وطنان، اجرانکردن برنامه‌های ارائه‌شده به مجلس شورای اسلامی در نوسازی ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی، بی‌انگیزگی در اداره امور وزارتخانه‌ ذی‌ربط و عدم پاسخ‌گویی مناسب به مردم و نمایندگان از جمله محورهای این استیضاح اعلام شده است.

طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، نیز برای بار سوم در مجلس کلید خورده است. حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار، از تهیه طرح استیضاح وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» با ۳۳ امضا در مجلس خبر داده و گفته است: «درحال‌حاضر ۳۳ نماینده این طرح را امضا کرده‌اند...». او در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، تأکید کرده است: با توجه به حد نصاب قانونی نمایندگان و با توجه به اصل ٨٩ قانون اساسی و ماده ٢٢٧ و ٢٢٨ آیین‌نامه داخلی مجلس، لازم است استیضاح وزیر کار هرچه سریع‌تر در دستور کار مجلس قرار گیرد. اجرانکردن قانون درباره بازنشستگان بیمه روستاییان و عشایر و اجرایی‌نشدن بازنشستگی روستاییان که طبق قانون اساسی سن آنها به ٧٠ سال رسیده و ١٠ سال بیمه پرداخت کرده‌اند، افزایش نرخ بی‌کاری در کشور، سوءمدیریت در سازمان بازنشستگی کشور و بسیاری از شرکت‌های وابسته که طبق سیاست‌های این صندوق‌ها باید سوددهی داشته باشند ولی متأسفانه این روز‌ها زیان‌دهی دارند، سوءمدیریت و نداشتن نظارت بر مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی از جمله شرکت شستا، رسیدگی‌نکردن به اوضاع معیشتی و رفاهی بازنشستگان و ارائه‌ندادن خدمات از طریق صندوق‌های بازنشستگی، اختصاص‌ندادن منابع و نداشتن برنامه‌ریزی لازم برای توانمندسازی تعاونی‌ها متناسب با افراد در برنامه پنج‌ساله توسعه و بودجه سالانه کشور و عدم رشد بخش تعاونی کشور طبق برنامه پنج‌ساله توسعه و اصلاح‌نکردن ساماندهی نظام اطلاعاتی بازار کار از مهم‌ترین موارد استیضاح ربیعی است.

‌استیضاح وزیر در ٥ محور

صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، از ارجاع طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی به این کمیسیون خبر داده و به تسنیم گفته است: استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی در پنج محور تدوین شده است که ناتوانی در زمینه بحث بحران‌های موجود در سیستم حمل‌ونقل کشور، نداشتن نظارت بر سیستم ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور، اجرانکردن برنامه درخصوص ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بی‌انگیزگی در اداره امور وزارتخانه ذی‌ربط و همچنین عدم پاسخ‌گویی به وکلای ملت از جمله محور‌های طرح استیضاح وزیر راه است. او اضافه کرده است: هفته آینده جلسه کمیسیون عمران با حضور وزیر راه و طراحان استیضاح برای بررسی محور‌های استیضاح برگزار می‌شود.

‌تکذیب زدوبند کمیسیون عمران با آخوندی

اما استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی در حالی کلید خورده است که برخی خبرها از اتهام عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره زدوبند اعضای کمیسیون عمران مجلس با وزیر راه‌وشهرسازی حکایت دارد. با‌وجود‌‌این، برخی نمایندگان مجلس چنین ادعاهایی را رد کرده‌اند. حسین هاشمی‌تختی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این اتهام تکذیب شده و به هیچ عنوان صحت ندارد، گفته است: ما محکم پای کار ایستاده‌ایم، اما نگرانیم که کسی به ما برچسب بزند.

او در حاشیه برگزاری پنجمین نمایشگاه ارگان‌های دریایی در بندرعباس در جمع خبرنگاران اضافه کرده است: برای استیضاح عباس آخوندی، باید قبل از رسیدگی به آن در صحن علنی، از وزیر راه برای حضور در کمیسیون عمران دعوت شده و مسائل مورد اعتراض نمایندگان مطرح شود. البته هفته آینده مجلس تعطیل خواهد بود؛ ولی در هفته بعد از آن، به کمیسیون عمران دعوت خواهد شد. او با تأکید بر اینکه این استیضاح به حد نصاب رسیده، اضافه کرد نظر کمیسیون این است که با موضوع استیضاح منطقی برخورد کرده و تحت‌ تأثیر قرار نگیرد؛ ولی مو را از ماست بیرون می‌کشیم. پیش‌از‌این یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس و امضاکننده استیضاح آخوندی گفته بود رفتار برخی از اعضای کمیسیون عمران به‌گونه‌ای است که از آن بوی زدوبند با وزیر راه‌وشهرسازی استشمام می‌شود. محمدرضا رضایی‌کوچی، نماینده مردم جهرم نیز در گفت‌وگو با میزان گفته است بدون‌شک کمیسیون عمران درخواست استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی را به‌ طور جدی بررسی خواهد کرد و البته استیضاح آخوندی بستگی به نظر نمایندگان هم دارد. او با بیان اینکه بخشی از مشکلات در زمینه حادثه سقوط هواپیمای آسمان به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بازمی‌گردد، تأکید کرده است هواپیمایی آسمان زیر‌مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و بااین‌حال دو وزارتخانه در این موضوع درگیر هستند.

لابي‌گري با مذاكره‌كنندگان وجود ندارد

داریوش اسماعیلی، نماينده مردم سروستان و طراح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی، نیز با رد اظهاراتی مبنی بر زد‌و‌بند برخی نمایندگان مجلس با وزیر راه‌وشهرسازی صراحتا به «شرق» می‌گوید که هر ١٥ نفر از امضا‌کنندگان به استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی اصرار دارند و تحت هیچ شرایطی حاضر به مذاکره نیستند و این استیضاح قطعا و یقینا به صحن مجلس خواهد آمد. او درباره زمان اعلام وصول استیضاح آخوندی اضافه می‌کند این استیضاح براساس روال معمول ابتدا باید به کمیسیون ارجاع شود و بعد جلسه‌ای را کمیسیون عمران مجلس با استیضاح‌کنندگان یا نماینده آنها و وزرا خواهد داشت و بعد از آن به هیئت‌رئیسه برمی‌گردد و اعلام وصول می‌شود. اسماعیلی با بیان اینکه براساس اعلام استیضاح‌کنندگان، استیضاح باید به صحن بیاید و انجام شود، تأکید کرد تحت هیچ شرایطی عقب‌نشینی و لابی‌گری با مذاکره‌کنندگان وجود ندارد و قطعا از هیچ ناحیه‌ای پذیرفته نمی‌شود. او در پاسخ به این سؤال مبنی بر افزایش امضا‌کنندگان استیضاح آخوندی تنها متذکر می‌شود که نیازی به افزایش امضا‌‌کنندگان نیست. ضمن اینکه به قصد تعداد امضا‌‌کنندگان اضافه نشده است؛ چراکه اگر فهرست به صحن برده می‌شد، حتما بالای صد نفر آن را امضا می‌کردند؛ اما به دلیل اینکه این ١٥ نفر مُصر باشند و عقب‌نشینی نکنند و تعداد امضاها کم نشود، به تعداد امضا‌کنندگان اضافه نخواهد شد. اسماعیلی با بیان اینکه این اقدام به ‌طور کارشناسانه و با برنامه انجام شده است، می‌گوید استیضاح کاملا غیرسیاسی، فنی و کارشناسی است؛ ضمن اینکه از هر سه فراکسیون حضور دارند، استیضاح‌کنندگان افرادی هستند که در تاریخ مجلس یا موردی را امضا نکرده‌اند یا تا آخر پای امضای خود مانده‌اند. او درباره محورهای استیضاح نیز توضیح داد نبود مدیریت حمل‌ونقل هوایی، نبود نظارت کافی در حوزه‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی، ریخت‌‌وپاش‌ها و بی‌برنامگی‌هایی که در مجموعه وجود دارد، همگی از موارد استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی است. اسماعیلی درباره زمان رسیدگی به این استیضاح نیز توضیح می‌دهد رسیدگی دست ما نیست و هیئت‌رئیسه باید اعلام کند؛ اما قطعا و حتما اصرار داریم هرچه زودتر رسیدگی شود. حتی در مجلس هم به ریاست مجلس تذکر داده شد که در اسرع وقت در هیئت‌رئیسه مجلس مطرح و وارد صحن شود. حتی اگر رسیدگی‌ها با تأخیر همراه باشد، حتما هفته آینده تذکر بعدی داده می‌شود. این نماینده مجلس درباره نتیجه این طرح نیز توضیح داد؛ حتما با جوی که در مجلس وجود دارد و بالابودن نارضایتی نمایندگان احساس این است که هم علی ربیعی و هم عباس آخوندی باید کابینه را ترک کنند؛ ضمن اینکه امیدواریم رئیس‌جمهوری افراد توانمندتر و باانگیزه‌تری را معرفی کند.

‌کمبود اعتبارات؛ معضل اصلی

علیم یارمحمدی، نایب‌رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نیز در گفت‌وگو با «شرق» درباره زدوبند برخی از اعضای کمیسیون عمران با وزیر راه‌وشهرسازی می‌گوید که این حرف‌ها صحت ندارد و شایعه است. او با بیان اینکه اتفاقاتی که در ایران رخ می‌دهد، در دنیا هم افتاده است، می‌گوید در پیشرفته‌ترین کشورها هم سقوط هواپیما رخ می‌دهد؛ اما با اعمال تحریم‌ها و مشکلاتی برای تهیه قطعات هواپیما و ناوگان ریلی چنین مسائلی در ایران هم مشهود است. او با تأکید بر اینکه انتظارات از این بخش افزایش یافته و نیاز است در بخش حمل‌ونقل بیشتر توجه شود، اضافه می‌کند مدیران بخش به‌ویژه آقای وزیر درباره اعتبارات در این بخش موضوعات کمتری را مطرح می‌کنند. این در حالی است که برای اینکه بتوانیم بخش حمل‌ونقلی را اداره کنیم و راه‌ها، جاده‌ها، ناوگان، بنادر و زیرساخت‌ها را نگهداری کنیم، نیاز به رقم بیش از ٢٠‌ هزار ‌میلیارد تومان داریم تا روند عادی کار در این بخش انجام شود. به گفته این نماینده مجلس، سال گذشته تخصیص‌ها در بخش حمل‌ونقل نزدیک به ١٢‌ هزار ‌میلیارد تومان بوده است که رقم بسیار کمی بوده است. این در حالی است که سال بعد هم پنج‌هزار‌و ٢٠٠ ‌میلیارد تومان برای این بخش تخصیص داده شده است که جواب‌گوی بودجه جاری هم نمی‌شود؛ بنابراین با چنین اعتباراتی قطعا چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. ضمن اینکه با چنین وضعیتی سال آینده نیز سال خوبی برای این بخش نخواهد بود. او این را هم اضافه می‌کند که با بودجه‌ای که برای این بخش تخصیص داده شده، هر فرد دیگری هم وارد کابینه شود، بعید به نظر می‌رسد موفق‌تر از وزیر راه شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه شرق ، تاریخ انتشار 6اسفند 96، کدمطلب: 163029 ، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
0
باید یا نبایدش را شما تعیین نمیکنید ، این نمایندگان مجلس هستند که همه باید به وی رای اعتماد بدهند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین