پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۰۷
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳
یک کارشناس ارشد سیاسی و حقوقی آمریکایی به افشاگری علت اصلی پافشاری واشنگتن بر سرنگونی حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه پرداخت و آن را مرتبط با منافع اقتصادی شرکت های بزرگ آمریکایی دانست.

شعار سال: رابرت اف کندی (پسر) برادر زادۀ «جان اف کندی» رئیس جمهوری پیشین آمریکا و کارشناس ارشد سیاسی و حقوقی در کفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک خاطرنشان کرد: اکثر مردم آمریکا نمی دانند واشنگتن در جنگ علیه سوریه هدفش تنها سرنگونی دولت سوریه که به شکل دموکراتیک برگزیده شده، نیست.

وی افزود: ایالات متحده از وقتی که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با طرح لوله های انتقال گاز قطر مخالفت کرد، برای سرنگونی او طرح ریزی کرد.

کارشناس آمریکایی یادآور شد: پس از آن که طرح لوله های انتقال گاز چند میلیارد دلاری قطر در سال 2000، یعنی ده سال پیش از قیام بهار عربی در سوریه مطرح شود، سازمان سیا برای سرنگونی اسد طرح ریزی کرد.

وی خاطرنشان کرد: طرح خطوط لوله انتقال گاز شامل ساخت زیر بناهایی بود که از قطر شروع می شد و می بایستی از عربستان سعودی، اردن، سوریه و ترکیه به مقصد اروپا عبور کند.

کارشناس ارشد آمریکایی توضیح داد که اگر این طرح به اجرا گذاشته شده بود، لوله های انتقال گاز تأثیر شگرفی در زمینۀ جغرافیای سیاسی می داشت و در نتیجه می توانست به رژیم های سلطنتی در حاشیه خلیج فارس اجازه دهد تا بر بازار جهانی گاز طبیعی تسلط یابند و بر این اساس قطر به عنوان نزدیکترین هم پیمان واشنگتن در جهان عرب تقویت شود.

«تمام این موارد به روشنی نشان می دهد که جنگ در سوریه نه یک جنگ داخلی بوده و نه برای گسترش هر چه بیشترحقوق بشر، بلکه شورش خشونت بار با پشتیبانی و پدرخواندگی از سوی عوامل خارجی در پی اجرای یک طرح بازرگانی بوده است.»

رابرت اف کندی خاطرنشان کرد: اغلب آمریکایی ها کاملاً از علت پافشاری کاخ سفید در سرنگونی دولتی که به شکل دموکراتیک در سوریه برگزیده شده بی اطلاع هستند.

به گفته او، این موضوع تنها به سوریه مرتبط نیست، بلکه شامل حال بسیاری از کشورهای منطقه نیز می شود.

کارشناس ارشد آمریکایی اقدامات آمریکا در منطقه خاورمیانه را ریاکاری و عوام فریبی خواند که عواقب بسیار شومی برای برخی کشورهای منطقه به همراه داشته است.

وی از جمله اشتباهات دولت آمریکا به اتحاد این کشور با رژیم عربستان سعودی اشاره کرد و افزود: حاکمان عربستان سعودی کسانی هستند که به زن ها اجازه رانندگی نمی دهند. اگر زنی در حال رانندگی مشاهده شود مستقیم او را به زندان می افکنند. مردم را شکنجه می کنند و هر گونه آزادی بیان را از آنها سلب کرده اند، و دست به کارهای شنیعی می زنند.»

کارشناس ارشد آمریکایی خاطرنشان کرد: انگیزۀ واقعی رفتار واشنگتن در خاورمیانه در بیشتر مواقع در رابطه با منافع اقتصادی شرکت های بزرگ آمریکایی در این منطقه قابل تعریف است.

وی در پایان گفت: اگر به ریشه های جنگ تروریست ها در سوریه توجه شود، حتماٌ رد پای نبرد برای کنترل بر این کشور به منظور احداث خطوط لوله گاز قابل مشاهده است.

حوادث تروریستی سوریه توسط کشورهای همپیمان آمریکا در منطقه سازماندهی شده است و قطر و عربستان سعودی صحنه گردانان و تامین کنندگان مالی این حوادث هستند و آمریکا نیز آموزش شماری از تروریست ها و افراط گرایان را برای سرنگونی حکومت سوریه برعهده داشته است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 15 اسفند 1394، کد مطلب: 81991180 (5214839) : www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین