پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۹۳۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۰
در سال گذشته دادستان‌های سراسر کشور هر یک به فراخور ضرورت و نیاز حوزه های تابعه خود به مقوله حقوق عامه ورود کرده و در این زمینه دستورات ویژه‌ای صادر کرده‌اند.

شعارسال: دستگاه قضا بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها تمام تلاش خود را بر انجام وظایفی که قانون اساسی بر عهده آن قرار داده قرار داده است.

یکی از خدماتی که قوه قضاییه به آن توجه ویژه نموده و رهبر معظم انقلاب نیز در بیاناتشان دستگاه قضا را به توجه به این موضوع توصیه کرده اند، موضوع حقوق عامه است.

برهمین اساس، قوه قضائیه در راستای جامه عمل پوشیدن به انتظارات رهبر فرزانه انقلاب، عزم خود را برای خدمات رسانی هرچه بهتر در حوزه حقوق عامه جزم کرده است.

رئیس قوه قضاییه در 8 آبان ماه سال گذشته و در جلسه مسئولان عالی قضایی نیز با تأکید بر حساسیت دستگاه قضایی نسبت به حقوق عامه بویژه در عرصه هایی نظیر سلامت عمومی، گفت: قوه قضاییه نسبت به سلامت عمومی حساسیت زیادی دارد و حتی در برخی موارد که دستگاه های دیگر وظیفه برخورد داشته اند و کوتاهی کرده‌اند با وجود پاره‌ای مقاومت ها، به موضوع ورود پیدا کرده و وظیفه قانونی خود را انجام داده است.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر صیانت قوه قضاییه از حقوق عامه به عنوان یکی از وظایف قانونی دستگاه قضایی، تصریح کرد: قوه قضاییه در رسیدگی ها و دادرسی ها توجه ویژه ای به حقوق عامه دارد و در این عرصه نسبت به سلامت عمومی بسیار حساس است.روسای دادگستری سرتاسر کشور هر یک به فراخور ضرورت و نیاز حوزه های تابعه خود به مقوله حقوق عامه ورود کرده و در این زمینه دستورات ویژه‌ای صادر کرده‌اند.

در این گزارش تنها به بخشی از اقدامات دستگاه قضایی درباره "حقوق عامه" پرداخته می‌شود که در سال گذشته توسط مسئولین دستگاه قضایی در سراسر کشور رسیدگی شده و مدعی العموم به این موضوعات ورود پیدا کرده است.



از صیانت از منابع آبی و میراث فرهنگی و احیای بزرگ‌ترین کارخانه قند خاورمیانه تا ورود جدی مدعی‌العموم برای رفع مشکلات جاده‌ها و برخی آزادراه‌ها

در همین زمینه: ورود دادستان کل کشور به موضوع آلودگی هوا

از صیانت از منابع آبی و میراث فرهنگی و احیای بزرگ‌ترین کارخانه قند خاورمیانه تا ورود جدی مدعی‌العموم برای رفع مشکلات جاده‌ها و برخی آزادراه‌ها


حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در حاشیه بازدید از دادسرای ناحیه ۵ در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در رابطه با ورود دادستانی به موضوع آلودگی هوا، گفت: دادستان به عنوان مدعی العموم ورود کرده، مکاتبات زیادی صورت گرفته، جلساتی برگزار شده ولی هیچ خروجی نداشته است علت آن هم این است که دست اندرکاران امر یک دستگاه یا دو دستگاه نیست، بلکه یک مجموعه‌ای هستند که باید به طور کلی با همدیگر تعامل و همکاری داشته باشند تا زندگی مردم از این معضل مهم و اثرگذار نجات پیدا کنند.

در همین زمینه: ظرفیت‌های منحصر به فرد دستگاه قضایی در صیانت از منابع آبی/ از راه‌اندازی دادسرای تخصصی تا صدور دستور ویژه برای انسداد چاه‏‌های غیرمجاز


عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز در همایش تخصصی دادسراهای استان تهران با موضوع «حقوق عامه و صیانت از منابع آبی و توزیع عادلانه آن» که در 11 آذرماه در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد از دادستانها خواست که در نظارت بر حفاظت از حقوق عامه در صیانت از منابع آبی به عنوان مقام قضایی در مرحله اجرا ورود نموده و فعال شوند.

از صیانت از منابع آبی و میراث فرهنگی و احیای بزرگ‌ترین کارخانه قند خاورمیانه تا ورود جدی مدعی‌العموم برای رفع مشکلات جاده‌ها و برخی آزادراه‌ها


در همین زمینه: ضرورت ساماندهی پسماند و دفع زباله در منطقه سراوان رشت/ در چارچوب قانون با متخلفان برخورد میشود


سیاوش پور رئیس کل دادگستری گیلان بر همپوشانی و اجماع نظر بین دستگاه های مسئول برای ساماندهی پسماند و دفع زباله تاکید کرد و گفت: دستگاه قضایی براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حفظ حقوق عامه، الزامات قانونی را به دستگاه ها گوشزد می‌کند و در چارچوب قانون با متخلفان برخورد کرده و پرونده قضایی تشکیل می‌دهد.

در همین زمینه: بزرگترین کارخانه قند خاورمیانه در شوش احیا شد/ لزوم اعطای مهلت به شرکت جهت بازپرداخت دیون دولتی به منظور افزایش ظرفیت کارخانه


صادق جعفری چگینی رئیس دادگستری شهرستان شوش از راه اندازی کارخانه قند شوش پس از 10 سال تعطیلی خبر داد و گفت: شرکت قند شوش با همکاری سازمان حمایت از صنایع و دادگستری شوش با انعقاد قرارداد و تعامل با دولت و حمایت از سرمایه گذاری در سال اقتصاد مقاومتی در اجرای منویات مقام معظم رهبری احیا شد.


در همین زمینه: ظرفیتهای قانونی قوه قضاییه در حفاظت از میراث فرهنگی/ از تقویت یگان‌های حفاظتی توسط ضابطین خاص تا جلوگیری از ساخت و ساز در اماکن تاریخی

طی چند سال گذشته سازمانهای مردم نهاد با ارسال گزارشاتی به دادستانی بیش از پیش نسبت به حفظ میراث فرهنگی حساسیت نشان دادهاند، در مقابل قوه قضاییه نیز با استفاده از ظرفیت های قانونی خود نقش مهمی در جهت تحقق اهداف میراث فرهنگی و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری داشته است.


در همین زمینه: نظارت بر عملکرد مراکز درمانی با ورود جدی مدعی العموم/ بازدید سرزده از بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها

مهدی کاهه، دادستان قم در این باره می‌گوید: یکی از حوزه‌های ضروری امنیت؛ بهداشت و درمان است که بر این اساس دادستانی قم با مدیریت مستقیم معاون دادستان طرح نظارت، اصلاح و بهبود عملکرد مراکز بهداشتی درمانی را آغاز کرده است.


به گفته دادستان قم؛ این طرح با بازدید معاون دادستان از چند بیمارستان اصلی سطح شهر آغاز شده و به ترتیب از دیگر مراکز بهداشتی بازدید به عمل خواهد آمد.

همچنین دادستان اردبیلگفت: با هدف صیانت از حقوق عامه و نظارت بر روند اقدامات درمانی در مراکز بیمارستانی، اورژانس‌ها‌ و درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها اکیپی متشکل از کارشناسان اعضای شورای دستگاه‌های نظارتی استان به ریاست یکی از معاونین دادستان تشکیل شده است.

دادستان اردبیل تاکید کرد: بازدیدها به گونه ای است که در یک زمان اکیپی 10 نفره در اورژانس حاضر می‌شوند و موارد متعددی را از نظر کیفی و کمی همچون حضور یا عدم حضور پزشک و پرستار و تجهیزات پزشکی و غیره را مورد بررسی قرار می‌دهند.


در همین زمینه: ورود مدعی العموم به موضوع گران‌فروشی اصناف/ تعداد قابل توجهی از واحد‌های صنفی فعال در سیرجان فاقد پروانه کسب معتبر هستند


دادستان عمومی و انقلاب سیرجان از راه‌اندازی «کمیته صیانت از حقوق عامه» در دادسرای شهرستان خبر داد و گفت: بر اساس قانون یکی از وظایف دادستان به عنوان «مدعی‌العموم» حفظ حقوق عامه است.


در همین زمینه: پیگیری طرح ساماندهی وضعیت مسکن مهر در سیستان و بلوچستان


دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از پیگیری طرح ساماندهی مسکن مهر در سیستان و بلوچستان در راستای احیای حقوق عامه از سوی دادستانی مرکز استان خبر داد.


در همین زمینه: ایمن‌سازی پاساژها به منظور صیانت از حقوق عامه / بازدید از یکصد واحد مهم ساختمانی


خلیلی اللهی دادستان تبریز با اشاره به ایمن سازی مناطق فرسوده به ویژه پاساژها گفت: مسائل و مشکلاتی که به هر نحوی موجب تضییع حقوق عامه مردم می‌شود با اولویت، مورد بررسی قرار گرفته و بدون تشریفات اداری نسبت به رفع آن ها اقدامات قانونی به عمل خواهد آمد.


در همین زمینه: ورود مدعی العموم به تسهیلات اعطایی بانک‌ها


دادستان کرمان گفت:در راستای حفاظت و صیانت از حقوق بیت المال و حقوق مردم، پیشگیری و جلوگیری از تبانی و فساد اداری دراعطای وامها و تسهیلات بانکی به اشخاص حقیقی و حقوقی طی دستور قضایی به مدیران بانکهای استان کرمان اعلام شده است که اطلاعات تسهیلات کلان را جهت نظارت مدعی العموم به دادستاني ارسال تا با رصد مستمر، صرفه و صلاح منابع بیت المال رعایت و مورد ملاحظه قرار گرفته و شاهد تضییع منابع بیت المال نباشیم.

در همین زمینه: لزوم رفع سد معابر در سطح شهر اراک/ شهرداری مکلف است در رفع موانع و آزادکردن معابر رأساً اقدام کند


قاسمی دادستان عمومی و انقلاب اراک طی دستوری و با استناد به تبصره 1 بند 2 ماده 55 قانون شهرداری ها از شهردار اراک خواست تا تمهیدات لازم جهت رفع سد معابر در سطح شهر اراک اتخاذ شود،بنا به شرح قانون، سد معبر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدان ها و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب و سکنی ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع و آزاد کردن معابر رأساً اقدام کنند.

در همین زمینه:اجرای طرح قلع و قمع در ۶ روستای گرگان / دست زمین خواران از اراضی ملی کوتاه می‌شود

در اجرای قانون حفظ اراضی کشاورزی طبق تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون، دادستانی موظف است بدون نیاز به حکم دادگاه نسبت به قلع و قمع ساخت و ساز‌های غیرمجاز اقدام کند در این راستا طرح قلع و قمع در 6 روستای گرگان اجرا و 5500 متر از اراضی آزاد سازی شد.

در همین زمینه:اجرای طرح جمعی گشت شبانه معاونان دادستان تهران در شب یلدا/از شوش تا بام تهران

طرح جمعی گشت شبانه معاونان دادستان تهران در شب یلدا با حضور در بازداشتگاه ها، کلانتری ها، بیمارستان ها، اماکن حضور معتادین متجاهر، ورزشگاه ها، مراکز آتش نشانی، سوله‌های بحران (با توجه به زلزله اخیر) و برخی رستوران‌ها به ریاست جعفری دولت آبادی دادستان تهران اجرا شد.

در همین زمینه:کشف ۲۳ تن سوسیس و کالباس تاریخ مصرف گذشته در یکی از سردخانه‌های اطراف اراک

دادستان اراک گفت: ۲۳ تن سوسیس و کالباس تاریخ مصرف گذشته در یکی از سردخانه‌های اطراف اراک به ارزش ۳ میلیارد ریال کشف شد.

در همین زمینه: آجیل فروشی‌های گران فروش در آستانه شب یلدا پلمب شدند

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان از پلمب ۷ واحد صنفی متخلف در آستانه شب یلدا در سیرجان خبر داد و گفت: بازدید‌ها با قوت تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

در همین زمینه: افق‌های تازه‌ در حوزه فناوری و اطلاعات با برگزاری نخستین جشنواره ابلاغ الکترونیک در مشهد/ از ارزیابی دقیق و علمی عملکرد دادگستری‌های کشور تا معرفی حوزه‌های قضایی برتر در زمینه‌ ابلاغ الکترونیک

رشد تکنولوژی و فناوری‌های روز، تسهیل و تسریع امور بشر را در پی داشته است، دستگاه قضایی نیز با بهره گیری از این تکنولوژی‌ها برآن است تا ضمن سرعت بخشیدن به کار، کاهش هزینه ها، شفافیت امور، راحتی کار برای ارباب رجوع دادگستری را محقق کند.

در همین زمینه: ابطال سند املاک تصرف شده ۷۰۰ میلیاردی شرکت نفت گچساران / ۱۵ هکتار زمین به بیت المال بازگشت

رئیس کل دادگستری کهگیلویه وبویراحمد گفت: در راستای احقاق حقوق عامه سند املاک شرکت نفت گچساران به ارزش حدود ۷۰۰ میلیارد تومان که از سوی اشخاص حقیقی تصرف شده بود، در دادگاه بدوی ابطال شد.

در همین زمینه: بازدید رئیس دادگستری از ارتفاعات جبالبارز جیرفت / هیچ گونه تخریب محیط زیست به جهت جاده سازی وجود ندارد

احمد علی انجم روز در بازدید از ارتفاعات جبالبارز شهرستان جیرفت (زیستگاه خرس آسیایی) اظهار داشت: با صحبت با اهالی روستا مشخص شد، هیچ گونه تخریب محیط زیست، منابع طبیعی و کندن درختان در حال حاضر به جهت جاده سازی در منطقه جبالبارز جنوبی این شهرستان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه جاده فوق در سال ۱۳۸۲ در این منطقه احداث شده است، افزود: این جاده در حال حاضر محل عبور و مرور ساکنین چندین روستا تا گویگان ساردوئیه است و ظاهرا امسال ادارهراه و شهرسازیاقدام به بهسازی آن نموده که چندین کیلومتر آن زیر سازی شده است.

در همین زمینه:شناسایی و رفع نقاط حادثه‌خیز محورهای مواصلاتی به شهرستان زرند

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند بر برنامه‌ریزی، شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز محور‌های مواصلاتی در راستای کاهش حوادث تاکید کرد و گفت: زیرساخت‌های مناسبی برای کاهش حوادث رانندگی در شهرستان زرند فراهم نیست.

در همین زمینه:ورود مدعیالعموم برای حل مشکلات روستای نصرت آباد/ از رایزنی با بخشدار مرکزی البرز تا مکاتبه با شهردار

عدم وجود درمانگاه شبانه روزی، نبود فاضلاب، انباشت زباله، کمبود اماکن ورزشی و تفریحی و ... از جمله مشکلات روستای نصرت آباد است که دادستان شهرستان البرز به عنوان مدعی العموم در جهت احقاق حقوق عامه خواستار خدمات رسانی بهتر به اهالی این منطقه شد.

در همین زمینه: مهلت سه ماهه به امور اراضی برای شناسایی ساختمانهای غیر مجاز/ ارائه تسهیلات به ساخت و سازها در اراضی ملی و دولتی مجاز نیست

حجت الاسلام عبداللهی گفت: ماده 4 قانون مجازات استفاده کنندگان آب و برق و گاز غیر مجاز تنها ناظر بر تغییر کاربری اراضی است، لذا افرادی که در اراضی ملی یا دولتی ساختمان احداث کردند نمی توانند با استفاده از این قانون درخواست تسهیلات کنند.

در همین زمینه: خلع ید ۲۴۰ هکتار اراضی ملی منطقه چنانه شوش

حکم قطعیخلع یداز ۲۴۰ هکتار ازاراضی ملیمنطقه چنانه که در واحد اجرای احکام مدنی شوش اجرا نشده بود با همکاری نیروی انتظامی اجرا و اراضی تحویل اداره منابع طبیعی شهرستان شد.

وی گفت: این اراضی درقالب طرح مشارکت واگذار که بدلیل تخلف از قرارداد اراضی و از تصرف آن‌ها خارج وبه دولت مسترد شد.

در همین زمینه: آزادسازی ۴۰ هکتار از اراضی دولتی و جنگلی از دست زمین خواران /اجازه ایجاد شهرک های غیر مجاز را نخواهیم داد

دادستان عمومی وانقلاب مرکز استان کرمان گفت: ۴۰ هکتار از اراضی دولتی و جنگلی، در ۴۴۵ ماموریت نیرو‌های انتظامی و شهرداری کرمان با دستور مقامات قضایی رفع تصرف شدند.

در همین زمینه: ضرورت ایجاد وحدت رویه در پیگیری امور مسافرین پروازهای تاخیری

جلسه کمیته تسهیلات فرودگاهی با حضور بازپرس ویژه فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد و شرکت‌های هواپیمایی مستقر در فرودگاه مشهد برگزار شد.

بازپرس ویژه فرودگاه مشهد بر تکریم مسافرین، رعایت احترام زوار امام رضا (ع) وپاسخگو بودن و حضور در زمان تاخیرات تاکید کرد و گفت: در این حوزه نسبت به احیای حقوق عامه و مطالبات عمومی کوتاهی و مماشات نخواهیم کرد و با هر مقامی که در انجام وظایف محوله کوتاهی کند، برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت افزون بر این شرکتهای هواپیمایی می بایست در زمان تاخیرات منشور حقوق مسافرین را رعایت کنند.

در همین زمینه:خرید و فروش اقلام امدادی و حمایتی مردم ممنوع است/ تهیه گزارش از عدم رعایت استانداردها در ساخت و سازهای اماکن دولتی/ جلوگیری از صدور جواز دفن توسط واحدهای علوم پزشکی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه با تشریح اقدامات قضایی دستگاه قضایی این استان گفت: خوشبختانه شرایط در مناطق آسیب‌دیده به تدریج به سمت و سوی پایداری حرکت می‌کند و تیم‌های حمایت روانی، اجتماعی سازمان بهزیستی در منطقه مستقر و مشغول ارائه خدمت هستند.

در همین زمینه: جزئیات دستگیری پیمانکار بیمارستان اسلام آباد غرب/ بازداشت تعدادی از عوامل شرکت‌های تعاونی مسکن اسلام آباد غرب در سال گذشته

دادستان عمومی و انقلاب اسلام آباد غرب در تشریح جزئیات خبر بازداشت پیمانکار بیمارستان این شهرستان گفت: این فرد با عنوان اتهامی تقلب در ساخت بنای دولتی و نیز داشتن شاکی خصوصی در بازداشت است.

در همین زمینه: ورود مدعی العموم به منظور حل مشکلات روستای کهریز در کرمانشاه

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه در جهت حل مشکلات روستای کهریز دستورات لازم را صادر کرد.

در همین زمینه: دادستانها در انجام وظایف خود مطالبهگر باشند/ قوه قضاییه در دفاع از حقوق عامه محکم ایستاده است

حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در دیدار با دادستانهای مراجع قضایی گیلان گفت: دادستان‌ها به عنوان مدعیالعموم باید هرجا که حقی از مردم یا بیت‌المال ضایع شد برخورد قانونی لازم را انجام دهند.

در همین زمینه:ارائه امکانات رفاهی، درمانی، قضایی در نقطه صفر مرزی/ برای خدمت رسانی به زائرین اربعین آمادگی صدرصدی داریم


دادستان زاهدان گفت: در حال حاضر تمامی امکانات رفاهی، درمانی، قضایی برای زائران اربعین در نظر گرفته شده است و استان از آمادگی صدرصدی برای خدمت رسانی به زائرین اربعین برخوردار است.

در همین زمینه: هشت ميليون و پانصد هزار ليتر برداشت آب غيرمجاز فقط در يك دقيقه / در بحث صیانت از آب‌های زیرزمینی شعار‌های خوبی داده می‌شود ولی بخشنامه‌ها و عمل چیز دیگری را نشان می‌دهد

مظفری دادستان مرکز استان زنجان گفت: نابسامانی پیش آمده در بحث چاه‌های غیرمجاز از سال۱۳۸۹ به عنوان قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز کلید خورد اگر کسی عمل غیرقانونی انجام داده و چاه غیرمجاز حفر کرده، به جای مجازات، سند و پروانه صادر کرده است.

در همین زمینه: اعمال مجازات‌های تکمیلی در خصوص رانندگان قانون گریز / تخصیص اعتبارات لازم جهت رفع موانع حادثه ساز جاده‌ای


دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس از برگزاری کلاس‌های آموزشی برای رانندگان خاطی و متخلف توسط معاونت اجتماعی و اِعمال مجازات‌های تکمیلی در خصوص رانندگان قانون گریز خبر داد.

در همین زمینه: نظارت دقیق بر نحوه صدور و فروش بلیت پروازهای ویژه اربعین/ ضرورت اطلاع رسانی مستمر به منظور جلوگیری از ایجاد بازار کاذب خرید و فروش

حشمتی با اشاره به نظارت دقیق بر نحوه صدور و فروش بلیت پروازهای ویژه اربعین بر ضرورت اطلاع رسانی مستمر و دقیق از تعداد، نام و نشانی آژانس ها و دفاتر فروشنده بلیت به منظور جلوگیری از ایجاد بازار کاذب خرید و فروش تاکید کرد.

در همین زمینه: آزادسازی ۱۳۲ هکتار از اراضی ملی به ارزش ۸۷ میلیارد تومان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران از آزادسازی و رفع تصرف بیش از ۱۳۲ هکتار از اراضی ملی استان به ارزش ۸۷ میلیارد تومان خبر داد.

در همین زمینه:بررسی مشکلات کارگری و واحدهای تولیدی و صنعتی با هدف حفظ حقوق عامه/ راه اندازی مجدد کارخانجات تعطیل شده در دستور کار

حجت الاسلام والمسلمین مظفری با اشاره به مشکلات کارگری و واگذاری شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران، گروه خودروسازی رخش خودرو و مشکلات شرکت اطلس تاژ گفت: از مدیران اجرایی خواستهایم نهایت مساعدت و تلاش خود را انجام دهند تا در راستای احقاق حقوق عامه و پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی از تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی که منجر به بیکاری کارگران می شود جلوگیری شود.

در همین زمینه: تشکیل پرونده قضایی در صورت احراز سهل انگاری در ثبت آثار تاریخی/ اتمام حجت دادستان مشهد با مدیرکل میراث فرهنگی

معاون دادستان مشهد گفت: در راستای حفظ حقوق عامه مدیرکل میراث فرهنگی به دلیل سهل انگاری در ثبت و حفاظت از برخی آثار تاریخی برای اخذ توضیحات به دادسرا دعوت شد و توضیحاتی ارائه کرد.

در همین زمینه:پلمب واحدهای الکل سازی آلوده کننده محیط زیست

قاسمی از پلمب واحدهای الکل سازی آلوده کننده محیط زیست خبر داد و گفت: با توجه به آلودگی شرکت‌های الکل سازی دادستانی مرکز استان مرکزی در راستای حفظ حقوق شهروندی و صیانت از حقوق عامه بر لزوم استانداردسازی و ایجاد دستگاه تصفیه اخطاریه‌ای صادر کرد.

در همین زمینه: ممنوعیت فروش مرغ صنعتی و زنده در بازار به منظور پیشگیری از بروز بیماری‏‌های مشترک انسان و طیور

دادستان زاهدان گفت: برخی از افراد سودجو مرغهای صنعتی و مادر را از استان‌های همجوار وارد کرده و به قیمت مرغ گوشتی در بازار به فروش میرساندند که به منظور پیگیری این مساله جلسه ای در شورای تامین استان با حضور فرمانداری، دادستانی و شبکه دامپزشکی برگزار شد.

در همین زمینه:ضرورت حل مشکلات زیست محیطی تصفیه‌خانه آب شهر صنعتی البرز با هدف صیانت از حقوق عامه

دادستان شهرستان البرز با اشاره به اینکه تصفیه خانه آب شهرصنعتی البرز مشکلات زیادی را به لحاظ زیست محیطی و بهداشتی برای شهروندان ایجاد کرده، گفت: شهرداری الوند و اداره آب و فاضلاب شهرستان البرز باید در کنار شرکت شهرصنعتی البرز جهت حل این معضل و صیانت از حقوق عامه همکاری کنند.

در همین زمینه:بازدید نماینده دادستان قم از کارخانجات تولید آرد و نان + عکس

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم در راستای حمایت از حقوق مردم و نیز حمایت از مددجویان این استان بازدیدهایی را از کارخانجات تولید آرد و مراکز اشتغال زندانیان انجام داد.

در همین زمینه:ایمن‌سازی پاساژها به منظور صیانت از حقوق عامه / بازدید از یکصد واحد مهم ساختمانی


خلیلی اللهی دادستان تبریز با اشاره به ایمن سازی مناطق فرسوده به ویژه پاساژها گفت: مسائل و مشکلاتی که به هر نحوی موجب تضییع حقوق عامه مردم می‌شود با اولویت، مورد بررسی قرار گرفته و بدون تشریفات اداری نسبت به رفع آن ها اقدامات قانونی به عمل خواهد آمد.

در همین زمینه: مدیریت فضای مجازی باید مدیریت اورژانسی باشد/ متاسفانه دولتمردان از بالاترین مقام تا مقامات پایینی به فکر درمان اورژانسی نیستند

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: گره خوردن فضای مجازی با زندگی افراد جامعه منجر به بروز برخی جرایم رایانه‌ای می‌شود و قضات در رسیدگی به این پرونده‌ها باید تخصص کافی داشته باشند.

در همین زمینه:ساماندهی پسماند‌های پزشکی به منظور صیانت از حقوق عامه


معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی با بیان اینکه پسماند‌های پزشکی موضوع مغفولی بود که تبعات و اثرات ناخوشایندی داشت، گفت: این پسماند‌ها موجب شیوع بیماری‌های زیادی می‌شد که با ورود دادگستری استان، این موضوع ساماندهی شد.

در همین زمینه: ضرورت کاهش تعداد و مدت تاخیر پروازها/ از فعالیت واسطه‌ها در عرضه بلیط و ایجاد بازار سیاه جلوگیری می‌شود

معاون دادستان کرمانشاه گفت: در جلسه با مدیرکل فرودگاه و نمایندگی ایرلاین‌ها بر ضرورت کاهش تعداد و مدت تاخیر پروازها، جلوگیری از فعالیت واسطه‌ها در عرضه بلیط و ایجاد بازار سیاه و نیز لزوم ساماندهی مسافربر‌های فعال در فرودگاه تاکید شد.

در همین زمینه: کاهش تاخیر پروازها در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد/ از اختصاص شعبه ویژه برای دریافت شکایات تا احضار مدیران هواپیمایی متخلف

در حالی که تاخیر در پروازها حتی تا بیش از 8 ساعت نیز گزارش می‌‏شد؛ مسافران هیچگونه عذرخواهی و حتی اطلاع رسانی پیرامون مدت تاخیر، علت آن یا ساعت پرواز مجدد را شاهد نبودند؛ در این میان با ورود مدعیالعموم دستور قضایی مبنی اجرای کامل و دقیق منشور حقوق مسافرین به شرکتهای هواپیمایی صادر شد.

در همین زمینه: ورود مدعی العموم به حادثه برخورد سرویس مدرسه با تریلی در کرمان /مقصران حادثه تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند

دادستان کرمان با اشاره به وقوع تصادف سرویس مدرسه با یک دستگاه تریلی در کرمان که ۲۰ مصدوم برجای گذاشته است، اعلام کرد که تمامی مقصران حادثه تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

در همین زمینه: جلوگیری از گسترش بافتهای شهری ناکارآمد/ از ساماندهی مشاورین املاک در حاشیه شهر مشهد تا ایجاد اکیپ‌های گشت مشترک برای حفاظت از اراضی


معاون دادستان مشهد گفت: کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری با عنایت به وظایف قانونی خود در کاهش معضلات حاشیه نشینی پیش قدم بوده و برای جلوگیری و توقف رشد حاشیه نشینی، برنامه‌هایی در دستور کار دارد.

در همین زمینه: بازداشت مدیرعامل شرکت آذرآب با دستور دادستان اراک/ پیگیر استیفای حقوق کارگران هستیم


رئیس کل دادگستری استان مرکزی در واکنش به اعتراضات کارگران شرکت‌های آذراب و هپکو گفت: مشکل شرکت‌های آذراب و هپکو لاینحل نبوده و با برنامه ریزی درست و بردباری رفع خواهد شد.

در همین زمینه :نظارت و رسیدگی بر ایجاد روشنایی پارک‌ها با ورود مدعی العموم


دادستان قم گفت: از اقدامات دادستانی قم با هدف احیای حقوق عامه که بسیارقابل توجه بوده، جمع آوری و ساماندهی فروشندگان حریم جاده‌های برون شهری است که از سوی وزارت راه و شهرسازی مورد استقبال قرار گرفت.

در همین زمینه: تشدید نظارت بر باشگاه‌های بدنسازی/هیئت پزشکی و ورزشی ایمنی باشگاه‌ها و بیمه ورزشکاران را پیگیری می‌کند

قاضی بخشی‌محبی معاون دادستان مشهد گفت: برخی رفتارهای خلاف قانون و غیربهداشتی در باشگاه‌های بدنسازی از جمله استفاده از داروهای مکمل، موجب ورود دادستانی به این عرصه شده است.

در همین زمینه: فقدان مدیریت صحیح در کارخانه آذراب/ در شورای تامین استان از کارگران دفاع می‌کنیم/دولت برای رفع مشکلات پیشگام باشد/ رایزنی برای تشیکل مجمع عمومی کارخانه آذراب برای بررسی مشکلات

در روز‌های اخیر جمعی از کارگران شرکت صنایع آذرآب اراک در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و انجام نشدن تعهدات از سوی کارفرما تجمع کردند.

در همین زمینه: تشکیل پرونده قضایی به منظور بررسی علت اتلاف آبزیان رودخانه ارس

دادستان خدا آفرین از تشکیل پرونده قضایی اتلاف آبزیان رودخانه ارس خبر داد و گفت: دستورات لازم از طرف دادستانی در خصوص علت اتلاف به اداره محیط زیست و اداره دامپزشکی شهرستان صادر و مقرر شد اداره دامپزشکی نمونه برداری لازم را انجام و نتیجه قطعی را در اسرع وقت اعلام کند.

در همین زمینه: مهلت ۲ ماهه دادستانی آمل به مدیران شهری / عدم تخصیص منابع و بودجه لازم برای زباله سوز و واحد کمپوست از سوی دولت/ مشکل زباله یکی از چالش‌های اساسی استان مازندران


دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران با بیان اینکه مشکل زباله یکی از چالش‌های اساسی دراین استان است و رفع این مشکل عزم وجزم همگانی را می‌طلبد از مهلت ۲ ماهه دادستان آمل به مدیران شهری برای رفع این مشکل خبرداد.

در همین زمینه:ورود مدعی العموم به موضوع مطالبات کارگران سازمان آب در کرمانشاه/ تکذیب بازداشت ۲ کارگر/ واریز بیش از دو میلیارد ریال به حساب پیمانکاران با پیگری‌های دادستانی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه گفت: پس از دریافت اخباری مبنی بر تجمع تعدادی از کارگران در مقابل استانداری در جهت مطالبه حق و حقوق خود و بازداشت دو نفر از آن‌ها توسط نیروی انتظامی، موضوع جهت رسیدگی و پیگیری در دستور کار قرار گرفت.

در همین زمینه:اجرای طرح نظارت بر پارکینگ‌ها، استخرها، آتلیه‌ها و باشگاه‌های سطح شهر قم

دادستان عمومی و انقلاب قم گفت: طرح نظارت بر پارکینگ‌های سطح شهر و ساماندهی پارکینگ‌های موتوری، نظارت بر استخر‌ها و آتلیه‌ها و باشگاه‌ها و آرایشگاه‌های بانوان و جمع آوری و پذیرش متکدیان و غربالگری آنان، از جمله اقدامات انجام شده در رابطه با احیای حقوق عامه است.

در همین زمینه:ورود دستگاه قضایی به ماجرای مخلوط شدن عمدی خاک با گندم / ۴ سیلو در استان فارس پلمب شد

رئیس کل دادگستری استان فارس از تشکیل پرونده قضایی در موضوع مخلوط شدن عمدی خاک با گندم خبر داد.

در همین زمینه:اعتراضات شهروندان اراکی در پی بلاتکلیفی 15 ساله طرح 55 متری / دستور ویژه به دادستان در راستای احقاق حقوق عامه

در پی اعتراضات شهروندان اراکی مبنی بر بلاتکلیفی 15 ساله طرح 55 متری در اراک قائم مقام رئیس کل دادگستری استان مرکزی از دعوت مسئولین مربوطه جهت تعیین تکلیف طرح مذکور خبر داد.

در همین زمینه: اخذ آبونمان از مشترکین شرکت گاز غیرقانونی شد/ مصوبه مهم دیوان عدالت اداری با هدف حفظ حقوق عامه

احیا و استیفای حقوق عامه یکی از موضوعاتی است که همواره مورد تاکید مسئولان قوه قضائیه قرار گرفته و در چند سال اخیر اقدامات مهمی در این زمینه انجام شده است. بخش های مختلف دستگاه قضا نیز این موضوع را با جدیت تمام پیگیری می کنند که یکی از این دستگاه ها دیوان عدالت اداری است.

در همین زمینه: دستور جدی و قاطع دادستان مرکز استان خراسان رضوی به شرکت های هواپیمایی


اصولیصفار بازپرس ویژه فرودگاه شهیدهاشمی نژاد مشهد از دستور جدی و قاطع دادستان مرکز استان خراسان رضوی به شرکت‌های هواپیمایی به منظور اجرای کامل و دقیق منشور حقوق مسافرین خبر داد.

در همین زمینه: پیشگیری از بیکاری حدود ۳۳ هزار نفر در سال گذشته

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اعلام خبر پیشگیری از بیکاری حدود ۳۳ هزار نفر نیروی کار در سال ۹۵ با مساعدت دستگاه قضایی استان، از استمرار سیاست‌های حمایت از تولید داخلی ونیروی کار خبر داد.

در همین زمینه: اصلاح قوانین غیرکارآمد در زمینه حفظ جنگل‌ها و محیط زیست

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران گفت: برای حراست و حفاظت از جنگل ها و منابع ملی و طبیعی باید به فکر اصلاح قوانین و افزایش بازدارندگی مجازات ها بود.

در همین زمینه: ۷۰ مرحله بازدید از بازداشتگاه‌ها و زندان مرکزی کرمان/ برخورد بدون اغماض با ناقضان حقوق شهروندی

رئیس کل دادگستری استان کرمان از برخورد بدون اغماض با ناقضان حقوق شهروندی خبر داد و گفت: احیای حقوق عامه مخصوصا حقوق شهروندی از جمله ماموریت‌های اساسی قوه قضائیه است.

در همین زمینه:شرکت هواپیمایی کاسپین ملزم به رعایت حقوق مسافران شد/ انتقال مسافرين دو پرواز به هتل

بازپرس ویژه فرودگاه شهیدهاشمی نژاد مشهد گفت: در پی تاخیر بیش از چهار ساعته دو پرواز ٠٢٥و٠٢٩ كاسپين مشهد تهران، مسافران این دو پرواز به هتل منتقل شدند.

در همین زمینه: ورود دادستانی به موضوع تاخیر پروازها/ تشکیل کارگروه‌های تخصصی صیانت از حقوق عامه در دادستانی کل کشور/جلوگیری از واگذاری غیرقانونی ۴۰۰ هکتار از اراضی جنگلی در مازندران

حشمتی معاون قضایی دادستان کل کشور در امور حقوق عامه بر عزم جدی دادستانی کل و دادسراهای عمومی و انقلاب سراسر کشور در صیانت از حقوق عمومی تاکید کرد و البته موفقیت در این زمینه را نیازمند مشارکت و حمایت مردمی و همکاری و انجام وظایف قانونی نهادهای متولی در امور اجرایی کشور دانست.

در همین زمینه: رفع تصرف از 48 هزار مترمربع اراضی دولتی به ارزش بیش از هفتصد میلیارد

مهرطلب با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با زمین خواری گفت: در سال گذشته بیش از 48 هزار مترمربع از اراضی دولتی رفع تصرف شد.

در همین زمینه: هشدار دادستان اردبیل به مدیرکل فرودگاه و شرکت‌های هواپیمایی/ برای تاخیرهای ناشی از سوء مدیریت‌ پرونده کیفری تشکیل می‌شود

عتباتی از صدور بخشنامه نوروزی به شرکت‌های هواپیمایی و اداره کل فرودگاه‌های اردبیل خبر داد و گفت: شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها باید در مقابل تاخیر پروازها پاسخگوی مسافرین باشند.

در همین زمینه:دریافت عوارض در آزادراه قزوین - زنجان تا اطلاع ثانوی ممنوع شد/ دادستان قزوین: در برخی نقاط این آزادراه مشکل تخریب آسفالت، خاموش بودن روشنایی و عدم ترمیم گاردریل‌ وجود دارد


26
دی ماه با توجه به دریافت عوارض از عوارضی محور قزوین-زنجان و عدم ارائه خدمات ضروری با دستور دادستانی قزوین دریافت عوارض خودرو در این محور ممنوع شد و در 16 بهمن ماه شرکت آزاد راه قزوین زنجان و اداره کل راهداری و حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از روز گذشته عملیات بهسازی و ترمیم و ارائه خدمات را شروع کردند.

در همین زمینه:کاهش 45 درصدی عوارض آزادراه قزوین–رشت تا اتمام پروژه راه آهن با ورود مدعی العموم

حجت الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی گفت: طی مکاتباتی که با وزارت راه و شهرسازی و شرکت ملی آزادراه ها صورت پذیرفته است، مقرر شد با توجه به عملیات نصب عرشه پل ریل راه آهن در مسیر آزادراه قزوین- رشت عوارضی این مسیر کاهش یابد.

با این تفاسیر روسای دادگستری سرتاسر کشور و مسئولان قضایی هر یک به فراخور ضرورت و نیاز حوزه های تابعه خود به مقوله حقوق عامه ورود کرده و در این زمینه دستورات ویژه‌ای صادر کرده‌اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 12 فروردین 1397، کدخبر: 379000، www.mizanonline.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین