پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۶۸۱۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۱
مدیرگروه روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی در نشست بررسی تحول علوم انسانی اظهار کرد: ما هنوز دانشگاه و رشته‌ای نداریم که در کنار زبان فارسی و زبان انگلیسی، ارتباطات یا شناخت رسانه‌ها را آموزش دهد، بنابراین زمانی که از تحول سخن می‌گوییم این تحول باید عرضی هم باشد.

شعار سال: نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقا علوم انسانی»، سه‌شنبه، ۳۰ خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شورای این دانشکده با حضور جمعی از استادان برگزار شد.

در بخشی از این نشست، حسینعلی افخمی، مدیرگروه روابط عمومی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه اشتغال‌زایی یکی از اصول کارآمدی علم در غرب است، اظهار کرد: ما دو گروه رشته در دانشگاه علامه داریم، برخی رشته‌ها مانند روزنامه نگاری، روابط عمومی، حسابداری، جهانگردی و حرفه‌ای هستند و گروهی دیگر علمی. وقتی رشته‌ها حرفه‌ای هستند باید به شکل دیگری به آنها بنگریم؛ به نظرم اشتغال‌زایی وزنه سنگینی در شاخصه‌های تحول علوم انسانی است.

افخمی گفت: چند سال پیش خواستند دوره‌های لیسانس را به شهرستان‌ها با بخش خصوصی منتقل کنند و به این ترتیب دانشکده ما، پنج سال به سمت تعطیلی پیش رفت، چون گفته شد ما این سه را نمی‌خواهیم، اما با پیگیری‌هایی که صورت دادیم، مانع این اقدام شدیم.

مدیرگروه روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در انگلستان رشته ارتباطات ۲۴ دوره لیسانس دارد، گفت: ما در کشور با محدودیت در جا زدن رشته‌های ۵۰ سال پیش روبه‌رو هستیم و راه‌اندازی رشته جدید با این ذهنیت دوگانه‌ای که در رابطه با غرب و داخل وجود دارد، بسیار سخت است.

وی به نظریه بازتاب اشاره کرد و افزود: اصل اساسی نظریه این است که فکر کن، در کلاس درس چیزی یاد نمی‌دهند و در ادامه سوالاتی مطرح می‌شود و در نهایت گفته می‌شود، حرفتان را بزنید. برخی کشورها این موضوع را از مهدکودک‌ها آغاز می‌کنند که فکر کن! فکر کن، سر کلاس چیزی یاد نمی‌دهند! پس یک سری سوال مطرح می کنند و بعد می گویند حرفتان را بزنید که در برخی کشورها، این را از مهد کودک آغاز کردند و این موضوع بیشتر در روش مطرح می‌شود تا متون.

تا زمانی که بنیان علمی و تئوریک لحاظ نشود، افزودن واژه «اسلامی» به واحدها تأثیری ندارد. شاید بهتر است برای یک‌سال وزارت علوم را تعطیل کنیم تا به نتیجه‌ای برسیم.

افخمی با اشاره به سهم ۳۲ درصدی آمریکا و ۱۰ درصدی انگلیس در تولید علم در دنیا، اظهار کرد: اگر جمعیت انگلیس را ۵۶ میلیون در نظر بگیریم، می‌بینیم این سهم در تولید علم، عدد بزرگی است.اما چطور می‌شود که این دو کشور چنین سهمی را در تولید علم به دست می‌آورند؟ درست است اولین اصل‌اش این است که زبان انگلیسی، بزرگترین رسانه دنیا را دارند.

این استاد ارتباطات با بیان اینکه در کشور ما دو دیدگاه در رابطه با زبان انگلیسی مطرح است، گفت: گروهی از این زبان فرار می‌کنند و گروهی دیگر به سمت آن می‌روند، ما در قدیم در دانشکده خودمان می‌توانستیم چهار زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و روسی را بخوانیم، البته زبان عربی هم در کنار این زبان‌ها بود، اما اکنون به سختی زبان انگلیسی را که یک ابزار است به دانشجوها یاد می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه اگر علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر را در کنار هم دیگر نگاه کنیم هر زمان که از علوم انسانی سخن‌ می‌آید نگاهمان به سمت فلسفه می‌رود، بیان کرد: تا حدودی تاریخ، ادبیات و معارف را هم در علوم انسانی می‌بینیم اما دیگر به دیگر رشته‌ها توجهی نداریم در دانشگاه علامه، علوم اجتماعی حاکم است و فلسفه و تاریخ ضعیف است؛ علامه طباطبائی، دانشگاه علوم انسانی است که رشته تاریخ ندارد! معارف‌اش تازه تاسیس شده و فلسفه در آن وزن چندانی ندارد! به جز ادبیات و این رشته‌ها باقی دانشگاه، علوم اجتماعی است.

افخمی اضافه کرد: رشته علوم ارتباطات در کنار دیگر مراکز علمی، یک رشته سه گانه است، جایی که در کنار ارتباطات، باید هنر و علوم اجتماعی به مفهوم عام آن داشته باشیم. از آنجا که ما تنها دانشکده‌ای هستیم که همه علوم از جمله حقوق، علوم سیاسی و در آن تدریس می شود. با این حال به نظر می رسد ما با همه هستیم اما کسی با ما نیست.

وی با بیان اینکه در دنیای غرب سواد جدید را آی‌سی‌تی می‌دانند، اظهار کرد: در حقیقت دانستن ریاضی، ارتباطات و زبان کشور خودتان را سواد جدید می‌دانند و شما باید این سه را بدانید تا باسواد شوید، ارتباطات را به عنوان یک حوزه علمی در کشورهای دیگر نگاه می‌کنیم و می‌بینم در حوزه پزشکی، مهندسی و اکثر رشته‌ها، یادگیری مهارت‌های ارتباطی اجباری است.

افخمی خاطرنشان کرد: در انگلیس ارتباطات انسانی و مطالعات رسانه‌ای را در دبیرستان تدریس می‌کنند اما ما هنوز دانشگاه و رشته‌ای نداریم که در کنار زبان فارسی و زبان انگلیسی، ارتباطات یا شناخت رسانه‌ها را آموزش دهد. بنابراین زمانی که از تحول سخن می‌گوییم این تحول باید عرضی هم باشد.

وی در پایان گفت: تحول به این معنا نیست که همان ۱۴۰ واحد دروس کارشناسی را بازنویسی کنیم و فقط یک کلمه اسلامی به واحدهای درسی اضافه کنیم، بلکه تا زمانی که بنیان علمی و تئوریک لحاظ نشود افزودن «اسلامی» به واحدها تأثیری ندارد. شاید بهتر است برای یک‌سال وزارت علوم را تعطیل کنیم تا به نتیجه‌ای برسیم.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری عطنا، تاریخ انتشار: 31 خرداد 1396، کد مطلب: 91824:www. atnanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین