پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۰۸۰۶۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
عضو هیئت‌علمی دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: هدف از برگزاری کرسی ترویجی، ارتقای فرهنگ مباحثه میان اساتید بوده و آنان را به سمت رسیدن به تمدن نوین اسلامی سوق می‌دهد.

شعار سال: حامد رستمی‌نجف‌آبادی در خصوص کرسی ترویجی با موضوع «نقش مصلحت در عدم اجرای مجازات‌های حدی» که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری کرسی ترویجی، ارتقای فرهنگ مباحثه میان اساتید بوده و آنان را به سمت رسیدن به تمدن نوین اسلامی سوق می‌دهد. در این کرسی شبهه مصلحت را در مجازات‌های حدی بررسی کردیم. این شبهه فقط شبهه موضوعیه نیست، شامل شبهه حکمیه و در مرحله اجرای حکم نیز است.

وی افزود: بر اساس قاعده مصلحت، زمان، مکان و حال مجرمان می‌تواند در حدود تأثیرگذار باشد. این به این معنی نیست که ما بخواهیم بدعت ایجاد کنیم یا احکام شریعت را نسخ کنیم، به این معناست که شرایط مهیا نیست که آن حکم به فعلیت و تنجیز برسد.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه مذاهب اسلامی بیان کرد: وقتی یک مصلحتی برای حفظ اسلام، حفظ دین، حفظ نظام اسلامی با مصلحت حکم فرعی حد در تعارض می‌شود، خب طبیعتاً مصلحت حفظ دین، حفظ اسلام، حفظ نظام بر آن ارجحیت پیدا می‌کند و جلوی اجرای آن حد را می‌گیرد. در واقع در کلام فقها نیز است که حفظ اسلام، حفظ دین، حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است و ما نباید کاری انجام بدهیم که منجر به وهن اسلام یا تشبیه ما به گروه‌های تکفیری و داعش شود.

رستمی تصریح کرد: باید در مقابل وهن اسلام بایستیم. اسلام دین صلح و مداراست. سیاست جنایی اسلام بر سرکوبگری نیست، بر حفظ شخصیت و کرامت انسانی فرد مجرم است. اسلام در خیلی از جرائم حدی، اجازه تحقیقات مقدماتی نمی‌دهد، چون می‌گوید این موجب اشاعه فحشا شده و آبروی مؤمن ریخته می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی مصلحت اقتضا کند و مقتضیات زمانی و مکانی وجود داشته باشد، جلوی اجرای مجازات حدی گرفته می‌شود. از مراجع عظام تقلید در مورد مجازات‌های حدی استفتا کرده و در کتاب مصلحت و مجازات‌های حدی، نظرات آنان را آورده‌ام. مراجع انعطاف‌پذیری را قائل شدند که در مواردی جلوی اجرای حد گرفته شود یا اجرای حد به کیفیت دیگری اجرا شود یا برخی از حدود برای آن جایگزین تعیین شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 26 اردیبهشت 98، کد مطلب: 381714: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین