پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۴۴۴
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
استاندار کرمانشاه از سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های ایرانی، کره‌ای و سوئیسی در بخش کشاورزی و دامپروری مناطق زلزله‌خیز خبر می‌دهد.

شعار سال: سرزمین فرصت‌ها، لقبی است که مسئولان به کرمانشاه می‌دهند. استانی که 370 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی، گردشگری و تجاری دارد، با وجود این، کماکان مردم این خطه از بیکاری و وضع بد معیشتی رنج می‌برند. هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه، حمایت دولت و دلسوزی مدیران را کلید حل مشکلات مردم این دیار می‌داند. گفت‌و‌گوی همشهری با او را بخوانید.

پنج ماه است که استاندار کرمانشاه هستید و در این مدت زلزله کرمانشاه را خبرسازترین استان کشور کرد. آیا برنامه‌هایی که داشتید تحت تاثیر زلزله آسیب ندید؟

یک استاندار از زمان شروع به کارش شش ماه برای شناسایی نقاط قوت و ضعف استان وقت دارد تا بتواند برای آینده برنامه‌‌ریزی کند. با وجود این، از پنج ماهی که به کرمانشاه آمده‌ام، حدود 4 ماه را درگیر یک شوک و بحران ملی به نام زلزله بودیم. این بحران توان و انرژی بسیاری از ما گرفت.

زلزله شما را از رسیدگی به بخش‌های دیگر غافل نکرد؟

با وجود وقوع زلزله و تبعات آن، شناسایی نقاط قوت و ضعف استان بخش مهمی از کاری بود که در این پنج ماه انجام دادیم. حالا می‌دانیم نقاط ضعف و ظرفیت‌های استان کجاست. کرمانشاه استانی با ظرفیت‌های بسیار بالاست. با همین ظرفیت‌ها می‌توان بر چالش‌های پیش روی آن غلبه کرد. یک برنامه‌‌ریزی صحیح و همه جانبه می‌تواند کرمانشاه را از مشکلات نجات دهد.

مهم‌ترین برنامه شما برای رفع مشکلات استان چیست؟

برنامه‌ریزی‌هایی برای رفع معضل بیکاری صورت گرفته است. در واقع هدف ما این است که سالانه بین 10 تا 12هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام دهیم. بخشی از این سرمایه‌گذاری اشتغال‌زایی برای 145 هزار بیکار استان را به همراه دارد. ضمن این‌که هر سال 7 هزار و 500 نفر وارد بازار کار کرمانشاه می‌شوند که برای آن‌ها هم برنامه داریم.

درباره این برنامه‌ها توضیح بیشتری می‌دهید؟

پنج برنامه برای مقابله با بیکاری در حال تدوین است و در آینده‌ای نزدیک آن‌ها را معرفی می‌کنیم. امیدواریم سال 97 موضوع بیکاری حل و فصل شود. خط قرمز همه فرمانداران هم بیکاری و مباحث اقتصادی تعیین شده و حتی رویکرد معاونت‌های مختلف از جمله معاونت سیاسی به سمت مباحث اقتصادی است.

اشتغال‌زایی برای 145 هزار بیکار چطور عملی می‌شود؟

با حمایت دولت. توقع داریم درباره استان‌هایی که نرخ بیکاری بالایی دارند، براساس برنامه‌های پیشنهادی استان‌ها عمل شود. یکی از این برنامه‌ها، پرداخت حق بیمه حدود 5 هزار نفر در سال 97 است تا کارفرما حق بیمه آن‌ها را از جیب ندهد. در واقع این کار مشوقی برای کارفرما با هدف جذب نیروی کار است. از سوی دیگر، برنامه ما این است که دولت 350 هزار تومان یارانه برای ایجاد اشتغال به کارفرما پرداخت کند. در این صورت در مجموع برای ایجاد 5 هزار شغل دولت حدود 37 میلیارد تومان کمک می‌کند. همچنین به دنبال مشوق‌های مالیاتی جدید، مانند وام روستایی که از صندوق توسعه ملی گرفته‌ایم و نرخ بهره‌ آن حدود شش درصد است، هستیم.

بارها در صحبت‌هایتان از همراهی یک تیم مدیریتی و از جابه‌جایی مدیران نالایق گفته‌اید. این وعده عملی می‌شود؟

انتظار من از مدیرانی که اکنون با آن‌ها کار می‌کنم این است که بیکاری و حل مشکلات اقتصادی را در سرلوحه برنامه‌های خود داشته باشند. ما مدیری می‌خواهیم که با تعامل مطلوب و به صورت جهادی کار کند و در عین حال ریسک‌پذیر باشد. مدیران باید حداقل بین 10 تا 15 ساعت کار کنند تا بتوانیم مشکلات استان را حل کنیم. اگر مدیران بتوانند خود را با این موضوع وفق دهند درتیم ما هستند، اما اگر مدیری نتواند این کار را بکند جایی در تیم مدیریتی ما نخواهد داشت و جابه‌جا می‌شود.

ظرفیت اقتصادی مرزهای استان را چطور می‌بینید؟

مرز یک فرصت خوب برای استان است. در تلاش هستیم چند مرز را در استان رسمی کنیم. هزار و 150 تا هزار و 200 کامیون در مرزها تردد می‌کنند و این موضوع، نشان‌دهنده تحول اقتصادی جدی در مرزهای استان است و می‌تواند فرصتی خوب برای مسائل اقتصادی و چالش‌های پیش روی اقتصاد کرمانشاه باشد. صادرات با وجود تنش زلزله در مدت 10 ماه گذشته حدود 5 درصد رشد مثبت داشته که یک رکورد است.

با این توضیح، پیگیر مشکلات مرزها هستید؟

بله. در وزارت امور خارجه ملاقات‌هایی با مسئولان کشوری صورت گرفته است. تشریح مفصل ظرفیت‌های مرزی، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، دعوت برای بازدید از مرزها، تبیین مقدمه‌های میزبانی همایش سفرا، شناسایی و رایزنی با فاینانسورهای اقتصادی سرفصل‌های مورد بحث در این دیدارها بود.

برای جذب سرمایه‌گذار چه اقداماتی صورت گرفته است؟

طی مدت اخیر سرمایه‌گذاران و فعالانی به استان آمده‌‌اند و توافق‌هایی صورت گرفته و حتی با سرمایه‌گذاران خارجی تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده است. به نظر می‌رسد تا یکی دو ماه آینده شاهد حضور این سرمایه‌گذاران باشیم.

مردم انتقادهایی به نحوه بازسازی مناطق زلزله‌زده دارند. از برنامه بازسازی‌ها چه اطلاعاتی دارید؟

طی روزهای پایانی سال 96 رایزنی‌هایی درباره فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های ایرانی، کره‌ای و سوئیسی در بخش‌های کشاورزی، دامپروری و سازه‌های سبک و ایمن ویژه مناطق زلزله‌خیز صورت گرفته است. قرار شد مذاکره‌های اولیه در وزارت امور خارجه و پیگیری‌های بعدی در کرمانشاه انجام شود. همچنین مدیران مربوطه، مامور تبدیل فرصت‌های سرمایه‌گذاری به رونق اقتصادی در استان کرمانشاه شوند.

نظارت بر بازسازی‌ها چطور است؟

در هر روستا یک واحد با عنوان نظام اجرایی بنیاد مسکن حضور دارد در شهرها نظارت بر عهده سازمان نظام مهندسی است.

برای امهال وام و پیامک بانک‌ها مبنی بر پرداخت اقساط و جریمه مردم زلزله‌زده اقدامی انجام شده است؟

هنوز مستندی مبنی بر این‌که بانکی از مردم زلزله‌زده سود و جریمه گرفته باشد، وجود ندارد، اما اگر مستندی پیدا شود حتما برخورد خواهد شد. آنچه قانونگذار گفته و نوشته، این است که وام خسارت‌دیدگان امهال شود. اما باید بررسی کرد آیا همه افرادی که در مناطق زلزله‌زده هستند، خسارت دیده‌اند؟ در واقع طبق بررسی‌های ما 22 درصد جامعه هدف دچار خسارت شده‌‌اند که قطعا هم وامشان امهال می‌شود. البته ممکن است این کار کمی زمان‌بر باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 18 فروردین 97، کد مطلب: 11101، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین