پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۸۳۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷
بیش از یکصد کارشناس و مقام نظامی و سیاسی سابق آمریکایی خواستار پایبندی ترامپ به توافق هسته‌ای شدند.

شعار سال: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت شمار زیادی از شخصیت‌های برجسته آمریکایی از توافق هسته‌ای حمایت کرده اند.

در این گزارش به قلم ریک گلد استون آمده است: توافق هسته‌ای ایران که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مشاورانش از آن به شدت انتقاد می‌کنند، روز دوشنبه با حمایت یک گروه دو حزبی متشکل از بیش از صد شخصیت کهنه کار امنیتی مواجه شد که اعلام کردند آمریکا با برچیدن توافق هسته‌ای به هیچ گونه منفعتی دست نخواهد یافت.

این گروه که شامل پنجاه افسر نظامی بازنشسته و دست کم چهار سفیر سابق آمریکا در اسرائیل می‌شود، سبب ایجاد بحث‌هایی درباره توافق هسته‌ای شدند که رئیس جمهور ترامپ آن را "بدترین توافق" که تاکنون حاصل شده است، توصیف کرد.

این گروه -که خود را "ائتلاف ملی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای" می‌خواند- با صدور بیانیه‌ای به ده دلیل پرداخت که بر اساس آن، به باور آن‌ها این توافق در راستای منافع آمریکا قرار دارد.

این دلایل شامل دیدگاه بازرسان سازمان ملل در خصوص موثر واقع شدن توافق هسته ای، اهمیت حفظ روابط نزدیک با هم پیمانان مهم اروپایی -که همه آن‌ها از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند- و احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای با کره شمالی است -که اگر بر پیونگ یانگ به این نتیجه برسد که آمریکا وعده‌های بین المللی را نقض خواهد کرد ممکن است حاضر به مذاکره نشود.

در این بیانیه همچنین آمده است: "رئیس جمهور ترامپ باید به تعهد آمریکا به توافق هسته‌ای پایبند باقی بماند. انجام چنین کاری منافع قابل توجهی در پی خواهد داشت و سبب تقویت موضع آمریکا در ارتباط با کره شمالی و همچنین ایران خواهد شد و به حفظ اعتبار سخنان آمریکا و نفوذ این کشور به عنوان یک رهبر جهانی کمک خواهد کرد. برچیدن توافق هسته‌ای در راستای محقق شدن اهداف امنیت ملی قرار ندارد. "

امضا کنندگان این بیانیه شامل طیفی از شخصیت‌های برجسته دیپلماتیک و نظامی، دموکرات و جمهوریخواه می‌شود که تجربه چندین دهه‌ای در ارتباط با سیاست خارجی دارند. این افراد شامل برنت اسکوکرافت مشاور سابق امنیت ملی، ژنرال مایکل وی هیدن مدیر سابق آژانس امنیت ملی و آژانس اطلاعات مرکزی، سناتور‌های سابق ریچارد جی لوگار و سم نلن، اریک تی اولسون فرمانده سابق نیرو‌های عملیات ویژه و ویلیام جی فالون فرمانده سابق فرماندهی مرکزی آمریکا می‌شوند.

سفرای سابقی که این بیانیه را امضا کرده اند شامل رایان سی کراکر -که در افغانستان، ایران، پاکستان، سوریه، کویت و لبنان خدمت کرد-، دنیل سی کورتزر -که در اسرائیل و مصر حضور داشت-، جیمز بی کانینگهام -که در سازمان ملل متحد، اسرائیل و افغانستان خدمت کرد، توماس آر پیکرینگ معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا که در اسرائیل، روسیه، هند، السالوادور، نیجریه، اردن و سازمان ملل متحد حضور داشت و ویلیام سی هاروپ -که در اسرائیل حضور داشت و در سمت بازرس کل در وزارت امور خارجه آمریکا خدمت کرد- می‌شوند.

این بیانیه کمتر از دو ماه مانده به تصمیم گیری ترامپ در این باره که آیا تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای را بر ایران اعمال خواهد کرد یا خیر، صادر شد. ترامپ اعلام کرده است که این تحریم‌ها را احیا خواهد کرد. چنین کاری به صورت موثری سبب پایان دادن به وعده آمریکا در پایبندی به مفاد توافق هسته‌ای می‌شود.

توافق سال دو هزار و پانزده -که مذاکرات آن در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما انجام شد - سبب محدود شدن فعالیت‌های ایران در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی می‌شود. این توافقنامه سبب بازرسی‌های بی سابقه بین المللی از تأسیسات ایران برای اطمینان از پایبندی ایران به وعده‌های مکرر آن در این باره می‌شود که این کشور هرگز سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد.

ترامپ از مفاد توافق هسته‌ای انتقاد کرده است که پس از چند سال منقضی خواهد شد. ترامپ می‌گوید این مفاد باید دائمی باشند.

او همچنین از این موضوع شکایت کرده است که توافق هسته‌ای مانع از فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک نمی‌شود.
رویکرد‌های او با استقبال دولت‌های اسرائیل و عربستان سعودی مواجه شده است که هر دو آن‌ها ایران را "تهدید" می‌دانند و اسرائیل نیز ایران را یک تهدید موجودیتی برای خود قلمداد می‌کند.

انگلیس، فرانسه و آلمان -که از امضا کنندگان توافق هسته‌ای محسوب می‌شوند- با ادعا‌های نگرانی ترامپ درباره موشک‌های ایرانی موافق هستند، اما می‌گویند این موضوع باید به صورت جداگانه مورد گفتگو قرار گیرد.
ایران اعلام کرده است بر سر توافق هسته‌ای بار دیگر مذاکره نخواهد کرد.
این چشم انداز که ترامپ سبب پایان دادن به حضور آمریکا در توافق هسته‌ای می‌شود، طی چند هفته گذشته به صورت قابل توجهی افزایش یافت، زمانی که او وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی خود را اخراج و افراد وفاداری که در خصومت ورزی به ایران صریح هستند را جایگزین آن‌ها کرد.

انتخاب‌های جدید ترامپ یعنی مایک پمپئو وزیر جدید امور خارجه و جان بولتون مشاور جدید امنیت ملی، توافق هسته‌ای را محکوم کرده اند.
وندی شرمن معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا که مذاکره کننده ارشد آمریکا در توافق هسته‌ای بود روز دوشنبه در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد ارتقاء سمت بولتون "تن‌ها سبب تثبیت انتظارات در این باره شده است که حیات توافق هسته‌ای کوتاه است. "

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صداوسیما، تاریخ 7 فروردین 97، کد مطلب: 2084070: www.chb.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
0
0
پای بندی به برجام باعث ثبات جهانی میشه و برای همه طرف ها میتونه مفید واقع بشه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین