پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۱۸۷۷۹
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۶
ممنوعیت واردات برخی کالاهای مشابه داخلی و غیراقتصادی کردن واردات از جمله راه های حمایت از تولید داخلی است.

شعارسال: در ایران برای حمایت از تولید ملی و کالای ساخت داخل چند سالی است که وضع تعرفه برای واردات کالا اجرایی شده است اما این شیوه به علت فقر کارشناسی های لازم نه تنها نتوانست هجوم واردات به کشور را کم کند بلکه در مواردی به افزایش قاچاق کالا به کشور نیز دامن زده است.

جدیدترین آمار گمرک ایران واردات 47 و 7 دهم میلیارد دلاری را در 11 ماهه سال 96 نشان می دهد. وارداتی که اگر در کالاهای واسطه ای، ماشین آلات و مواداولیه خلاصه شود موجب ایجاد ارزش افزوده و در نهایت حمایت از تولید داخل خواهد شد اما آنچه که دربازار مشاهده می شود وفور کالاهای خارجی است که ضرورت چندانی به اینگونه واردات نیست ضمن اینکه نمونه داخلی این کالاها با کیفیتی بالاتر و قیمتی حتی پایین تر تولید می شود.

علی معقولی مدیر کل مرکز واردات گمرک کشور گفت: باتوجه به تنوع ورود کالا به کشور حدود 7 هزار و 200 ردیف تعرفه ای داریم که ممکن است در برخی از ردیف های تعرفه ای تنوعی از کالاها در یک ردیف تعرفه قرار گیرد.


در میان اقلامی که به کشور وارد می شود، همیشه کالاهایی وجود دارد که در برابر واردات آنها فقط می توان علامت تعجب گذاشت.

یکی از تولیدکنندگان معتقد است در حالی که 29 شرکت داخلی تولید سوزن و منگنه در کشور وجود داشت با واردات بی رویه، این شرکت ها به ترتیب ورشکست شده به طوری که هم اکنون تنها 3 شرکت در این زمینه فعال است.

علی نقی تولیدکننده لوازم بهداشتی بیان کرد: توان تولید خمیردندان در کشور بیش از 3 برابر نیاز جامعه است اما بیش از 50 درصد بازار خود را در اختیار خارجی ها قرار داده ایم.

محمد وطن پرست تولیدکننده چسب زخم گفت: از 100 میلیون پد چسب زخمی که در کشور فروش می رود 15 میلیون از داخل کشور و بقیه به صورت واردات مستقیم تامین می شود.

یکی از مصرف کنندگان ایرانی در ادامه افزود: به وفور آبمیوه، مربا و آب معدنی خارجی را در بازار و فروشگاه ها مشاهده می کنیم در حالی که مشابه باکیفیت داخلی آن نیز وجود دارد.

مغازه داری گفت: برخی از مصرف کنندگان شکلات های خارجی را چون اسم خارجی دارد بهتر می خرند بنابراین ماهم باوجود کیفیت برتر شکلات های داخلی مجبوریم شکلات های خارجی را نیز در قفسه فروشگاه خود قرار دهیم.

واردات کالاها با وجود مشابه داخلی جدا از اینکه تولید و اشتغال کشور را به چالش می کشد، زیبنده کشور ما به عنوان کشوری برخوردار از امکانات و ظرفیت های فراوان نیست.

واردات این دسته از کالاها جدا از اینکه تولید و اشتغال کشور را به چالش می کشد، زیبنده کشور ما به عنوان کشوری برخوردار از امکانات و ظرفیت های فراوان نیست.

ابوالفضل روغنی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران گفت: فضای کشور ما به جای آنکه فضای حمایت از تولید باشد فضای حمایت از واردات است.

کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود: واردات بی رویه غیر از اینکه ارز کشور را به هدر دهد دستاوردی برای کشور ندارد.

به ازای هر یک میلیارد دلار واردات، 100 هزار فرصت شغلی در اختیار تولیدکنندگان کشوری که به ما کالا صادر می کنند قرار می دهیم.

محسن بهرامی ارض اقدس رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران اما معتقد است؛ به ازای هر یک میلیارد دلار واردات، 100 هزار فرصت شغلی در اختیار تولیدکنندگان کشوری که به ما کالا صادر می کنند قرار می گیرد. اگر سری به فروشگاه ها بزنیم بسیاری از کالاها و محصولات خارجی را می بینیم که یا مشابه خارجی دارد یا امکان تولیدشان در کشور فراهم است.

تولیدکننده و فروشنده کفش می گوید: با کیفیت و تنوعی که تولیدات کفش ایرانی دارد نیازی به واردات کفش نیست.

همچنین تولیدکننده و فروشنده صنایع دستی نیز گفت: از آنجا که خودمان صنایع دستی کیفی تولید می کنیم چه نیازی به واردات آن وجود دارد؟

هموطنی دیگر می گوید: اگر رویه واردات ادامه پیدا کند هموطنانمان کارشان را از دست می دهند و اشتغال موجود از بین می رود.

دیگر هموطنی نیز گفت: باید کالای ایرانی مصرف کنیم تا خط تولید کشور رونق گیرد.

فروشنده کفپوش می گوید: در فروشگاهم کفپوش های ایرانی و خارجی دارم اما از آنجا که کفپوش ایرانی کیفیتی بالاتر از کفپوش خارجی دارد به خریداران پیشنهاد می کنم کفپوش ایرانی خریداری کنند.

مادامی که "مرغ همسایه را غاز بدانیم" اوضاع همین خواهد بود که هست.

کشورهای صنعتی امروز نیز روزی مثل ما بودند اما مردمشان به کالای خارجی نه گفتند و پای تولیدات به اصطلاح نامرغوب داخلی ایستادند به عبارتی می توان گفت، کیفیت امروز این کشورها نتیجه ایستادگی دیروزشان است.

ما هم برای اینکه به قله های رشد و پیشرفت برسیم باید به کالاهایی که امروز کارگران، مهندسان و تولیدکنندگان داخلی تولید می کنند، افتخار کنیم و همه (تولید کننده و توزیع کننده، مصرف کننده و بازرگان) کالای ایرانی را ناموس بازارهای کشورمان بدانیم و تعصب ملی و ایرانی داشته باشیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری صداوسیما، تاریخ انتشار: 8فروردین1397 ، کدخبر: 2086185: www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین