پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۴۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
کارآفرین‌ها می‌توانند سوداهای عجیبی درسر داشته باشند، مثل حضور یک متخصص رسانه در رسوب زدایی الکترونیکی. دکتر داوود صفایی که سال ها در حوزه رسانه کارکرده، 9 سال گذشته مدیریت یک تیم پژوهشی در صنعت سبز، حوزه فناوری‌های نوین بهینه‌سازی انرژی در کشور را برعهده داشته است.
شعارسال:فعالیت همکاران او در یک شرکت دانش بنیان منجر به صرفه‌جویی یک میلیارد و 512 میلیون مترمکعبی گاز طی پنج سال، کاهش تولید گازهای آلاینده به میزان 420 هزار تن و همچنین تغییر در الگوی ناکارآمد و

ضد محیط زیستی «رسوب زدایی با اسید» شده است. گزیده‌ای از گفت‌و‌گوی ما با این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران و مدیر عامل یک شرکت مهندسی الکترونیک را می‌خوانید.

* شمّ روزنامه نگاری‌ام را با صنعت پیوند زدم

دانش مربوط به بهینه‌سازی انرژی در حوزه دانش نوین یا High-Tech هزینه خرید بالایی روی دست کشورهای خریدار می‌گذارد. سال 84 ایده اولیه یک فناوری وارداتی در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ذهنم شکل گرفت. مراحل دریافت تسهیلات حمایتی در زمینه پژوهش دشوار بود، بنابراین تصمیم گرفتم پس‌انداز خانوادگی را در زمینه پژوهش سرمایه‌گذاری کنم. برادرم که مهندس است فعالیت روی جنبه فنی و طراحی مدار الکترونیک را آغاز کرد و من مطالعات عمومی فنی، اجتماعی و اقتصادی ایده را برعهده گرفتم، چرا که می‌دانستم فعالیت یک بعدی مثلاً فنی یک ایده ممکن است کافی نباشد و به همین دلیل بسیاری ابداعات و اختراعات نمی‌تواند وارد حوزه تولید و صنعت شوند و گاه با شکست‌های سنگین اقتصادی و سرخوردگی نخبگان مواجه می‌شوند. تجربه‌های روزنامه نگاری و شمّ خبری‌ام این احساس را در من زنده کرد که حرکت ما به خلق یک خبر مثبت و امیدبخش برای جامعه منتهی خواهد شد، با این حال تبدیل یک ایده به یک محصول، آن هم از نوع پیشرفته و نوین کاری بس دشوار و سرمایه‌گذاری پرمخاطره‌ای بود، ولی کنجکاوی و مخاطره‌جویی شخصیتی من به میزانی بود که یک دردسر جدید را با آغوش باز پذیرا شوم.

* گام اول تغییر الگوی مصرف خانواده بود

برای تأمین نقدینگی و هزینه‌های پژوهش، الگوی مصرف خانواده را عوض کردیم. خریدها فقط مختص موارد ضروری دور از تجمل و ریخت و پاش شد، همسر و مادر مرحومم هم ما را یاری کردند و حتی زیور‌آلات و هدایای عروسی هم فروخته شد.

* افق روشنی که دربهینه سازی‌ها دیدیم

وقتی مراحل پژوهش فنی پس از سه سال تکمیل و دستاورد فنی ثبت اختراع شد با جلب یک سرمایه‌گذار کوچک زمینه تولید نیمه آزمایشگاهی آغاز شد. همزمان مطالعات عمومی فنی، اجتماعی و اقتصادی ابعاد عظیم و گسترده موضوع را نمایان ساخته بود، مثل اینکه سالانه معادل 1500 میلیون بشکه نفت، انرژی در کشور مصرف می‌شود که در صورت 10 درصد بهینه‌سازی می‌توان سالانه معادل 150 میلیون بشکه نفت بیشتر صادر کرد و درآمد ارزی کشور را افزایش داد یا همین میزان صرفه‌جویی می‌تواند حجم عظیمی از گازهای آلاینده کشور را کاهش دهد که علاوه بر دستاوردهای محیط زیستی و بهداشت و سلامتی مردم، به افزایش قدرت اقتصاد ملی کمک شایانی کند.

* به استقبال پژوهشگاه‌ها و نهادهای علمی رفتیم

در ادامه همکاری با نهادهای علمی کشور، نظیر مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، مرکز پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و در سال 94 معاونت فناوری ریاست جمهوری و چند استاد در دانشگاه‌های تربیت مدرس، دانشگاه گیلان، دانشگاه امیر کبیر منجر به ارتقای دانش فنی و دستاوردهای بیشتر شد و اختراع دیگری را ثبت کردیم.

* رسوب زدایی الکترونیکی چه می‌کند؟

فناوری رسوب زدایی الکترونیکی، مجموعه‌ای از دستگاه‌ها است که با ایجاد میدان انرژی نوسانی با استفاده از امواج رادیویی کم بسامد (LF) و با شکل امواج مربعی موجب تغییر ساختار بلوری و منظم کلسیم و منیزیم می‌شود و از رسوب‌گذاری در تأسیسات ساختمان‌ها و صنایع جلوگیری کرده و رسوب‌های قبلی را به صورت مولکولی شکسته و پاکسازی می‌کند. هر یک میلی‌متر ضخامت رسوب در لوله‌ها و تأسیسات، 15 درصد کاهش راندمان ایجاد می‌کند و جایی که ضخامت رسوب به 4 میلی‌متر برسد با 60 درصد کاهش راندمان مواجه می‌شویم، بنابراین رسوب‌زدایی، می‌تواند با افزایش عملکرد، نیاز سیستم‌های تأسیساتی به انرژی را کاهش دهد که در این صورت انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز به همان نسبت کاسته خواهد شد. در عین‌حال عملیات رسوب‌زدایی با اسید، مستلزم توقف خط تولید - گاهی تا دو روز - می‌شود که هزینه سنگینی دارد؛ در صورتی‌که استفاده از سیستم ضد رسوب الکترونیکی، هیچ‌کدام از این اقدامات را لازم ندارد و به‌طور مداوم با انتشار امواج رادیویی، موجب پاکسازی دیواره و مسیر حرکت سیال شده و رسوب‌های قدیمی را از سیستم خارج می‌کند و مانع رسوب‌گیری می‌شود. هم‌اکنون مجتمع برج آزادی پس از نصب این سیستم ضد رسوب الکترونیکی به‌ جای سه دستگاه چیلر، تنها از یکی استفاده می‌کند و دو دستگاه دیگر را به‌صورت استندبای در اختیار دارد. همچنین 28 فرودگاه کشور، 17 نیروگاه، پالایشگاه و صنایع پتروشیمی، 5000 مجتمع تجاری، اداری، مسکونی، دانشگاه، هتل، بیمارستان، بانک و 130 مجتمع صنعتی فولاد، سیمان، خودروسازی، غذایی، دارویی از این سیستم استفاده می‌کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 15، تاریخ انتشار: یکشنبه 9 آبان 1395، شماره: 6346 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین