پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۴۱۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
دبیر علمی سومین همایش تمدن نوین اسلامی گفت: از مهمترین موانع آزاد اندیشی در مجامع دانشگاهی استبداد علمی جریان غرب زده است که ...

شعار سال: جهان بین دبیر علمی سومین همایش تمدن نوین اسلامی که در دانشگاه شاهد برگزار شد گفت: در پایان مهلت ارسال چکیده مقالات ۲۳۶ چکیده از طریق فراخوان عمومی به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از میان آن‌ها ۲۲۱ چکیده مورد تایید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در نهایت ۱۹۴ مقابله کامل به دبیرخانه این همایش رسید که از این بین براساس داوری‌های صورت گرفته ۵۷ مقاله یعنی حدود ۲۵ درصد مقالات برای ارایه مورد تایید قرار گرفت افزود: از مهمترین عوامل موثر بر نشاط و پویایی یا رکود تمدنی می‌توان به مسئله آزاد اندیشی اشاره کرد رهبر معظم انقلاب در این رابطه بیان کرده اند بدون فضای انتقادی سالم و بدون آزادی بیان و گفت و گوی آزاد تولید علم و اندیشه و در نتیجه تمدن سازی ناممکن یا بسیار مشکل خواهد بود.
جهان بین افزود: به روشنی می‌توان دریافت که چگونه آزاداندیشی تحجر را از میدان بیرون می‌راند به تبع تنها راه از میان برداشتن تحجر و دست یافتن به توسعه اندیشیدن به دور از تعصب و وابستگی فکری و عملی است.

دبیر علمی سومین همایش تمدن نوین اسلامی تصریح کرد: امروز از افق تمدنی با چالش‌های پارادایمی مانند چالش توسعه و عدالت، چالش رشد اقتصادی و سازندگی اخلاقی، چالش نسبت به زن، اشتغال و خانواده مواجهیم که جز با آزاد اندیشی و پرهیز از تحجر و نیز غرب زدگی قابل حل نیست.

وی اضافه کرد: از مهمترین موانع آزاد اندیشی در مجامع دانشگاهی استبداد علمی جریان غرب زده است که هر نوع نوآوری و سخن جدید را با تمسخر و یا با انگ غیرعلمی و یا با تصورات غلط کنار می‌زند. به عنوان نمونه بیان این نکته و تاکید بر آنکه عده‌ای به دنبال آن هستند که یک شبهه و به صورت دستوری تمدن ایجاد کنند.

جهان بین افزود: با توجه به تجربه تاریخی و نیز تحلیل منطقی دیدگاه محکم جای خود را باز خواهد کرد و ان شالله از مبانی به نظام‌های نظری عملی و از نظام‌های نظری عملی به سطح ساختارسازی می‌رسد این تولید، بسط و عینت یافتگی به جهت قوت خود است و تمدن اسلامی محقق می‌شود.

دبیر علمی سومین همایش تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب تمدن نوین اسلامی به معنای کشورگشایی نیست بلکه به معنای الهام گرفتن ملت‌ها از اسلام است تصریح کرد: در سومین همایش تمدن نوین اسلامی میزان استقبال اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نسبت به همایش دوم افزایش یافته است و این حاکی از توجه علمی جامعه کشور نسبت به مفهوم تمدن نوین اسلامی و بینش تمدنی است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه مقالات همایش دوم در سه جلد و ۱۷۰۰ صفحه منتشر و به صورت الکترونیکی در اختیار اندیشمندان و پژوهشگران قرار گرفته است افزود: در حالی که به مدد بودجه‌های هنگفت صد‌ها کتاب با رویکرد غربی منتشر شده و می‌شود و متاسفانه انگشت شمار اثر علمی برای تبیین مهمترین هدف‌های غایی انقلاب اسلامی یعنی تمدن نوین اسلامی وجود ندارد، چاپ این مجموعه مقالات و آثاری از این دست زمینه را برای فهم عمیق‌تر موضوع فراهم می‌کند.

جهان بین با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم بشارت را محصول بندگانی دانسته که به آرای مختلف به صورت عمیق گوش فرا دهند و از آن میان بهترین را برمی گزینند افزود: این کلام قرآن علاوه بر بعد فردی می‌تواند از منظر راهبردی نیز مورد توجه باشد بدین معنا که جلساتی ترتیب داده شود تا در آن اقوال مختلف مطرح شود و مخاطبین در یک فضای متین و عمیق و با دوری از احساسات بتوانند موشکافانه آرا و اقوال را شنیده و بهترین را برگزینند.

دبیر علمی سومین همایش تمدن نوین اسلامی افزود: آنچه مایه ترقیات علمی و پیشرفت‌های عادی را برای مسلمین میسر ساخت در حقیقت همان اسلام که با تشویق مسلمین به علم و ترویج نشاط حیاتی، روح معاضدت و تسامح را جانشین تعصبات دنیای باستانی کرد درچنین دنیایی که مردم اسیر تعصبات دینی و قومی بوده اند اسلام نفخه تازه‌ای دمید چنانچه با ایجاد دارالسلام که مرکز واقعی آن اسلام بود نه شام و عراق تعصبات قومی و نژاد را با یک جهان وطنی چاره کرد در مقابل تعصبات دینی، تسامح با اهل کتاب را توصیه کرد و علاقه به علم و حیات و ثمره این درخت شگرف که نه شرقی بود نه غربی بعد از فتوحات اسلامی حاصل شد.

وی اظهار کرد: نگاهی به سابقه تمدن اسلامی به وضوح نشان می‌دهد که نسبت گسترده‌ای میان اهتزار تمدنی و یا رکود تمدنی با مسئله آزاد اندیشی وجود داشته است به عنوان مثال مشخص اوج تمدن اسلامی در زمان حاکمیت آل بویه است یا در نمونه دیگر می‌توان به مراکز آموزش عالیه نظامی و الازهر اشاره کرد. این مراکز که الگویی برای مراکز آموزش عالی جهان قرارگرفته اند از حیث نظام آموزشی بسیار برجسته بودند، اما به دلیل بی توجهی به مقوله آزاد فکری و آزاد اندیشی و برخورد حذفی با جریانات فکری نتایج منفی جدی به بار آوردند.

جهان بین بیان کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اگر به تاریخ پیشرفت علم مراجعه کنید در می‌یابید که تحجر با علم همیشه در مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند که هر گاه نگاه دگم متعصب و به دور از اندیشه برجامعه‌ای حاکم شده رشد و بالندگی علمی از آن جامعه رخت می‌بندد همچنان که در دوره حاکمیت کلیسا بر جوامع غربی به دلیل تحجر و تعصب مسیحیت تحریف شده محافل علمی غرب و اروپا از ترس شکنجه از سوی کشیش‌های مذهبی جرات بیان کار‌های علمی خود را نداشتند و در موارد نادری هم که دانشمندان عواید علمی و نظریات تازه خود را ابراز می‌کردند محاکمه می‌شدند.

دبیر علمی سومین همایش تمدن نوین اسلامی اظهار کرد: حافظه تاریخ سرگذشت دانشمندانی هم، چون گالیله را در خود ثبت کرده است کسی که به خاطر هم خوانی نداشتن آموزه‌های کلیسا با نظریه اش مبنی بر مسطح نبودن زمین و گرد بودن و حرکت آن محاکمه شد و سرانجام ناگزیر شد برای زنده ماندن این نظریه علمی را کتمان و در دادگاه از ابراز آن توبه کند. در مقابل این دیدگاه اسلام را داریم دینی است که با فراگیر شدنش از همان ابتدای امر مردم را به تفکر و تدبر دعوت کرده و تاریخ پیشرفت اسلام در مناطق گوناگون جهان با پیشرفت و توسعه علم و دانش همراه بوده است این دین آسمانی مهد پرورش بسیاری از بزرگترین اندیشمندان و متخصصان علوم مختلف است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن از شکل گیری فضای آزاد اندیشانه در طرح پرسش‌ها و ارایه نظرات دفاع می‌کند تصریح کرد: آن زمان که درباره قرآن تحدی می‌کنند و از مردم می‌خواهد تا اگر کسی توانایی آوردن مانند آن را دارد آزادانه این کار را انجام دهد خداوند اندیشیدن و اقدام برای آوردن دلیل علیه کتاب خود را نهی نمی‌کند و فضا را برای رقیب آزادانه‌تر می‌کند و به او این اجازه را می‌دهد تا با آوردن حداقل یک سوره به مقابله با قرآن بپردازد در این مسیر قرآن کریم موانع اندیشیدن و طرح پرسش‌های نو را ذکر و تلاش می‌نماید تا آن‌ها را رفع کند و به نوعی ذهن را از خود کارشدگی برهاند. به عنوان نمونه در قرآن کریم از پیروی مقلدانه از آیین پدران و اطاعت از بزرگان به عنوان عواملی که موجب انسداد در اندیشیدن می‌شود به شدت نهی شده است.

جهان بین بیان کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اگر به تاریخ پیشرفت علم مراجعه کنید در می‌یابید که تحجر با علم همیشه در مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند که هر گاه نگاه دگم متعصب و به دور از اندیشه برجامعه‌ای حاکم شده رشد و بالندگی علمی از آن جامعه رخت می‌بندد همچنان که در دوره حاکمیت کلیسا بر جوامع غربی به دلیل تحجر و تعصب مسیحیت تحریف شده محافل علمی غرب و اروپا از ترس شکنجه از سوی کشیش‌های مذهبی جرات بیان کار‌های علمی خود را نداشتند و در موارد نادری هم که دانشمندان عواید علمی و نظریات تازه خود را ابراز می‌کردند محاکمه می‌شدند.

دبیر علمی سومین همایش تمدن نوین اسلامی اظهار کرد: حافظه تاریخ سرگذشت دانشمندانی هم، چون گالیله را در خود ثبت کرده است کسی که به خاطر هم خوانی نداشتن آموزه‌های کلیسا با نظریه اش مبنی بر مسطح نبودن زمین و گرد بودن و حرکت آن محاکمه شد و سرانجام ناگزیر شد برای زنده ماندن این نظریه علمی را کتمان و در دادگاه از ابراز آن توبه کند. در مقابل این دیدگاه اسلام را داریم دینی است که با فراگیر شدنش از همان ابتدای امر مردم را به تفکر و تدبر دعوت کرده و تاریخ پیشرفت اسلام در مناطق گوناگون جهان با پیشرفت و توسعه علم و دانش همراه بوده است این دین آسمانی مهد پرورش بسیاری از بزرگترین اندیشمندان و متخصصان علوم مختلف است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن از شکل گیری فضای آزاد اندیشانه در طرح پرسش‌ها و ارایه نظرات دفاع می‌کند تصریح کرد: آن زمان که درباره قرآن تحدی می‌کنند و از مردم می‌خواهد تا اگر کسی توانایی آوردن مانند آن را دارد آزادانه این کار را انجام دهد خداوند اندیشیدن و اقدام برای آوردن دلیل علیه کتاب خود را نهی نمی‌کند و فضا را برای رقیب آزادانه‌تر می‌کند و به او این اجازه را می‌دهد تا با آوردن حداقل یک سوره به مقابله با قرآن بپردازد در این مسیر قرآن کریم موانع اندیشیدن و طرح پرسش‌های نو را ذکر و تلاش می‌نماید تا آن‌ها را رفع کند و به نوعی ذهن را از خود کارشدگی برهاند. به عنوان نمونه در قرآن کریم از پیروی مقلدانه از آیین پدران و اطاعت از بزرگان به عنوان عواملی که موجب انسداد در اندیشیدن می‌شود به شدت نهی شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 9 اسفند 96، کد مطلب: 670168: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
واقعا ای کاش که به دانشگاهیان توجه بیشتری میشد همونطور که رهبری گفتن از دانشگاهیان به طور خوبی استفاده نمیشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین