پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۹۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۹
«اینوکا» نام رویدادی است که توسط جمعی از دانشجویان دانشگاه شهركرد طراحی شده برای اینکه ایده‌ها سریعتر به عمل تبدیل شوند. صاحبان ایده در این رویدا با هم رقابت می‌کنند و با همکاری نهاد‌های مختلف ایده‌های برتر شناسایی و از آن‌ها حمایت می‌شود.

شعار سال: «اینوکا» نام رویدادی است که توسط جمعی از دانشجویان دانشگاه شهركرد طراحی شده برای اینکه ایده‌ها سریعتر به عمل تبدیل شوند. صاحبان ایده در این رویدا با هم رقابت می‌کنند و با همکاری نهاد‌های مختلف ایده‌های برتر شناسایی و از آن‌ها حمایت می‌شود. در این رویدا نه تنها برای ایده‌های برتر بلکه برای تمام صاحبان ایده‌ها برنامه‌ریزی شده است.

همه کسانی که در اینوکا ایده می‌دهند و جزو ایده‌های برتر نشده اند هم می‌توانند در تیم کسانی که ایده هایشان برگزیده شده فعالیت کرده و تا آخرین مرحله اهدا جوایز به تیم‌ها در رویداد حضور داشته باشند

در این رویداد دو ماه فرصت داده می‌شود تا تیم‌ها بر روی ایده و یا محصولشان فعالیت کنند تا ایده منحصر به فردی تولید کنند در حالی که در استارت آپ‌ها تیم‌ها تنها یک روز فرصت کار گروهی دارند.

در این رویداد سه مرحله داوری رخ می‌دهد اول توسط داوران بر روی کل ایده‌ها در سه موضوع ارائه شده که باعث می‌شود تعدادمحدود تری از ایده‌ها به داوری مرحله دوم راه یابند دوم داوری همزمان همه کسانی که در این رویداد شرکت کرده اند و خود داوران از ایده‌هایی که از ارزیابی مرحله اول عبور کرده اند. سوم داوری نهایی که همان داوری تیم‌ها پس از دو ماه فعالیت است.

در این رویداد کسانی که ایده داده اند، اما رای نیاورده اند می‌توانند ایده خود را در روزی که داوری مرحله دوم اتفاق می‌افتد در حضور منتور‌ها و کارآفرینان و اداراتی که موضوعات رویداد به آن‌ها ختم می‌شود ایده خود را طرح نمایندو این فرصت برای آن‌ها فراهم می‌شود تا مورد مخاطب این اسپانسر‌ها قرار گیرند.

در این رویداد طی دو ماه تیم‌ها توسط منتورها، مراکز دانش بنیان، مراکز فنی و حرفه‌ای و ادارات آموزش دیده و تقویت می‌شوند.

در همین رابطه گفت‌وگویی داشتیم با سید علی میراحمدی مسئول علمی پژوهشکده بسیج دانشجویی استان چهارمحال بختیاری که در ادامه آمده است:

دانشجو: لطفا در رابطه با این رویداد بیشتر توضیح دهید؟

میراحمدی: برنامه‌ای را ما امسال پیشنهاد دادیم و شروع کردیم در فایل اجرایی‌اش کار کردن خدا را شکر تا حالا موفقیت‌های خیلی خوب هم در این زمینه داشتیم.

عنوان برنامه ما «اینوکا» و به معنای ایده، نوآوری و کارآفرینی است. ما اولین بار این طرح را در دانشگاه شهرکرد اجرا کردیم. با یک تیم دانشجویی روی این بحث کار کردیم.

شاید بیش از ۲۰ بار جلسه فقط گذاشتیم و در مورد آسیب شناسی طرح و همچنین استارت آپ‌ها بحث کردیم، چون از نظر ما استارت آپ‌ها مشکلات خیلی خاصی داشتند و به آن بهره وری که نیاز بود برسد اتفاق نمی‌افتاد.


دانشجو: اجرای این طرح به صورت استارت آپ‌ها چه مشکلاتی داشت؟

میراحمدی: در استارت آپ‌ها یکی از مشکلات اصلی‌شان این بود که در یک روز تیم‌ها تشکیل می‌شدند و یک روز هم اهدای جوایز اتفاق می‌افتاد و عملاً تیمی که می‌خواست تشکیل شود تیم خیلی ضعیفی بود و با ثبات نبود. چون در یک روز این کار‌ها انجام می‌شد هنوز شناخت افراد از همدیگر اتفاق نمی‌افتاد به خاطر همین تیم خیلی زود از هم می‌پاشید. یعنی شاید همان روزی که اهدای جوایز اتفاق می‌افتاد روز بعدش دیگر اسماً تیم بود و عملاً دیگر چیزی از آن نمانده بود. دوم این که در خروجی استارت آپ‌ها، که در واقع ایده‌ها را می‌گرفتند و به خارج از کشور می‌رفتند. این از نکات خیلی مهمی بود که در استارت آپ‌ها نادیده گرفته می‌شد. یعنی کلاً ایده‌ها را در خارج انجام می‌دادند.

دانشجو: شرکت‌های خارجی هم برای گرفتن ایده‌ها نقش داشتند؟

میراحمدی: یک سری شرکت‌هایی بودند که می‌آمدند در دانشگاه ها، کمک هزینه‌ها را پرداخت می‌کردند، یعنی خودشان هزینه می‌کردند و این استارت آپ‌ها را برگزار می‌کردند، خودشان هم ایده‌ها را می‌بردند بعد متوجه می‌شدند که سر از کشور‌های خارج درمی آورد.

دانشجو: برای اینکه این مسئله را بیان کنید، کاری هم انجام دادید؟

میراحمدی: بله. مثلا مستندی ساخته شده است به نام مستند شب نامه که در آن در خصوص این مشکل که خیلی‌ها از آن بی اطلاع هستند کاملاً توضیح داده شده بود، ما اتفاقاً به خاطر این که بتوانیم یک کار فرهنگی انجام بدهیم در این حوزه برای اولین بار آمدیم همین مستند شب نامه را برای اساتید دانشگاه شهرکرد که قرار شده بود آن جا طرح را اجرا کنیم، به نمایش گذاشتیم تا در واقع یک آشنایی اجمالی از آن پیدا کنند.

دانشجو: آیا استارتاپ‌ها مشکل دیگری هم دارند؟

میرااحمدی: بله. مثلا در تمام استارت آپ‌ها یکی از مشکلات دیگرشان به غیر از این مواردی که گفته شد، بحث داوری بود. داوری در استارت آپ‌ها به این شکل بود که همه افرادی که ایده می‌دادند به یک حالت رفراندوم می‌آمدند رای می‌دادند معمولاً کسانی به همدیگر رای می‌دادند که یا ناشناخته بودند یا شناخت کاملی از هم نداشتند و یا اینکه دوست بودند و بر اساس روابط پیش می‌رفت و داوری کارشناسی شده خیلی خوبی صورت نمی‌گرفت.

دانشجو: شما برای اینکه این مشکلات را نداشته باشید چه کاری کردید؟

میراحمدی: ما در «اینوکا» اول این که ایده شو برگزار می‌کنیم، یعنی اینکه ایده شو‌ها فقط ایده‌ها را جذب می‌کردند و با اهدای جوایز کار تمام می‌شد استارت آپ‌ها می‌آمدند در یک روز آن ایده‌ها را تبدیل به تیم می‌کردند و بعد رها می‌شد ما آمدیم در برنامه اینوکا یک کار دیگری کردیم اول برنامه ما این است که ایده‌ها در سه تا حوزه بیشتر ورود پیدا نمی‌کند یعنی کار را کاملاً تخصصی کردیم. یکی بحث گردشگری و فناوری و میراث فرهنگی است یکی بحث فناوری اطلاعات ارتباطات است و یکی هم فیلدآزاد مرتبط با این‌ها است.

یعنی رشته‌های بین رشته‌ای که در این حوزه‌ها می‌توانند کار کنند در این سه تا ما این‌ها را محدود کردیم که ایده‌ها در این سه تا حوزه فقط شرکت کنند.

یکی از مشکلات استارت آپ‌ها همین بود که همیشه فیلد آزاد بود. یعنی در هر زمینه‌ای افراد می‌توانستند نظر بدهند و به خاطر همین، چون تنوع ایده‌ها خیلی زیاد می‌شد عملاً امکان این که به صورت تخصصی بشود روی این ایده‌ها کار کرد وجود نداشت.

دانشجو: در استارتاپ‌ها داوری‌ها چگونه بود؟

میراحمدی: داوری‌هایی که صورت می‌گرفت تخصصی نبود و ایده‌ها نمی‌توانستند به سرانجام خوبی برسند، چون تنوع موضوع خیلی زیاد بود و یکی از دلایلی که استارت آپ‌ها در کشور ما به این شکل طراحی شده بود برای این بود که بیشتر بتوانند ایده‌های مختلفی در زمینه‌های بیشتری را برای کشور‌های خارجی تامین کنند، ولی ما قرار بود که از این‌ها کارآفرینی کنیم.

قرار ما بر این بود کاری کنیم که کارآفرینی اتفاق بیفتد به خاطر همین آمدیم موضوعاتمان را خیلی تخصصی کردیم در سه تا حوزه، هر سال قرار بر این شده است که این سه تا حوزه تغییرکنند مثلاً ما سال آینده سه تا موضوع پیشنهادی دیگری داریم به غیر از این سه تا موضوعی که گفتیم.

دانشجو: این طرح به چه صورتی اجرا می‌شود؟

میراحمدی: روند اجرا به این شکل است که یک ایده شود در این سه حوزه برگزار می‌شود، ابتدا ایده‌ها جمع آوری می‌شوند و یک داوری اولیه از این سه تا موضوع توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه به صورت کاملاً تخصصی می‌شود. بعد از میان سه ایده انتخاب می‌شود. به طور مثال در هر حوزه ۱۰۰ ایده و در مجموع ۳۰۰ ایده آمده است این ۳۰۰ ایده به ۳۰ ایده تبدیل می‌شود، یعنی از هر حوزه ۱۰ ایده. مابقی ایده‌هایی که مشکل‌دار بودند یا قوی نبودند کنار می‌روند، اما به معنای کنار رفتن کامل نیست و روزی که قرار است ایده خود را ارائه بدهند چه آن‌هایی که رای آورده اند چه آن‌هایی که رای نیاورده اند می‌آیند و ایده هایشان را مطرح می‌کنند، اما همزمان با این‌ها منتورها، کارآفرین‌ها، سازمان‌ها و ادارات در آن جا دعوت شده اند و به ایده‌ها گوش می‌دهند شاید ایده آن کسانی که از فیلتر داوری ما رد شدند به درد یکی از سرمایه گذاران، ادارا یا سازمان‌ها بخورد و از آن حمایت کند.

نکته بعدی این است که کسانی که رای آوردند مرحله دوم داوری با حضور داوران و هم کسانی که ایده پرداز بودند یعنی آن جا ایده داده اند برگزار می‌شود و آن‌ها همزمان به ایده‌ها رای می‌دهند و قرار شده از میان این سه تا ۱۰ ایده، سه تا پنج ایده بالا بیاید یعنی می‌شود ۱۵ تا، اما ما باز می‌گوییم ایده‌های انتخاب نشده به معنای کنار رفتن کامل نیست و آن ۱۵ نفری که رای آوردند از میان همان افرادی که ایده دادند باید تیم باید تشکیل دهند.

دانشجو: این تیم‌ها چند نفره هستند و به صورتی عمل می‌کنند؟

میراحمدی: هر تیمی بین پنج تا هفت نفر تشکیل می‌شود، افرادی هم هستند در تیم‌ها قرار نمی‌گیرند، چون ۱۵ تا تیم است ۱۵ تا هفت تا نفر هم تشکیل شود یک عده‌ای کنار می‌مانند و ما برای چه آن‌هایی که کنار مانده اند و چه آن‌هایی که در تیم‌ها هستند برنامه‌ریزی داریم.

ما این‌ها را توانمندسازی می‌کنیم در حالی که در بحث استارت آپ‌ها توانمند سازی اصلا وجود نداشت، ولی ما این جا سه ماه به آن‌ها بازاریابی تجارت، کسب و کار اشتغالزایی، مسائل تخصصی در این حوزه را یاد می‌دهیم و همچنین ادارات متولی باید بیایند و به آن‌ها کار یاد بدهند.

دانشجو: بودجه این کار از کجا تامین می‌شود؟

میراحمدی: ما بخشی از بودجه را خودمان تامین می‌کنیم، یک بخشی از آن را دانشگاه شهرکرد تامین می‌کند و یک بخشی را مرکز شتابدهی قول مساعدت داده است و داریم از جا‌های مختلف کمک می‌گیریم.

همین که ما تا این مرحله رسیدیم هم خیلی مهم است. تقریباً تا الان پنج تا جلسه با مسئولان استانی و مراکز مهم داشتیم. مثلا با معاون استاندار، مسئول کمیته اقتصاد استانداری، مراکز دانش بنیان، بنیاد ملی نخبگان، پارک علم و فناوری، مرکز رشد واحد‌های فناور، مرکز رشد دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های استان، سازمان گردشگری میراث فرهنگی، فناوری اطلاعات ارتباطات، و ادارات متولی دیگر و از همه درخواست کمک کردیم. گفتیم که شما ملزم هستید که در این برنامه از ما حمایت کنید، به خاطر اینکه این ایده‌ها می‌تواند در راستای کارآفرینی برای شما کار انجام بدهد.

دانشجو: آیا از شما حمایت هم شد؟

میراحمدی: بله. مااز آن‌ها خواستیم در حوزه آموزش، توانمندسازی و سمائل مختلف به صاحبان ایده‌کمک کنند و مثلا مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای اعلام کرد که آموزش‌های تخصصی را مجانی آموزش می‌دهیم. سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، فناوری اطلاعات و ارتباطات هر کدام از قسمت‌ها یک گوشه کار را فعلاً گرفته اند.

دانشجو: بعد از اینکه افراد به توانمندی رسیدند، چه برنامه‌ای برای آن‌ها دارید؟

میراحمدی: بعد از آن یک بیزینس پلن طراحی می‌شود. مثلا از طرف سازمان متولی مثل فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری و میراث فرهنگی، صنایع دستی این بیزینس پلن‌ها را طراحی می‌شود و بر اساس نیاز‌های خودشان، این بیزینس پلن را به آن‌ها می‌دهند.

همان روزی که داوری اتفاق افتاد و این ۱۵ تا تیم قرار شد روی یک ایده کار کنند باید یک طرح اقتصادی را تکمیل کنند، اینکه از نظر مالی چقدر هزینه نیاز دارد و چقدر خروجی باید داشته باشد و چقدر درآمد دارد. این‌ها را باید آماده کنند یعنی یک چیز کاملاً شسته و رفته و آماده‌ای است.

دانشجو: آموزش‌هایی که داده می‌شود به چه صورت است؟

میراحمدی: آموزش‌ها به دو صورت است هم کلاس‌های حضوری برگزار می‌کنیم و هم به صورت آنلاین.

دانشجو: آیا بانک‌ها هم از این طرح حمایت کرده‌اند؟

میراحمدی: بانک‌ها هم در جلسات ما حضور داشتند. بانک کارآفرین بانک مهر اقتصاد، این‌ها یک قول‌های مساعدت به ما داده که از آن ۱۵ تیمی که رتبه آورده یک سری کمک‌های ویژه‌ای می‌کند در جهت این که بتوانند طرح هایشان را عملیاتی کنند و از سه تیم برتر هم قرار شده به صورت کاملاً ویژه حمایت کند.

مرکز شتابدهی هم کمک‌های خوبی دارد به این قضیه می‌کند. پارک علم و فناوری هم قول داده که یک شرکت دانش بنیان از این‌ها تشکیل بدهد و آن تسهیلاتی که به شرکت‌های دانش بنیان می‌داده در اختیار این‌ها هم قرار بدهد یعنی یک مکانی در اختیارشان قرار بدهد تجهیزاتی که نیاز دارند در اختیارشان قرار بدهد مراکز رشد قرار شده که یک سری تجهیزات هزینه‌ها را کمکشان کنند و آن وام‌هایی که قرار شده بانک‌ها برای اجرایی کردن برنامه در اختیارشان قرار بگیرد.سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و فناوری اطلاعات هم حمایت‌های خود را خواهند داشت.

ما انشالله می‌خواهیم سال آینده با سه موضوع مختلف این طرح را انجام دهیم، ولی یکی از موضوعاتی که ۱۰۰ درصد به آن پرداختیم بحث معضلات شهری است معضلاتی که در شهر‌ها و روستا‌ها اتفاق می‌افتد جذب ایده کنیم.

دانشجو: برای افرادی که ایده ندارند ولی از لحاظ فنی و اجرایی توانمند هستند هم برنامه دارید؟

میراحمدی: بله. یکی از حسن‌هایی که الان برنامه دارد همین است که یک قسمتی دارد برای کسانی که توانمند و آچار به دست هستند. این‌ها می‌توانند در قسمت سایت ثبت‌نام کنند. ما سایت را طوری طراحی کرده ایم که آن جا بروند ثبات نام کنند ولو اینکه ایده نداشته باشند یعنی این امکان را فراهم کرده ایم برای کسانی که ایده هم ندارند بتوانند شرکت کنند.

دانشجو:کار‌هایی که انجام می‌دهید در زمینه اشتغال چقدر می‌تواند تاثیر بگذارد؟

میراحمدی: اولاً این که آن تیم‌هایی که خودشان می‌آیند حداقل خروجی‌اش برای این‌ها این است که شاغل می‌شوند، چون این‌ها یک شرکت دانش بنیان می‌شوند، اما آن نفراتی که از ایده‌های این‌ها می‌شود برایشان اشتغال ایجاد شود آن خیلی مهم است بستگی به آن ایده و طرح دارد که آن ایده و طرح چقدر می‌تواند اشتغالزایی کند. ما اولین موضوعی را که مدنظر داریم را سازمان گردشگری گذاشتیم به خاطر بحث اشتغالزایی اش بود، چون بیشتر مشکلات اشتغالزایی ما در بحث گردشگری است به خاطر همین اولین موضوع را انتخاب کردیم.

چهارمحال بختیاری استانی است که بسیار از لحاظ طبیعت ناب اگر به آن برسند واقعاً خیلی دیدنی است، ولی متاسفانه به آن نرسیده اند ما می‌خواهیم ایده‌ها راجع به همین باشد یک جایی نیاز به تله کابین داشته تله کابین ندارد یک جایی نیاز به سرویس‌های بهداشتی دارد، یک جایی متولی اش معلوم نیست شهرداری است و یا ... یک جایی دستور راهنمای مشخصی ندارد.

دانشجو: برای اطلاع رسانی برنامه سایت خاصی را دارید؟

میراحمدی: بله. آدرس سایت inco.ir و تلگرام هم @inco.ir است. یک سری موضوعات هم اخبار‌هایی که در این زمینه‌ها و زمینه‌های علمی هم هست در @Tasoryya در این هم بعضی وقت‌ها ساپورت این برنامه را می‌کنیم.

دانشجو: ثبت نام برای شرکت در این طرح چه زمانی است؟

میراحمدی: مهلت ارسال آثار را تا هفتم اسفند گذاشته ایم و زیاد فرصت نیست. البته می‌خواهیم یک فرصت تمدید بدهیم، الان تقریباً ۲۰ روز است که ما تبلیغاتش را شروع کردیم تا هفت اسفندماه فرصت ارسال ایده‌ها است از اواسط بهمن ماه شروع شده، و بسیج دانشجویی استان چهار محال، دانشگاه شهرکرد این برنامه را برگزار می‌کند.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 5 اسفند 96، کد مطلب: 668627: www.snn.ir


اخبار مرتبط
برگزیده ها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
0
واقعا برام جالب بود منی که داشنگاه صنعتی نوشیروانی درس میخونم که جدیدا برترین دانشگاه کشور شده توی نشریه تایمز چنین چیزی رو شاهد نبودیم دمتون گرم
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین