پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۹۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
معضل عرضه خرمای هرمزگان و فراورده های آن به روش سنتی و بدون بسته بندی شکیل و جذاب عامل کم سهم بودن استان در بازار عظیم این محصولات در سطح کشور شده است.

شعار سال: شهر بندرعباس با داشتن جمعیت۶۰۰ هزار نفری و ظرفیت های زیادی همچون پالایشگاه های نفت و گاز، شرکت های آلومینیوم و اسکله های شهید رجایی و باهنر یکی از شهرهای مهم کشور وبه عنوان دروازه اقتصاد و تجارت و پایتخت اقتصادی کشور شناخته می شود؛این تمرکز بر مقوله ترانزیت و معادن سبب کم اهمیتی مسئولان به صنعت کشاورزی و صنایع مربوط به فرآوری و بسته بندی آن در استان شده است.

یدک کشیدن لقب پایتخت اقتصادی کشور توسط هرمزگان برای مردم بومی این منطقه سودی به جز گیر افتادن در منجلاب بازار پر نوسان واسطه گری فروش اجناس خارجی نداشته و این اشتباه هجوم به سمت مشاغل واسطه ای در کنار تمرکز بیش از حد مسئولان به مشاغل حوزه ترانزیتی و اقتصادی باعث بی توجهی به بخش کشاورزی در هرمزگان شده و در کنار آن با نوسانات دلار شغل های واسطه ای نیز رو به رکود رفته و بحران بیکاری را در استان ایجاد کرده است؛نرخ بالای بیست و پنج درصد بیکاری استان دلیلی بر این ادعاست.


هرمزگان با داشتن مزارع صیفی جات ،ذرت و همچنین باغات مرکبات و نخلستان های مرغوب که به جرات می توان گفت از نظر کیفیت و تنوع در ایران و شاید جهان بی نظیر است.هرمزگان با وجود این مزیت ها از مشاغل پایدار حوزه کشاورزی و هم چنین ثروت موجود در این بخش سهم ناچیزی دارد.

سطح زیر کشت خرما در استان 38 هزار هکتار و تولید سالانه آن 158 هزار تن می باشد که با این آمار رتبه چهارم در تولید خرما و رتبه سوم در سطح زیر کشت را در کشور دارد؛ در نخلستان های هرمزگان 50 رقم خرما تولید می شود که در میان آن ها ارقام پیارم، خاصویی و مضافتی از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و صادرات نیز می شود.

آمار و ارقام مربوط به خرما در استان هرمزگان نسبت به ظرفیت بالای کشت این محصول بسیار ناچیز است ؛با وجود کیفیت بسیار بالای خرما در این منطقه کم ترین توقع از این استان قرار گرفتن در رتبه اول تولید خرما و صادرات آن در کشور است زیرا کیفیت خرمای استان هرمزگان نسبت به سایراستان های پیشی گرفته از آن بسیار بالاتر است.

خرمای هرمزگان یک سوم ارزان تر از سایر استان ها

ضعف شدید در صنعت بسته بندی و هم چنین صنعت فرآوری این محصول در هرمزگان موجب پایین بودن قیمت آن حداقل تا یک سوم نسبت به قیمت خرمای سایر استان ها و درصد پایین صادرات آن که نرخ بیست درصدی است گردیده؛ مجموعه این عوامل سبب بی رغبتی نخل کاران هرمزگانی و روی آوردن آن ها به مشاغل کاذب و واسطه ای شده است.

هشتاد درصد خرمای استان هرمزگان در داخل کشور عرضه می شود که درصد عرضه به صورت بسته بندی و استاندارد آن مشخص نیست به عنوان مثال اگر به بندرعباس مرکز استان هرمزگان سر بزنیم و سراغ مرکز فروش خرما را بگیریم تعداد کثیری از مردم نمی دانند و تعدادی دیگر بازاری که محدود به چند مغاره درحاشیه بازار روز بندرعباس است، را معرفی میکنند.


عدم جذابیت عامل سهم ناچیز هرمزگان از بازار عظیم فروش خرما

سهم ناچیز مراکز فروش خرما و فرآورده های آن به صورت بسته بندی و قابل ارائه به صورت سوغات بسیار محدود بوده و بخش بیشتر فروش مربوط به فروش با عرضه سنتی و بدون بسته بندی می باشد که این معضل سبب کم سهم بودن هرمزگان از بازار عظیم فروش خرما و فرآورده های آن درکشور شده است.

خرما محصولی مغذی و با قابلیت فرآوری بالاست، از خرما فرآورده هایی هم چون کرم خرما( شکلات صبحانه خرما ) ،خمیر خرما ، شیره خرما ، شهد خرما، قند خرما، کلوچه خرما و...تولید می شود. اما تعداد کارخانه یا کارگاه فرآوری خرما در هرمزگان بسیار محدود است.


دیر یا زود با وجود رکورد حاکم بر بخش غیر مولود ، غیر پایدار و پرنوسان واسطه گری مجبور به حرکت به سمت مشاغلی درون زا و مقاوم هم چون کشاورزی و صنعت فرآوری محصولات آن می شویم موضوعی که در سیاست های اقتصاد مقاومتی به آن تاکید شده است و متاسفانه در امسال با وجود شعار اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید، تحقق نیافت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ 16 اسفند 96، کد مطلب: 1325795: www.dana.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
0
مهم ترین عامل افزایش صادرات میتونه نوع بسته بندی باشه ، اگه بهش اهمیت بدیم میتونیم روی فروش هرچه بیشتر این محصول حساب باز کنیم
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
0
واقعا این بسته بندی اجسام به یک علم تبدیل شده تو سطح جهان
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین