پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۲۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰
دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت تصریح کرد که جریان‌های معتدل در اولویت بندی دچار اشتباهاتی شدند وبین امر واجب و واجب‌تر گزینه اول را انتخاب کردند و گاها به مسائلی پرداختند که از اهمیت کمتری برخوردار است.

شعارسال: شیخ ماهر حمود، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت،  به واکاوی دلایل گرایش گروهی از جوانان به جنبش‌های رادیکال پرداخت و گفت: بحران، فساد و ناکارآمدی موجود در جوامع اسلامی از دلایل اصلی گرایش به تکفیری‌ها است. واقعیت آن است که بسیاری از جنبش‌های انقلابی، قومی و حتی اسلامی تجربه‌های شکست خورده ای بودند که به ناامیدی نسل جوانان از آنان انجامید.

وی افزود: تمام این مسائل جوانان را به این تلقی متمایل کرد که از خلال جریان‌های تکفیری می‌توانند تغییری را ایجاد کنند.

سوء استفاده تکفیری‌ها از اشتباهات حاکمان عرب

شیخ ماهر حمود دستکاری مفهوم جهاد را یکی دیگر از اقدامات جریان‌های رادیکال توصیف و تصریح کرد: تکفیری‌ها توانستند از اشتباهات فلان رژیم حاکم در فلان کشور نهایت استفاده را ببرند. زمانی که حاکمان عرب برخلاف خواست ملت‌ها با آمریکا و رژیم صهیونیستی همپیمان شدند تکفیری‌ها از خلأی که در این میان ایجاد شده بود نهایت استفاده را برده و گروهی از مردم را که حقیقتا شیفته جهاد بودند به سمت خود سوق دادند.

دبیرکل اتحادیه علمای محور مقاومت به انتقاد از برخی جریان‌های اسلامی پرداخت و گفت: واقعیت آن است که ما نیز کم‌کاری‌هایی را در این خصوص داشته‌ایم. جریان‌های معتدل در اولویت بندی دچار اشتباهاتی شدند که به عملکرد آنها خدشه وارد کرد. به معنای دقیق‌تر این جریان‌ها بین امر واجب و واجب‌تر گزینه اول را دنبال کردند و گاها به مسائلی پرداختند که از اهمیت کمتری برخوردار است.

وی ادامه داد: برخی از جریان‌های معتدل اسلامی بی‌راهه رفتند و به همین دلیل چه در زمینه سیاسی و چه در زمینه تبلیغ و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی با ناکامی مواجه شدند. می‌توان گفت شکست در زمینه سیاسی از همه مهم‌تر بود چرا که فضا را برای دیگرانی باز کرد که قرائتی افراطی از اسلام داشتند. برخی از جوانان نیز با عبور از جریان‌های معتدل به تکفیری‌ها روی آوردند.

جهان اسلام نیاز به الگویی موفق با دستاوردهای عینی دارد

شیخ ماهر حمود در پاسخ به این سوال که «چگونه می‌توان نسل جوان جهان اسلام را از گزند اندیشه تکفیری‌ حفظ کرد؟» تصریح کرد: جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری به یک الگوی موفق نیاز دارد. الگویی که بتواند دستاوردهای عینی را پیش روی جوانان عرضه کند. طبیعتا هر جریانی نقطه‌ قوت و ضعف‌هایی دارد اما به هر ترتیب علمکرد صحیح ما خود به خود جوانان را به سمت‌مان سوق خواهد داد.

دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت اظهار داشت: جریان و جنبشی در فعالیت تبلیغی موفق است که بتواند در وهله اول مجموعه‌ای متکامل از گزاره‌های دینی، سیاسی و اجتماعی را در کنار هم قرار داده و در وهله دوم آنها را پیاده سازی کند. تنها در این صورت می‌توان به گرایش بیشتر و بیشتر نسل جوان به سوی محور مقاومت و جریان اعتدال اسلامی امیدوار بود.

جوانان فریفته ظاهر اسلامی تکفیری‌ها می‌شوند

این عالم اهل سنت لبنانی با اشاره به اینکه تکفیری‌ها به واسطه "ظاهر اسلامی" تلاش می‌کنند جوانان را تحت تاثیر قرار دهند، گفت: به هیچ وجه نمی‌توان اندیشه این جریان‌ها را سالم دانست. آنها صرفا ظاهرالصلاح هستند و بخشی از مردم فریفته این مساله می‌شوند. همانگونه که رسول الله (ص) می‌فرماید«یحقر احدکم صلاته مع صلاتهم، و صیامه الی صیامهم» کسی که آنها را تماشا می‌کند تصور می‌کند حقیقتا دیندار هستند اما از نزدیک با واقعیت دیگری مواجه می‌شود. این یکی از دام‌هایی است که جوانان را گرفتار فکر تکفیری‌ می‌کند.

شیخ ماهر حمود تاکید کرد: ما در سیره و کلام حضرت رسول اکرم (ص) هم به مناسبت‌های مختلف شاهد هشدارهایی نسبت به افردای با این اندیشه و اسلوب هستیم. کسانی که به نام جهاد تیشه به ریشه اسلام می‌زنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری رسا ، تاریخ انتشار: 24بهمن1396 ، کدخبر: 554957 : www.rasanews.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
همین الان بجای تلاش در معرفی وجهه واقعی اسلام داره سر یه سری چیزای دیگه که تو این زمان ارزشششو نداره وقت گذاشته میشه.بیایم و تاریخ و مطالعه بیشتر کنیم و ببینیم پیامبر و امامان ما با مردم چجوری رفتار می کردند که مردم انقدر با اغوش باز پذیرایه اسلام بودن
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین