پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۳۰۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۴
عضو شورای نگهبان گفت: خوارج گروهی خودشیفته و خود حق پندار بودند که بین مسلمانان تفرقه و اختلاف ایجاد می‌کردند امروز تکفیری‌ها هم اینگونه هستند.

شعارسال: محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان چهارشنبه در جلسه هفتگی تفسیر نهج‌البلاغه که در مجموعه فرهنگی شهدای هفت تیر برگزار شد، گفت: همانگونه که در جلسات قبل گفتیم امیرمومنان امام علی(ع) افزون بر وحدت، الفت بین مسلمانان را نیاز جامعه اسلامی معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن مجید بر اجتماع و الفت بین مسلمانان بسیار تاکید دارد، عنوان کرد: الفت و محبت بین مسلمانان سبب پیوند و دلبستگی آنها شده و پیکره جامعه اسلامی مقابل دشمن دچار فروپاشی نمی‌شود.

عضو شورای نگهبان با اشاره به اینکه ضعف اخلاقی و ضعف سیاسی دو علت اختلاف در جامعه دینی است، اظهار داشت: بدترین نوع ضعف اخلاقی عجب و خودشیفتگی است که انسان را از خودراضی و از دیگران ناراضی کرده و سبب قهر و جدایی بین مسلمانان می‌شود.

اسماعیلی افزود: اگر در یک جامعه انس و الفت وجود نداشت دینداری به آن وارد نشده است چراکه در جامعه دیندار، دینداران باید با دوری از تفرقه اطراف کسی که دین او را پذیرفتند جمع شده و اتحاد و الفت داشته باشند.

وی ادامه داد: اختلاف افراد بی‌دین برای مادیات دنیوی است، اما اگر بین دینداران اختلاف ایجاد شد بر مبنای خودخواهی است که این خطرناک‌تر از اختلاف برای مادیات است چراکه خودخواهی را رنگ دینی می‌زنند.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه نتیجه عجب و خودشیفتگی خود حق پنداری است، گفت: افراد خود حق پندار هر کس را که تابع او نشود جهنمی می‌دانند خوارج از همین دسته بودند که با وجود اهل عبادت بودن چون مراقبه نفس نداشتند دچار خودحق پنداری یا خود معیارپنداری شدند آنها اعتقاد داشتند هر کس غیر از آنها عمل کند دیندار نیست حتی اگر امیرمومنان امام علی(ع) باشد به همین دلیل مقابل امیرمومنان امام علی(ع) ایستادند.

اسماعیلی افزود: خوارج یک دسته افراد نبودند بلکه جریان و افکاری بودند که هنوز ادامه دارد، آنان به نام دین بین مردم تفرقه و اختلاف ایجاد کرده و دست به جنایات زیادی زدند، امروز گروه‌های تکفیری پیرو همین خوارج هستند.

وی با استناد به اینکه امیرمومنان امام علی(ع) درباره خوارج فرموندتا تاریخ هست خارجی گری هم هست و آخر این خارجی‌گری‌ها این است که دزد مال مردم می‌شوند، ابراز کرد: خوارج به این دلیل که ملاک و معیار دین را خودشان می‌دانند دچار افراط شده و در نهایت راهزن سرگردنه می‌شوند.

عضو شورای نگهبان گفت: کسانی که از دینداری خود راضی هستند و خود را معیار قضاوت دین دیگران قرار می‌دهند بسیار خطرناک هستند و تنها راه مقابله با این امر مراقبت است، امیرمنان امام علی(ع) می‌فرماید انسان همواره باید از خود شاکی باشد و هرگز به خود نمره کامل ندهند.

اسماعیلی با استناد به روایت دیگری از امیرمومنان امام علی(ع) مبنی بر اینکه بدانید بندگان خدا مومن صبح و شب نمی‌کند مگر اینکه به خود شک داشته و به دیگران هرگز شک نمی‌کند، عنوان کرد: کسی که به دیگران شک دارد چگونه خود را مومن می‌پندارد همین که انسان همه را بی‌دین می‌داند نشان از بی‌دینی خود او است.

وی با استناد به خطبه 113 امیرمومنان امام علی(ع) بیان داشت: شما همه مومن هستید یکی بالاتر و دیگری پایین‌تر سطح مومنی متفاوت است بین شما تفرقه نمی‌اندازد مگر خباثت درونی شما؛ سلمان و ابوذر هیچ‌گاه به یکدیگر نمی‌گویند چه کسی مومن‌تر است.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه انسان خبیث دیگران را بد می‌بینند، ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هر زمان کسی گفت همه بی‌دین شده‌اند بدانید که خود او از همه بدتر و بی‌دین‌تر است.

اسماعیلی با بیان اینکه انسان اگر خود را خبیث نداند دیگران را بد می‌پندارد، اظهار داشت: خیلی بد است که انسان حکم به بد بودن دیگران کند و خود را بی‌عیب و نقص بداند ولی دیگران را با عیب ببیند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ انتشار: 24 اسفند 1396، کدخبر: 695996، www.shabestan.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
0
0
متاسفانه برخی به عنوان علمای شیعه هم دست به بلند گو شدن و بر خلاف مواضع رهبری به اختلاف شیعه و سنی دارن دامن میزنن
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
0
0
تازگیا همه اقشار دارن بین مسلمانا اختلاف ایجاد می کنن شاید باید کارای فرهنگی رسانه ایه بیشتر تو راه همبستگی بین مسلمانان هم شیعه هم سنی انجام بدیم
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
0
منظوورش احمدی نژادیاستا...
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین