پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۱۵۲۷۹
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۷
نشست علمی «تمدن نوین اسلامی در آیینه تقریب» با تاکید بر اندیشه‌های رهبری امروز ۲۹ خرداد از سوی دانشگاه مذاهب اسلامی و با همکاری موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

شعار سال: اسحاقی، معاون آموزشی و پژوهشی موسسه پژوهش فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری) در نشست علمی «تمدن نوین اسلامی در آیینه تقریب» با تاکید بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری که در دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، گفت: هدف نهایی از تقریب و گفتگو‌های امت واحده اسلامی رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

وی از اختلاف، تعارض و شناخت و گفتگو براساس منطق و اصول و رهنمود‌های قرآنی مبتنی بر استماع اقوال، جدال احسن و اتباع احسن، وحدت و اتحاد جهان اسلام، امت واحده قرآنی و تمدن نوین اسلامی یا حیات طیبه به عنوان پنج مرحله تحقق تمدن نوین اسلامی یاد کرد و افزود: اتحاد جهان اسلام از جمله اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین موضوعاتی است که در سپهر اندیشه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) وجود داشته و همواره بر آن تاکید شده است.

دنیای اسلام نیازمند تقریب است

اسحاقی با تاکید بر اینکه دنیای اسلام نیازمند تقریب است؛ البته ما تاکنون تقریب تمدنی نداشته ایم، تصریح کرد: مراحل تحقق تمدن نوین اسلامی شامل بیداری اسلامی، نظام‌های اسلامی، دول اسلامی، امت اسلامی و تمدن نوین اسلامی است.

معاون آموزشی و پژوهشی موسسه پژوهش فرهنگی انقلاب اسلامی عدم خردورزی و عقلانیت را به عنوان یکی از مشکلات محوری جهان اسلام دانست و افزود: رفتار‌های دیپلماتیک و لبخند زدن وحدت ایجاد نمی‌کند؛ چرا که مشکل ما در توحید است و تا این مسئله در بحث نظری و عملی حل نشود مشکلات حل نخواهد شد.

در جهان اسلام نیازمند دیپلماسی علم و فناوری هستیم

وی با بیان اینکه در جهان اسلام نیازمند دیپلماسی علم و فناوری هستیم، تصریح کرد: تحقق تمدن نوین اسلامی بدون مجاهدت و جهاد علمی در عرصه فناوری و نوآوری حاصل نمی‌شود. در هرحال وظیفه نخبگان این است که برای اتحاد دنیای اسلام در تولید علم و فناوری و پیشرفت‌های علمی مجاهدت کنند.

اسحاقی با اشاره به اینکه اتحاد و تقریب مذاهب اسلامی می‌تواند بسیاری از گره‌ها را باز کرده و جوامع اسلامی و ملت‌های اسلامی را عزیز و عزتمند کند، افزود: سرگذشت
۴۰ ساله انقلاب تجربه پیش روی ملت‌ها برای تحقق تمدن نوین اسلامی است، چون انقلاب اسلامی توانسته علاوه بر ضمانت امنیت تمامیت ارضی دستاورد‌های مختلفی داشته باشد.

معاون آموزشی و پژوهشی موسسه پژوهش فرهنگی انقلاب اسلامی بیان کرد: در گام دوم انقلاب برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید به حرکت‌های تقریبی با مشارکت نخبگان جهان اسلام توجه کرد. در هر حال زیرساخت‌ها و ارکان مورد نیاز برای تحقق تمدن نوین اسلامی همچون نیروی انسانی، دانش و فناوری، مواد اولیه، انرژی، بازار مصرف و سرمایه مالی در بین کشور‌های اسلامی وجود دارد، اما امروز شاهدیم میلیارد‌ها دلار از این ثروت‌ها صرف تنش و درگیری می‌شود و منجر به حیات طیبه و آرامش نشده است.

وی با بیان اینکه امروز جهان غرب با استفاده از سرمایه‌های جهان اسلام اهداف خود را پیش می‌برد، تصریح کرد: برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید به سمت تهیه نقشه راهی برویم که مورد توافق جهان اسلام باشد.

دیپلماسی وحدت اسلامی محقق نشده

پاک آئین، معاون بین الملل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی نیز در این نشست علمی گفت: اگر می‌خواهیم تمدن نوین اسلامی داشته باشیم حتما باید وحدت اسلامی محقق شود و اگر این اتفاق نیفتاد تمدن نوین اسلامی نیز ناقص خواهد بود.

وی از زدودن اختلافات و ایجاد وحدت و تقریب به عنوان یکی از ارکان دیپلماسی پیامبر اکرم نام برد و افزود: اگر امروز در جهان اسلام اختلاف وجود دارد باید بدانیم که دلیل آن این است که دیپلماسی وحدت اسلامی محقق نشده و به آن درجه نرسیده که بتواند اختلافات را کم کند.

پاک آئین بر ضرورت تقویت دیپلماسی اسلامی تاکید کرد و افزود: دیپلماسی وحدت اسلامی بخشی از دیپلماسی عمومی است که اهمیت آن کمتر از دیپلماسی رسمی کشور‌ها نیست.

معاون بین الملل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی تصریح کرد: اگر امروز آمریکا نتوانسته به ایران حمله کند و یا حق هسته‌ای ما را از بین ببرد، دلیلش این است که این کشور نتوانسته افکار عمومی دنیا را قانع کند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است.

وی به اظهارات مایکل لدین در خصوص به کارگیری لفظ جهان اسلام در بین مسلمانان اشاره کرد و گفت: او معتقد است که سیاستمداران آمریکایی نباید از لفظ جهان اسلام استفاده کنند، چون این لفظ اتحاد بین مسلمانان را القا می‌کند بنابراین باید از لفظ جامعه مسلمانان که القاکننده تفرقه است استفاده شود.

پاک آئین از تکفیری‌ها به عنوان یک معضل و درد مشترک در جهان اسلام و مانع وحدت اسلامی نام برد و افزود: معامله قرن وحدت اسلامی را هدف قرار داده است.

چهره اندیشه‌ای و نظریه پردازی رهبر معظم انقلاب به جهان کمتر معرفی شده

حجت الاسلام مختاری، رئیس دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی نیز در این نشست علمی گفت: متاسفانه امروز در جامعه برخی گروه‌ها فهم نسبی و درک ناقص خود را از دین به جای زلال مطلق دیانت می‌نشانند و آن را به عنوان فهم دینی به نسل جوان منتقل می‌کنند.

وی یکی از رسالت‌های دانشگاه تقریب مذاهب را مقابله با نگاه‌های غیرعقلانی و غیرمنطقی نسبت به تفسیر‌های ناقص از دین برشمرد و افزود: متاسفانه چهره اندیشه‌ای و نظریه پردازی رهبر معظم انقلاب مستور چهره سیاسی ایشان شده است و ما رهبر انقلاب را به عنوان یک فقیه صاحب اندیشه و صاحب تفکر کمتر معرفی کرده ایم. به گونه‌ای که امروز در دنیا ایشان را به عنوان یک چهره سیاسی می‌شناسند و برخی‌ها نمی‌دانند که رهبری دارای نظرات فقهی نیز هستند.

مختاری با اشاره به اینکه دانشگاه تقریب مذاهب با
۳۰ تا ۴۰ دانشگاه معتبر دنیا تفاهم نامه امضا کرده تصریح کرد: ما حاضریم وجه علمی و نظریه پردازی رهبر معظم انقلاب را به دنیا منتقل کنیم.

رئیس دانشگاه تقریب مذاهب از عدالت ورزی به عنوان یکی از معیار‌های تحقق تمدن نوین اسلامی نام برد و گفت: این مهم بدون آگاهی مردم اتفاق نمی‌افتد لذا رهبر معظم انقلاب در سراسر آموزه‌های خود به مردم و حرکت‌های خودجوش مردمی تاکید دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 29 خرداد 98، کد مطلب: 772229:www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین