پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۰۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵
کارآفرین برتر جهان اسلام با بیان اینکه هر شخصی بنا به مصلحت‌های خود کارآفرینی را تشریح می‌کند، گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند برای رشد تفکر خلاق و کارآفرین شدن بسترسازی کنند.

شعارسال: دکتر سیده فاطمه مقیمی در پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه‌های ایران قادر به کارآفرینی هستند یا خیر؟ گفت: به عقیده من، کارآفرینی حرفه نیست که نیاز به آموزش داشته باشد؛ دانشگاه‌ها می‌توانند برای رشد تفکر خلاق و کارآفرین‌شدن بسترسازی کنند.

وی در این باره اضافه کرد: مراکز علمی و دانشگاه‌ها می‌توانند دیدگاه‌های جدیدی را در امر کارآفرینی تعریف کنند و علم را به دانشجویان یاد و قدرت ریسک را به آنان آموزش دهد، اما جامعه باید بستر تفکر را در هر شخصی رشد دهد تا برای کارآفرینان اعتماد به نفس به وجود بیاید.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بسیاری از دانشگاه‌های دنیا مانند «سیلیکون ولی آمریکا» توانسته‌اند نمونه‌های رشد کارآفرینی در دانشگاه‌ را به وجود بیاورند. امیدوارم که چنین توانمندی در دانشگاه‌های ایران برای کارآفرینی و آموزش این علم به دانشجویان وجود داشته باشد!

دولت قوانین مزاحم و فضول را بردارد

مقیمی با تاکید بر اینکه بسیاری از مسئولان و افراد تعریف دقیقی از کارآفرینی ندارند، افزود: متاسفانه هر شخصی بنا به مصلحت‌های خود کارآفرینی را تشریح و توضیح میدهد در حالی‌که نمی‌داند کارآفرین چیست و کارآفرینان چه کسانی هستند. کارآفرینی نه تنها نیاز به علم دارد بلکه مهمتر از علم نیازمند کسب تجربه هم هست؛ امروزه تجربیات ناموفق نیز می‌توانند به عنوان یک مسئولیت موفق برای دیگران به حساب بیاید. بنابراین اگر تمام زیرساخت‌های مورد اشاره ایجاد شود دولت به عنوان مجری قانون‌هایی که در قوه مقننه تصویب می‌شوند باید بستر ساده‌سازی ایجاد کسب و کار را دنبال و عملیاتی کند.

به گفته وی، کارآفرینان از دولت هیچ چیزی نمی‌خواهند جز اینکه بستر قانونی را برای رشد کسب و کار ایجاد کند و قوانین مزاحم، فضول و دست و پاگیر را از سر راه کارآفرینان بردارد.

کارآفرین برتر جهان اسلام در ادامه سخنان خود به موانع قانونی اشاره کرد و افزود: سال 90 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در مجلس شورای اسلامی تصویب شده ما متاسفانه این قانون از آن زمان تاکنون اجرایی نشده است و شش سال است خاک می‌خورد.

دولت خوب، قانون خوب و ایجاد بستر برای رشد

این استاد دانشگاه گفت: به هر حال اگر قرار باشد جامعه‌ای به بالندگی دست یابد، ابتدا باید بسترهای اولیه آن هم فراهم شود؛ بستر اولیه برای بهبود کسب و کار در اختیار دولت قرار دارد و اگر دولت این امر را انجام داد می‌تواند از من به عنوان یک شهروند بخواهد که با داشتن چنین بسترهایی رشد را در موسسه یا بنگاه اقتصادی برای توسعه کسب و کار و کارآفرینی ایجاد کنیم.

مقیمی با ابراز تاسف تاکید کرد: هنوز بستر قانونی فضای کسب و کار و کارآفرینی برای فعالان اقتصادی و کارآفرینان فراهم نشده است آن وقت به ما می‌گویند «وام نمی‌دهیم، اما تسهیلات در اختیارتان می‌گذاریم!» دولت با قوانین خوب و مناسب بستر را برای کارآفرینان مهیا کند؛ ما به وام و مستمری نیازی نداریم. دولت خوب، قانون خوب و ایجاد بستر برای رشد از مطالبات اصلی کارآفرینان به شمار می‌آید؛ ما از دولت خیر نخواستیم لااقل به ما شر نرساند.

چندی قبل دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در جشنواره بین‌المللی خوارزمی، کارآفرینی را یکی از ماموریت‌های مهم دانشگاه‌ها دانست و در ادامه از مراکز علمی، اساتید و دانشجویان خواست تا با پژوهش‌هایشان دولت را در حل مسائل کشوری و بحران‌های اقتصادی و زیست محیطی یاری و همراهی کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 8 اسفند 1396، کدخبر: 350936، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین