پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۸۵۳۳
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
بیماران ریوی که تنفس‌شان وابسته به کپسول اکسیژن است، در ایام نوروز به دلیل تعطیلی مراکز شارژ کپسول گرفتار مشکلاتی شدند.

شعارسال: اصغر آقا پدر خانواده ۵ نفره‌ای است که با بیماری تنفسی دست و پنجه نرم می‌کند و تنفس‌ او به دلیل بیماری ریوی وابسته به کپسول اکسیژن است و از مدتی قبل به دلیل بیماری خانه نشین شده است و خانواده ۵ نفره او زیر فشار مالی و بیماری پدر تحت فشار و رنج قرار دارند.

نگرانی و دلهره‌ای افزون بر بیماری همیشگی پدر در دل خانواده افتاده است، زیرا چیزی به ثانیه‌های آخر کپسول اکسیژن پدر نمانده است و هر لحظه ممکن است کپسول کامل خالی شود، چشمان زهرا دختر ۱۰ ساله خانواده به نفس کشیدن پدر دوخته شده است و نگرانی در آن موج می‌زند تا مبادا نفس‌های پدر به شماره بیفتد یا حتی قطع شود، گویی با هر نفس که می‌رود و می‌آید جان به لب اعضا خانواده می‌رسد، مادر خانواده در انتظار خبری پای تلفن نشسته است تا پسر ۱۷ ساله اش که به دنبال مرکز شارژ کپسول اکسیژن فعال در ایام نوروز آواره خیابان‌ها شده خبری از باز بودن این مراکز و تهیه کپسول اکسیژن بدهد.

یکی از مشکلاتی که در برخی ایام مانند تعطیلات نوروزی برای بیماران مشکلات تنفسی من جمله جانبازان شیمیایی، بیماران آسمی، پیوندی ریه و غیره به وجود می‌آید تعطیلی مراکز شارژ کپسول اکسیژن است.

حالا این سوال مطرح می‌شود که چرا نباید فکری به حال این دست از بیماران در ایام تعطیلاتی چون ایام نوروز شود و این بیماران و خانواده آن‌ها در نوروز که سراسر از شادی است درد بکشد و رنج ببینند، این در حالی است که شیوع بیماری‌های ریوی در کشور بالاست و جمعیت زیادی از این قبیل بیماری‌ها رنج می‌برند و برای ادامه زندگی خود نیاز به کپسول اکسیژن دارند.

به دنبال تماس‌های این دست از بیماران با باشگاه خبرنگاران پی گیر این موضوع شدیم و به سراغ سخنگوی سازمان غذا و دارو رفتیم.

آیا مراکز شارژ اکسیژن در ایام نوروز فعال هستند؟

کیانوش جهانپور در پاسخ به این سوال که برخی مردم در تعطیلات با مشکل شارژ کپسول اکسیژن مواجه شده اند، گفت: در ایام نوروز برخی مراکز تجهیزات پزشکی یا مراکز شارژ طبی اکسیژن به صوورت کشیک در شهر‌های مختلف فعال هستند.

وی ادامه داد: این مراکز خصوصی که اقدام به شارژ کپسول اکسیژن می‌کنند در شهر‌های بزرگ مانند پایتخت این امکان را فراهم کرده اند که به صورت سفارش آنلاین یا تماس تلفنی در درب منزل بیماران کپسول اکسیزن را تعویض یا آن را شارژ می‌کنند.

جانپور اظهار کرد: برای دسترسی به مراکز تجهیزات پزشکی یا شارژ کپسول اکسیزن کافی است تا جستجویی در اینترنت انجام دهید و با این مراکز تماس برقرار تا از امکانات شارژ کپسول اکسیژن استفاده کنید.

به دنبال گفته‌های سخنگوی سازمان غذا و دارو، سری به فضای مجازی زدم و جستجویی درباره مراکز شارژ طبی اکسیژن انجام دادم، زیرا حتی تصور اینکه به دلیل فعال نبودن مراکز شارژ اکسیژن بیماری درد می‌کشد و نفس‌های حیات بخش برای او دردناک هستند، رنج آور است.

در ادامه جستجو در اینترنت چندین مرکز تجهیزات پزشکی و شارژ طبی کپسول اکسیژن را پیدا کردم، کمی احساس خوشحالی می‌کردم که به نظر می‌رسد می‌توانم موفق شوم، شروع کردم به تماس گرفتن، اما متاسفانه هر دم که جلو می‌رفتم ناامیدتر می‌شدم، زیرا هیچکدام از مراکز تجیهزات پزشکی یا شارژ کپسول تلفن را پاسخ ندادند البته کمی بعد تلفنم زنگ خورد و یکی از مراکز تجهیزات پزشکی تماس گرفته بود و در مورد شارژ کپسول اکسیژن سوال کردم و اپراتور موسسه گفت که تا پنجم نوروز تعطیل هستیم و در این مدت فقط با هزینه ایاب و ذهاب آن هم کپسول‌هایی که شرایط خاصی داشته باشند، تعویض می‌کنیم.

این بسیار دردناک است که مراکز این چنینی که بسیاری از بیماران ممکن است در کلان شهری، چون تهران به امکانات آن‌ها نیاز پیدا کنند به مدت یک هفته تعطیل باشند این درحالی است که در برخی بیماران ساعت یا حتی دقیقه‌‌ای نبود کپسول اکسیژن جان فرد را به خطر می اندازد و نبود مراکزی برای شارژ وسیله ای، چون کپسول اکسیژن یعنی درد کشیدن صد‌ها بیمار ریوی ونفس کشیدن با درد و رنج، حالا باید دید چه کسی مسئول این رنج کشیدن بیماران است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 8فروردین 1397، کدخبر: 6481128   ،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین