پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۹۴
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
تبلیغات از موثرترین و مهم ترین عوامل موفقیت در جذب مشتریان است و در انتخابات نیز عامل موثری در جذب آرای شهروندان است، تبلیغات درست در هدایت افکار عمومی برای انتخاب نامزد مورد نظر، پیشبرد اختیارات واقعی نمایندگان و ایجاد شور انتخاباتی در کنار شعور سیاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شعارسال:تبلیغات از موثرترین و مهم ترین عوامل موفقیت در جذب مشتریان است و در انتخابات نیز عامل موثری در جذب آرای شهروندان است، تبلیغات درست در هدایت افکار عمومی برای انتخاب نامزد مورد نظر، پیشبرد اختیارات واقعی نمایندگان و ایجاد شور انتخاباتی در کنار شعور سیاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در قانون انتخابات فصلی برای شیوه های تبلیغات و راهبردها و روش های آن عنوان شده است، اما در عمل در مواردی تبلیغات محیطی و مجازی در پاره ای از موارد از جاده قانون، اخلاق و انصاف خارج شده و معدودی از نامزدها با هدف رای آوری به هر قیمت، حیطه تبلیغی را به موج سواری احساسات تبدیل کرده و با وعده های رنگین و غیرعملی به اعتماد عمومی و انتخاب آگاهانه لطمه می زنند.

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی بهترین شیوه تبلیغی برای نامزدها، برنامه محوری و گذاشتن ملاک های فردی و فعالیت های اجتماعی به معرض انتخاب عموم است که این مهم باید با مکانیزم پاسخگویی نامزدها در قبال برنامه ها پس از دستیابی به مسند قدرت پیوند بخورد.

کارشناسان و دست اندرکاران انتخابات بر این باورند که برخی ساز و کارهای سنتی تبلیغات انتخاباتی کنونی به انتخاب آگاهانه و شناخت رقبای انتخاباتی منجر نمی شود و به اصلاح شیوه ها نیازمند است، چرا که نمایندگانی که بر محمل احساسات مردم به کانون های تصمیم سازی راه می یابند، نمی توانند نمایندگی اختیارات و تکالیف واقعی خود را در این نهادهای کلان داشته باشند و در مجموع در آسیب شناسی این مقوله در سایه ریخت و پاش های کلان به نام مردم و به کام خودشان حرکت می کنند.

 

کاندیداهای تایید صلاحیت شده حوزه انتخابیه آبادان، اروندکنار و چوئبده نیز این روزها در فضای مجازی و حقیقی سرگرم تبلیغات هستند و هر کدام با شعارهایی و برنامه هایی برای جذب آرای شهروندان به نفع خود، برنامه ریزی و تلاش می کنند. هفتم اسفند ماه امسال ۳۲ کاندیدای مجلس شورای اسلامی خود را در معرض انتخاب مردم می گذارند.

این روزها، فضای مجازی و کوچه و خیابان های شهر از تبلیغات کاندیداها پر است و هرکدام نیز با شعارها و برنامه هایی به معرفی خود و برنامه هایشان اقدام می کنند.

برخی در این عرصه، از شکسته شدن دوباره حصر آبادان سخن گفته و برنامه های خود را تا پیگیری احداث بیمارستان تخصصی تنگی نفس برای ریه های گرفته و نفس تنگ آبادان برنامه ریزی کرده اند.

برخی با ولی نعمت خواند مردم سعی در جذب آرای شهروندان دارند و برخی نیز با شعار صبح امید آبادان به عرصه رقابت پای گذاشته اند، برخی کاندیداها نیز از رنگ خدا و 5 مهر دیگر سخن گفته اند.

برخی کاندیداها وعده های آنچنانی برای رفع مشکلات شهرستان داده اند، وعده هایی که از حیطه اختیارات یک نماینده مجلس خارج است و با حساب سر انگشتی می توان فهمید که تحقق برخی وعده ها به اعتبارات فراوان نیاز دارد.

 

برنامه ها و شعارهای کاندیداها، حول چه محوری است؟

با نگاهی گذرا به کارت های تبلیغاتی منتشر شده از سوی کاندیداهای حوزه انتخابیه آبادان، برخی از تایید صلاحیت شدگان، تنها به بیان شعارهای کلی نظیر بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان، جذب اعتبارات و بودجه شهرستان، نیروی کار، اشتغال و بیکاری در شهرستان، عمران شهری، مسکن و ساختمان، منابع آب، راه و ترابری، پست و مخابرات، شیلات، پرورش دام و طیور، سرمایه گذاری خارجی و محیط زیست بسنده کرده اند.

یکی از کاندیداهای تایید صلاحیت شده در این حوزه انتخابیه شعارهایی با عنوان ' حمایت از کار آفرینی برای شکوفایی سرمایه، نشاط و ابتکار جوانان، برنامه ریزی برای افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد ملی، صنعت و منطقه آزاد و ایفای رسالت آنان در رونق جزیره آبادان، برنامه ریزی برای آسان سازی ازدواج جوانان با تلاش برای حل مشکل بیکاری، تدارک مسکن های کوچک و ارزان قیمت و اعطای وام کم بهره و دراز مدت و اهمیت به اشتغال، برنامه ریزی برای رفع چالش های فراروی ورزش آبادان و توسعه تاسیسات ورزشی' را به عنوان محور برنامه های خود برای مجلس آتی در صورت اقبال شهروندان اعلام کرده است.

ایجاد خانه کشتی، بوکس، کاراته، ایجاد خانه هنرمندان دفاع از حقوق زنان در تمامی شئونات، استفاده از تجارب ارزشمند پیشکسوتان در تصمیم گیری ها، حفظ حرمت و کرامت شهروندان، برنامه ریزی برای رشد خلاقیت دانش آموزان، حمایت از تعاونی های مسکن و برنامه ریزی در امور روستاها و کشاورزی نیز از دیگر برنامه ها و شعارهایی که این روزها از سوی برخی کاندیداها در حوزه انتخابیه آبادان، اروندکنار و چوئبده به چشم می خورد،

نظارت قاطع و شجاعانه بر فعالیت های سازمان منطقه آزاد اروند، هماهنگی بیشتر با نهادهای شهری و جلوگیری از به کار گیری نیروهای غیر متخصص و غیر بومی، پیگیری فاز 2 پالایشگاه با ایجاد چهار هزار فرصت شغلی و پیگیری برای پایین آوردن EC آب بهمنشیر برای رونق کشاورزی و جلوگیری از بین رفتن نخیلات با احداث سدهای سلولی، برداشت لایه های نمک از سد گتوند برای کم کردن شوری آب، پیگیری و نظارت بر طرح برداشت آب بهمنشیر از بالادست می باشد.

آسان کردن اخذ مجوزهای احداث حوضچه های پرورش میگو و ماهی، پیگیری کمک و جذب سرمایه برای احداث کارخانه فرآوری خرما در منطقه و پیگیری مجدانه طرح هادی روستاها و نظارت بر اجرای درست طرح هادی و پیگیری زیر ساخت روستاها و شهرهایی چون اروند کنار و چوئبده در زمینه های بهداشتی، آموزشی نیز از دیگر وعده هایی است که این روزها از سوی برخی کاندیداها در این حوزه انتخابیه تبلیغ می شود.

 

کسب برترین مقام های ورزشی!

در این عرصه کارزار و رقابت، برخی کاندیداها نیز شعارها و برنامه هایی نظیر استفاده از تمامی امکانات موجود مانند پالایشگاه، پتروشیمی، بندر، ادارات و مشاغل عمومی به منظور کاهش بیکاری، کسب برترین مقام های ورزشی و ایجاد اماکن ورزشی مناسب، ایجاد فضای سبز در درون شهر و حاشیه رودخانه های اروند و بهمنشیر، تحول نظام فکری و فرهنگی، توسعه خدمات شهری به ویژه در مناطق محروم و رفع مشکلات صیادان و لنج داران و پیگیری تضمین فروش خرما و امور کشاورزی سرداده اند.

 

وعده هایی از جنس رفع پدیده گرد و غبار در شهرستان

رفع مشکلات زیست محیطی نظیر پدیده ریزگردها نیز از نگاه داوطلبان مجلس شورای سالامی مغفول نمانده است، اگر چه بیشتر کاندیداها در این خصوص سخن گفته اند، ولی برخی دواطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه به کلی گویی در این موضوع بسنده کرده اند.

افزایش سطح کسب و کار و تجارت و رفع مشکلات کسبه بازار و فروشندگان صنف ته لنجی، رفع مشکل مسکن اقشار کم درآمد جامعه از جمله کارگران و کارمندان دولت، تلاش برای رفع پدیده شوم گرد و غبار در منطقه با همکاری مسئولان، توسعه گردشگری، توجه ویژه به رفع مشکلات بانوان و پرداختن به مشکلات جوانان آبادانی و تلاش برای رفع این مشکلات و توجه جدی به گسترش ورزش شهرستان نیز از چشم داوطلبان نمایندگی مجحلس پنهان نمانده است.

 

ایجاد بیمارستان تخصصی تنگی نفس در آبادان

برخی کاندیداهای انتخاباتی در آبادان نیز شعارهایی با رویکرد دغدغه حل مشکلات مردم سر داده اند، اگر چه در برخی موارد، این وظایف، وظیفه دستگاه های اجرایی است و نماینده مجلس بیشتر می تواند بر حسن اجرای آن نظارت کند.

قرنطینه نخاله های ساختمانی، احداث شهربازی بزرگ، مرمت بافت های نیمه کاره، بهینه سازی پیاده روهای شهری، احداث پارک های محله ای مناسب، بهینه سازی سیستم لوله کشی آب و فاضلاب، بازسازی سینماهای نیمه کاره، تسطیح خیابان ها و توسعه اشتغال برای جوانان، پایین آوردن سن ازدواج، تقویت ورزش آموزشگاه ها، احداث زمین و سالن های ورزشی، ایجاد فرهنگسرای جامع برای هنرمندان و تقویت سازمان های مردم نهاد و ایجاد انگیزه برای اصحاب رسانه نیز از دیگر شعارهایی است که برخی کاندیداها برای جذب آرای شهروندان آن را پیگیری می کنند.

 

جای خالی نظارت قدرتمند بر امور کشور و قانونگذاری در برنامه های برخی کاندیداها

نمایندگان مجلس و به طور کلی مجلس شورای اسلامی دو وظیفه قانونگذاری و نظارت بر عهده دارند که اگر هر کدام از این دو وظیفه به خوبی انجام شود، سود و مزیت های آن نه تنها بر نسل کنونی جامعه بلکه بر نسل های آینده نیز باز می گردد.

بر اساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانونگذاری را دارا می باشد و بر این اساس، مجلس شورای اسلامی می تواند در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی قانون وضع کند.

مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظیفه قانونگذاری، مسؤولیت های نظارتی نیز بر عهده دارد، وزرا پس از انتخاب از سوی رئیس جمهوری، برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می شوند (اصل 133 قانون اساسی) و مجلس باید نظر خود را مبنی بر اعتماد یا عدم اعتماد به فرد فرد آنها اعلام کند (اصل 87 قانون اساسی).

نظارت عام نیز از وظایف منتخبان مجلس شورای اسلامی است، هر یک از نمایندگان می تواند در نطق بیش از دستور خود هرگونه کوتاهی مجریان در اجرای قوانین را به طور شفاهی تذکر دهد و در صورت نقض قانون یا سوء جریان امور در دستگاه های اجرایی، نمایندگان مجلس می توانند از طریق رئیس مجلس به وزیر مسئول یا رئیس جمهور به طور کتبی تذکر دهند همچنین براساس اصل 88 قانون اساسی، در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شده و به سؤال جواب دهد. طبق اصول 137 و 122 قانون اساسی وزراء و رئیس جمهور در مقابل مجلس مسئول هستند از این رو نمایندگان مجلس می توانند آنان را مورد سؤال قرار دهند.

همچنین بر اساس اصل 76 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمامی امور کشور را دارد و تحقیق و تفحص نیز موضوع عام است و شامل کلیه بخش های کشور علاوه بر وزارتخانه ها و دولت می شود.

همچنین بر اساس اصل 90 قانون اساسی، هر کسی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه شکایتیداشته باشد می تواند، شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند و مجلس نیز موظف است به این شکایت رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد.

 

تاثیر آرای شهروندان در انتخاب نماینده اصلح

نگاه کلان و آگاهانه به انتخابات، به معنای چشم پوشی از منافع اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیست، زیرا از دل یک مجلس آگاه و کاردان است که دولتی کارآمد و متعهد خارج می شود و خروجی این دولت نیز، توسعه کشور با رونق کسب و کار، اشتغالزایی، رفع معضلات فرهنگی و اجتماعی است که نفع آن به همه شهروندان می رسد.

در تصویب طرح ها یا لوایح یا معرفی وزیران در دوره های گذشته و دوره فعلی مجلس شورای اسلامی به وفور دیده ایم که طرح یا لایحه ای با تفاوت یک رای تصویب شده یا به تصویب نرسیده است و اینجاست که رای نمایندگان به لوایح و تاثیر آن، خود را بیش از گذشته نشان می دهد.

اگر انتخاب، آگاهانه باشد، دیگر برخی نامزدها به خود اجازه توهین به ملت و گرفتن رای با توزیع شام و کالای انتخاباتی را نمی دهند و می توان امیدوار بود، افرادی راهی خانه ملت شوند که به جای شاغل کردن چند بیکار و آزادی مجرمان از زندان، به فرموده امام راحل 'عصاره فضایل ملت' و به فکر قانونگذاری خوب و نظارت دقیق بر اجرای آن باشند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت صدای آبادان، تاریخ انتشار سه شنبه 4 اسفند1394، www.sedayeabadan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین