پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۴۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷
رئیس بنیادملی نخبگان هرمزگان گفت: همایش ملی تکریم و نکوداشت نخبگان از ساعت ۸ فردا در سالن فجر پالایشگاه گاز سرخون با حضور نخبگان و فرهیختگان آغاز می‌شود.

شعارسال: داوود صمصام پور، رئیس بنیاد ملی نخبگان هرمزگان از برگزاری همایش ملی تکریم و نکوداشت مقام علمی، پزشکی، فلسفی، عرفانی و ادبی شمس الدین محمد بن احمد کیشی در بندرعباس خبر داد و گفت: یکی از رسالت‌های بنیاد ملی نخبگان معرفی، تکریم و نکوداشت چهره‌های ماندگار و اثرگذار بوده که ضرورت این کار در هرمزگان بسیار احساس می‌شود.

داوود صمصام پور در نشستی خبری معرفی اظهار کرد: یکی از رسالت‌های بنیاد ملی نخبگان معرفی، تکریم و نکوداشت چهره‌های ماندگار و اثرگذار با هدف الگوسازی این افراد سرآمد برای مستعدین جوان است.

وی با بیان اینکه استان هرمزگان چهره‌های تأثیرگذار زیادی را داشته و دارد که متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم به‌درستی این ظرفیت را شناسایی و معرفی کنیم، افزود: این همایش از ساعت 8 روز پنج‌شنبه (10 اسفند) در سالن فجر پالایشگاه گاز سرخون با حضور نخبگان و فرهیختگان آغاز می‌شود.

رئیس بنیادملی نخبگان هرمزگان اضافه کرد: این همایش یک‌ روزه بوده و در دو بخش برگزار می‌شود در بخش اول به معرفی شمس‌الدین محمد بن احمد کیشی و همچنین تقدیر و تجلیل از مستعدین برتر در 12 جشنواره ملی و بین‌المللی پرداخته و در بخش دیگر همایش در عصر همان روز نشست تخصصی با حضور صاحب‌نظران، دانشجویان، اساتید و... برگزار می‌شود.

صمصام پور با بیان اینکه ضرورت معرفی مفاخر هرمزگان بسیار احساس می‌شود، تصریح کرد: بنا داریم با همکاری بنیاد ملی نخبگان کشور، نهادهای فرهنگی، انجمن مفاخر هرمزگان، دستگاه‌های ذی‌ربط و ... سالیانه به معرفی حداقل یکی از این مفاخر بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه جوکار، مؤلف و گردآورنده آثار شمس‌الدین محمد بن احمد کیشی و خیراندیش، مورخ، استاد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه از سخنرانان کشوری همایش هستند، عنوان کرد: آثار جوکار در رابطه با شمس‌الدین محمد بن احمد کیشی و نشریه تخصصی حاوی مقالات پیرامون شمس‌الدین محمد بن احمد کیشی کاری از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز بین شرکت‌کنندگان در همایش توزیع می‌شود.

رئیس بنیادملی نخبگان هرمزگان با اشاره به ایده درخور تحسین شورای عالی انقلاب فرهنگی که هرساله جایزه پیامبر اعظم (ص) را به یکی از دانشمندان جهان اسلام اعطا می‌شود، اظهار کرد: این جایزه که می‌توان از آن به نوبل اسلامی یاد کرد طی دو سال گذشته به یکی از دانشمندان شهرستان بستک اعطا شد.

صمصام پور خاطرنشان کرد: از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار دارم برای حضور وزیر ارشاد در این همایش رایزنی کند شد.

وی در پایان در معرفی شمس‌الدین محمد بن احمد کیشی اظهار کرد: شمس‌الدین محمد بن احمد کیشی، از پزشکان، فلاسفه و ادبای نامدار زاده جزیره کیش و مدرس دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مدارس اصفهان و شیراز و نیز مدرسه نظامیه بغداد در قرن هفتم هجری بود. از سال تولد و تحصیلات او اطلاعی در دست نیست؛ محضرش در شیراز و اصفهان محل اجتماع دانش‌طلبان بود و در رشته‌های مختلف علوم تدریس می‌کرد.

رئیس بنیادملی نخبگان هرمزگان ادامه داد: قطب‌الدین شیرازی از وی به‌عنوان استاد پزشکی خود یاد کرده است. ازآنجاکه قطب‌الدین شیرازی بین مهر و موم‌های ۶۴۸ تا ۶۵۸ در شیراز به تحصیل اشتغال داشته این نتیجه به دست می‌آید که در این زمان محمد بن احمد کیشی دانشمندی بنام بوده و در شیراز به تدریس کتاب "قانون" ابن‌سینا که در دانش پزشکی است شهرت بسیار داشته است.

صمصام پور با بیان اینکه شمس‌الدین کیشی به نوشته جنید شیرازی در کتاب "شدالازار" در عرفان و تصوف دارای مقام شامخی بود، گفت: شمس‌الدین، در علم حکمت نیز مقام رفیعی داشته و از همتایان خواجه‌نصیرالدین طوسی به شمار می‌رفته است و با او مکاتبه داشته و نامه‌هایی در میان آن‌ها ردوبدل می‌شده است.

وی اضافه کرد: از میان نگاشته ابن فوطی در «الحوادث الجامعه» درمی‌یابیم که کیشی در سال ۶۶۵ به بغداد رفته و مدرس نظامیه آن شده است و حکام و دانشمندان به مجلس درس وی حاضر شده‌اند و پس از اندکی توقف در بغداد دوباره به اصفهان بازگشته و ازاین‌قرار وی ساکن اصفهان بوده است و شاید تا پایان عمر در آن شهر مانده باشد.

رئیس بنیادملی نخبگان هرمزگان ادامه داد: جدای از پزشکی، فلسفه و عرفان، این حکیم فرزانه در شعر فارسی و عربی نیز درنهایت انسجام و شیوائی شعر می‌سرود. در مجموعه‌ای که به سال ۷۵۰ نوشته‌شده و در کتابخانه مجلس شورای ملی ایران ثبت‌شده و در صدر آن قطعه؛ نام وی را چنین نوشته است "ملک الائمه والحكماء شمس‌الدین الكیشی طاب ثراه".

رئیس بنیاد ملی نخبگان هرمزگان با تأکید بر اینکه شمس‌الدین در اصفهان با امجد همگر، شاعر معروف آن عصر معاشرت داشته است و گویا مجد همگر علاوه بر شاعری از خطی خوش برخوردار بوده و برای بزرگان عصر خود کتب ادبی را می‌نگاشته است، تصریح کرد: مرحوم علی‌اصغر حکمت در حاشیه ترجمه "تاریخ ادبی ایران" نوشته ادوارد براون می‌گوید: من در تصفح دیوان خطی نفیسی از مجد همگر به دو قطعه نغز از لطایف آثار او تصادف کردم که قطعه دوم کتابت کلیله‌ودمنه بهرام شاهی برای امام شمس‌الدین محمد کیشی است که وی در وصف و ستایش شمس‌الدین سروده‌اند.

صمصام پور با اشاره به اینکه در آیینه آثار دیگران از شمس‌الدین محمد کیشی بسیار نام برده‌اند، عنوان کرد: در مورد وفات شمس‌الدین، علامه قزوینی نیز به استناد "الحوادث الجامعه" سال ۶۹۴ را پذیرفته است اما نویسنده "الوافی بالوفیات" به نقل از "تاریخ الاسلام ذهبی" وفات وی را در سال ۶۹۵ می‌داند.

وی ابراز کرد: طبق گفته جنید شیرازی در "شدالازار"، محل دفن شمس‌الدین در محله دزک شیراز در منزل وی بوده است. این محله هم‌اکنون هم به همین نام معروف است اما متأسفانه بافت قدیم شهر به هم خورده است و یافتن قبر شمس‌الدین میسر نیست.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 9اسفند1396 ، کدخبر: 670128: snn.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
0
این نخبگان کشور هستند که میتوانند زیرساخت های اقتصادی در ایران را تغییر دهند ؛ با حمایت از همین عزیزان میتونیم پیشرفت کشور رو تضمین کنیم
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
0
باید هرطور شده با تموم قوا هوای این نخبگان رو داشت
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین