پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۹۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
یکی از مواردی که اعضای یک خانواده را به هم نزدیک و روحیه صمیمیت را میانشان تقویت می کند، به اشتراک گذاشتن تصمیم ها، نظرها، مشورت خواهی و کمک گرفتن از یکدیگر است.

شعار سال: والدین امروزی تلاش میکنند کودکان خود را با مسائل اقتصادی و معیشتی خانواده آشنا کنند تا آنها نیز درک درستی از وضعیت اقتصادی خانواده داشته باشند.

از همین رو والدین سعی میکنند درباره برخی مسائل، اتفاقات و مشکلات مالی و جزئیات آنها، با فرزندان خود شریک شوند. اما همیشه هم این طور نیست. مسائلی وجود دارند که واقعا نیازی نیست کودکان از آن مطلع باشند. زیرا هر قدر هم هوش و درک آنان زیاد باشد، گاهی مواجه شدن با برخی مسائل مالی به نفع و صلاحشان نیست. پسبهتر است والدین عزیز بعضی موضوعات را پشت درهای بسته و فقط در گوش هم بگویند. اکنون دوراز چشم کودکان، با هم سری به هفت مورد «مگو» میزنیم.

1- حقوق دریافتی شما

چه لزومی دارد کودک میزان دقیق حقوق دریافتی شما را بداند؟ لابد پاسخ میدهید، در این صورت بهتر میتواند شرایط اقتصادی خانواده را درک و خواستهها و نیازهای مالی خود را با میزان درآمد شما هماهنگ کند. اما از منظری دیگر هم میتوان به این قضیه نگاه کرد. وقتی شما میزان حقوق خود را به کودک میگویید، باید خود را برای سوالات وی آماده کنید. این که چرا برای تعطیلات مسافرت نمیروید یا چرا نمیتواند اسباب بازی مورد علاقهاش را بخرد. او حتی ممکن است در دنیای کودکانه خود، میزان حقوق شما را به دوستانش نیز بگوید. شما به عنوان والدین نه تنها این حق را دارید، بلکه حتی لازم است به کودک خود بگویید: «این یک مسئله خصوصی بین پدر و مادر است، البته چیز خاصی هم نیست که بخواهیم مثل یک راز بزرگ از تو مخفی نگاه داریم، اما خب اینها اطلاعاتی است که والدین با کودکان خود تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ نشدهاند، در میان نمیگذارند» .

شما چه یکمیلیون تومان درآمد داشته باشید چه 10 میلیون تومان، نیازی نیست مبلغ و میزان دقیق دریافتی خود را با کودکتان در میان بگذارید. البته این به آن معنی نیست که هیچ توضیحی هم در این باره به کودک ندهید. برای مثال اگر کودکتان از میزان درآمد شما بپرسد، میتوانید بگویید که برای مثال میانگین درآمد در کشور سه میلیون تومان است و اجازه دهید او بداند شما در رابطه با این رقم کجا ایستادهاید.

بسته به سن کودک و آگاهی وی از تورم، قیمتها و هزینهها، ممکن است به نظر وی میزان دریافتی شما خیلی زیاد یا خیلیکم باشد. همین موضوع میتواند نقطه آغازی برای بسیاری از گفت وگوها میان والدین و فرزندان درباره نحوه و میزان خرج کردن و پسانداز باشد.

2- درآمد پدر بیشتر است یا مادر؟

اگر شما و همسرتان هر دو شاغل هستید و تمام وقت کار میکنید، هرگز در حضور کودک درباره این که چه کسی درآمد بیشتری دارد صحبت نکنید. زیرا بحث در این باره، این پیام را به کودک القا میکند که احتمالا مشارکت و همکاری یکی از والدین مهمتر و بیشتر از دیگری است. اگر این مسائل اهمیتی در خانه شما ندارند و هیچگاه درباره آن گفت وگویی انجام نمیشود، پسچرا باید آنها را با فرزندان به اشتراک بگذارید؟

اگر فرزند شما یک نوجوان است، خود تا حدودی می داند که برای مثال درآمد وکیلها بیشتر از آموزگاران است. حال اگر کودک شما چنین موضوعی را پیش بکشد و بخواهد بداند چرا شما مثلا به عنوان یک کارگر کارخانه، درآمد کمتری نسبت به همسرتان که کارمند بانک است دارید، فرصت مناسبی خواهد بود برای صحبت کردن درباره ارزشها و مزایای هر شغل، ارضایروحی و روانی شخصی، علاقه وانتخابهای خود شخص.

اگر یکی از والدین بیرون از منزل شاغل نیست و تمام وقت از کودکان مراقبت میکند و دیگری برای تامین مخارج زندگی بیرون از خانه کار میکند، درباره جایگاه و ارزش حضور در خانه، نگهداری و تربیت فرزندان با آنها گفت وگو و برایشان روشن کنید که این خود، یک شغل محسوبمیشود.در کل صرف نظر از جزئیات، بهتر آن است که شما و همسرتان، نظرات مشابه و یکسانی را به فرزندان انتقال دهید. این پیام که: «ما همه یک تیم هستیم. همه با هم برای خانواده کار میکنیم و مهم نیست چه کسیدرآمد بیشتری دارد» .

3- میزان پولی که در صندوق سرمایهگذاری دارید

چندی پیش، یکی از دوستان تعریف میکرد که وقتی 10 ساله بوده، دختر همسایه به او گفته است که «والدینش صد میلیون تومان پسانداز در حساب بانکیشان دارند». اولین چیزی که او با شنیدن این حرف به ذهنش رسید، این بود که قطعا دختر همسایه دروغ میگوید. زیرا تا آن روز کسی را نمیشناخت که این رقم پسانداز داشته باشد. حال این حرف راست بوده یا دروغ، او حس خوبی از دانستن این اطلاعات پیدا نکرده بود. بدون هیچ عذاب وجدانی بدانید که حساب صندوق سرمایهگذاری تان، حقوق بازنشستگی، پساندازها و حسابهای بانکی شما، همه و همهفقط به خودتان مربوط است. زیرا کودک هنوز درک نمیکند که این پول، چیزی نیست که شما اکنون بتوانید یا بخواهید از آن استفاده کنید. اگر هم بخواهید تمام و کمال همه چیز را برایش شرح دهید، زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید.

4- نظر شخصی شما درباره اوضاع مالی اعضای فامیل

به ندرت پیش میآید که همه اعضای یک فامیل یا خانواده از لحاظ مالی در یک سطح قرار داشته باشند. نکتهای که در تربیت مالی کودک اهمیت مییابد این است که والدین، باید نظرات و عقاید شخصیشان را درباره تفاوت جایگاههای مالی دیگر اعضای خانواده و اقوام برای خود نگاه دارند و چنین صحبتهایی در حضور کودکان مطرح نشود.از بازگوکردن این که پسرخاله شما فقیر است یا عمهتان پولدار یا عمویتان بدهیهایش را نمیپردازد، در حضور کودک خودداری کنید. مثلا اگر شما متوجه شوید که برادرتان به جای پرداخت مبلغی که از قبل به شما بدهکار بوده است، اکنون میخواهد به مسافرت خارج از کشور برود، خشمگینو رنجیده خاطرمیشوید.

هنگامی که این موضوع را در حضور کودک بیان کنید، حتی اگر برادرتان بدهی شما را بپردازد، فرزندتان تا مدتها این جریان را به خاطر خواهد داشت. در صورتی که میخواهید درباره چند و چون و مزایا و معایب پول قرض دادن به اعضای خانواده یا دوستان درسی به فرزند خود بدهید، با داستانی جلو بروید که در آن افراد برای کودک ناآشنا باشند یا دستکم نامها را عوض کنید.

5- چقدر به پرستار کودک خود حقوق میدهید؟

برخی والدین بنا به شرایط خاص خود، برای نگهداری از فرزندانشان پرستار میگیرند. کودک نیز به مرور با پرستار خود انس میگیرد و رابطه عاطفی خاصی بین آن دو به وجود میآید. آنها هر روز با هم بازی میکنند و وقت میگذرانند و.... حتی گاهی برخی فرزندان کوچکتر ممکن است فکر کنند که پرستارشان پولی به والدین آنها میپردازد تا کل روز را با آنها بگذراند، نه این که برای نگهداری از آنها، خود پول بگیرد.

به همین دلیل ممکن است وقتی متوجه شوند پرستار دوست داشتنیشان برای نگهداری از آنان پول دریافت میکند، بسیار متعجب و حتی شاید ناراحت شوند. اگر چنین شرایطی پیش آمد، خوب است که برای فرزند خود شرح دهید پرستاری کودک نیز یک شغل است و پرستار هم باید مانند هر فرد شاغل دیگری حقوق بگیرد. اما هرگز نگویید چه مبلغی پرداخت میکنید.زیرا با این کار باعث میشوید تعامل میان کودک و پرستار از بین برود و زمانی که والدین حضور ندارند، کودک از پرستار حرف شنوی نداشته باشد. به این ترتیب پرستار یا معلم را از قدرتش محروم میسازید.

6- هزینهای که برای یک هدیه میپردازید

وقتی قیمت هدیهای را که برای کودک گرفتهاید، به او میگویید، ذوق و خوشحالی ناشی از آن برای کودک از بین میرود. این مسئله را در خانواده جا بیندازید که ارزش هدیه به قیمت آن نیست. حتی برخی هدیهها بیشتر ارزش معنوی دارند تا مادی. مثلا ممکن است آرزوی کودک این باشد که خودش به تنهایی بتواند یک وعده غذا درست کند. مادر خانواده میتواند درست کردن یک پیتزا را به او هدیه بدهد وکودک را به آرزویش برساند. مراسم و جشنهای مختلف مانند ایام عید یا تولد نیز فرصت خوبی برای صحبت کردن در این موارد با کودک است.

ممکن است کودک در جشن تولد خود به خاطر هدایای کمی که دریافت کرده، ناراحت به نظر برسد. به هیچ عنوان احساس وی را بیادبی تلقی نکنید، زیرا کودک نیاز دارد برخی واقعیات را برایش روشن سازید و به وی تفهیم کنید. برای مثال خواهرزاده 9ساله یکی از دوستان، وقتی متوجه شد هدایای کمتری نسبت به جشن تولد سال قبل گرفته است به گریه افتاد. مادرش مجبور شد برایش توضیح دهد که او حالا بزرگتر شده است، در نتیجه چیزهایی که لازم داردگران ترند. بنابراین تعدادی از مهمانان به جای کادوهای کوچکتر، روی هم پول گذاشتهاند و برایش یک گوشی همراهگران قیمت خریدهاند.

7- نگرانیهای والدین درباره تحصیلات عالیه فرزندان

شاید شما نیز جزو آن دسته از والدینی باشید که تامین هزینههای دانشگاه و تحصیلات عالیه بچهها به نظرتان ترسناک برسد. اما یکی از وظایف شما در تربیت مالی فرزندتان این است که از صحبتهای منفی مانند زیاد بودن هزینههای دانشگاه یا نگرانیهایتان درباره تامین هزینهها پرهیز کنید. حتی اگر بسیار کلی صحبت کنید، باز هم ممکن است حرفهای شما از سوی فرزندتان اشتباه تعبیر شود و این طور نتیجهگیری کند که تامین این گونه هزینهها مسئولیتی بسیار سنگین است. در نتیجه برای پدر و مادر خود دلسوزی کند و دوست نداشته باشد که آنها به اجبار عهدهدار این مسئولیت شوند. اما شما باید این نکته را به فرزند خود یادآور شوید که دانشگاه یا هرگونه تحصیلات عالیه برایتان یک اولویت است و از این که برای آینده فرزندتان پسانداز میکنید واقعا خوشحالاید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار فروردین 97، کدمطلب:۶۴۷۴۹۳۱، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
ای بابا کی الان تو این شرایط داغون خانواده ها وقت همچین توجهاتی رو داره؟
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
ندونن بچه ها بهتره چون ممکنه احساس ترس و استرس کنن
ا.ف۷۵
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین