پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۰۵۵
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
آن طور که آمارها نشان می‌دهد، هر ۳۳ دقیقه یک نفر در حوادث جاده‌ای کشور جان خود را از دست می‌دهد. در این میان، حوادث جاده‌ای، واژگونی خودرو با بیش از 30 درصد، رکورد دار پرشمارترین سانحه منجر به فوت است. یکی از مهم‌ترین دلایل واژگونی خودروها یکنواخت بودن جاده‌ها و نبود محل‌های استراحت مناسب برای رانندگان است.

شعار سال: آن طور که آمارها نشان می‌دهد، هر ۳۳ دقیقه یک نفر در حوادث جاده‌ای کشور جان خود را از دست می‌دهد. در این میان، حوادث جاده‌ای، واژگونی خودرو با بیش از 30 درصد، رکورد دار پرشمارترین سانحه منجر به فوت است. یکی از مهم‌ترین دلایل واژگونی خودروها یکنواخت بودن جاده‌ها و نبود محل‌های استراحت مناسب برای رانندگان است. در کشور ما این مسأله در مسیر مشهد به تهران، در بخشی از خراسان رضوی و سمنان پررنگ تر است. استان سمنان با داشتن 8 هزار و 612 کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی ارتباط میان 8 استان را برقرار می‌کند. از سوی دیگر، بیش از 600 کیلومتر از مسیر 900 کیلومتری جاده تهران- مشهد از این استان عبور می‌کند و به‌دلیل تردد سالانه بیش از 22 میلیون نفر از جاده‌های استان سمنان، یکی از راه‌های پرترافیک و حادثه‌خیز کشور به شمار می‌رود.

فرهنگسازی راهکار اصلی کاهش خطرات احتمالی

«عبدالمجید‌نژاد صفوی»، مدیرکل راه و ترابری استان سمنان در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: جاده‌های این استان به علت شرایط خاص منطقه که جاده‌های طولانی، کویری و خطی دارد همواره جزو جاده‌های پر حادثه کشور قرار گرفته و شاهد تصادفات بسیاری در آن هستیم. البته با اقدامات انجام شده و همکاری مناسب دستگاه‌های مربوطه میزان حوادث جاده‌ای در 6 ماه نخست امسال 37 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. نقاط پر حادثه جاده‌های استان شناسایی شده و نسبت به رفع موانع برای کاهش خطرهای احتمالی اقدامات مناسبی صورت گرفته است. از سوی دیگر، با فرهنگسازی و بالا بردن آگاهی رانندگان دراین مدت تصادف‌های منجر به فوت نیز ۱۴ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: استان سمنان در شاخص واژگونی خودرو در جاده‌ها، از ابتدای فروردین ماه تا 16 شهریور ماه سال 96 با بیشترین درصد از کل سوانح رانندگی، رتبه نخست کشور را داشته است. براساس آمار وزارت راه و شهرسازی، از 43 نقطه تردد در راه‌های استان سمنان 19 نقطه به‌عنوان حادثه خیز به شمار می‌رود و باید برای رفع این چالش برنامه‌ریزی کرد.

خواب آلودگی اصلی‌ترین دلیل تصادفات

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان ادامه داد: بیشترین حوادث رانندگی در استان واژگونی خودرو ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده‌ است و درصد کمی هم مربوط به مشکلات و ناایمنی راه‌های استان است. در راستای کاهش این نوع تصادفات، عملیات «شیب شیروانی» در ۷۵۰ کیلومتر از راه‌های استان انجام شده است. با این روش تا حد بسیاری از واژگونی خودروها کاسته شده و میزان تلفات به حداقل می‌رسد.

نژاد صفوی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات راه‌های استان کمبود اعتبارات بویژه در بخش راهسازی است. این استان مسیر عبوری است و بسیاری از استان‌های مهم از جمله تهران و خراسان رضوی را به یکدیگر متصل می‌کند، لذا باید گفت، این راه‌ها در سطح ملی مطرح است و نیازمند تخصیص بودجه و نیز نگاه ملی به آن است. جاده دامغان - منطقه معلمان که با اتصال شمال به جنوب از کریدورهای مهم استان به حساب می‌آید بدون دریافت اعتبار، عملیات آن در حال اجراست و تاکنون 38 کیلومتر پیشرفت داشته است. همچنین عملیات خاکبرداری 12 کیلومتر از باند دوم جاده سمنان- فیروزکوه نیز به‌صورت کامل انجام‌ شده است. با تجهیز بخشی از این مسیر به آسفالت، تجهیزات ایمنی، گاردریل و تابلوی‌های راهنمایی 10کیلومتر از این طرح در دهه فجر امسال به بهره‌ برداری رسید و بقیه با سرعت قابل توجهی در حال انجام است. باند موجود به صورت رفت و برگشت و طرحی که در حال اجراست به صورت بزرگراه تکمیل می‌شود.

نقص جاده‌ای درصد پایینی از علت واژگونی خودرو

وی با بیان اینکه سهم جاده در تصادفات استان بسیار ناچیز است، گفت: اگرعلل واژگونی خودروها در راه‌های استان سمنان را براساس آمار تحلیل کنیم درمی یابیم که نقص جاده‌ای درصد پایینی از علت واژگونی خودروها را به خود اختصاص داده و مهم‌ترین موضوع عوامل انسانی است. تأمین اعتبارات برای اصلاح راه‌ها در راستای به صفر رساندن حوادث نیازمند توجه مسئولان است. بیشترین تصادفات جاده‌ای مربوط به ایمن‌سازی خودرو و تجهیزات، اصلاح راه‌ها و خطای انسانی است که با تلاش‌های انجام شده این شرایط بهبود یافته و در آینده نیز تلفات کمتری در حوزه راه‌ها خواهیم داشت.

نیاز جاده‌های استان به ساخت توقفگاه‌ها

نژاد صفوی تصریح کرد: به‌دلیل طولانی و کویری بودن راه‌های عبوری در استان باید به ساخت توقفگاه‌ها و مجتمع‌های خدمات رفاهی بیش از پیش توجه شود. برای نخستین بار در استان سمنان به صورت آزمایشی راهداری به بخش خصوصی واگذار شد تا بتوانیم با استفاده از توان این بخش مشکلات این حوزه را برطرف کنیم. در این راستا با اصلاح شیب شیروانی جاده، وجود شیار حاشیه راه و تغییر مبلمان‌ جاده‌ای موفق شدیم تا تلفات این حوزه را کاهش دهیم.

وی فاصله طولانی بین شهرها در استان سمنان را عامل یکنواختی سفر در جاده‌های استان عنوان کرد و افزود: فاصله شهرهای استان با یکدیگر به طور معمول 100 تا 130 کیلومتر است و همین مسأله باعث طولانی‌تر شدن زمان سفر بین شهرهاست و رانندگان را خسته‌تر می‌کند. از این رو، توسعه مجتمع‌های خدماتی - رفاهی، نمازخانه‌ها و گسترش استراحتگاه‌های بین‌راهی می‌تواند راهکار مفیدی برای کاهش تلفات جاده‌ای و مقابله با یکنواختی راه‌های استان باشد. تا سال 89، تعداد این مجتمع‌ها 14 باب بود، اما در چندسال گذشته این میزان به بیش از 2 برابر رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه به ازای هر 45 کیلومتر به طور متوسط یک مجتمع بین راهی در مسیرهای استان قرار دارد، افزود: در حال حاضر در مناطق کاهک، عباس آباد، میامی- سبزوار، گرمسار- آرادان و لاسجرد که کویری است ایجاد «آبادی نما»ها ضروری است. از این رو، ایجاد آبادی نما یا «دهکده‌های مجازی» برای از بین بردن یکنواختی مسیر از دیگر طرح‌هایی است که با جدیت به‌دنبال اجرای آن هستیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------، کدمطلب: 460610 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین