پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۹۸۵
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۹
در حالی که بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری است ولی هنوز در زمینه برخورداری از زیرساخت‌های گردشگری با کمبودهایی روبرو است که باید رفع شود.

شعار سال: ایام نوروز یکی از پرتراکم‌ترین برهه‌های زمانی برای سفر در کشور ما است که بسیار از مردم به سفرهای یک روزه تا چند هفته‌ای می‌روند و تعطیلات خود را در سفر سپری می‌کنند.

تعطیلات حدود ۲۰ روزه و آب و هوای مناسب استان بوشهر در روزهای ابتدایی بهار باعث شده تا این استان هر ساله یکی از استان‌های پرتردد کشور در ایام نوروز باشد و مردم از نقاط مختلف کشور بوشهر را به عنوان استان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بالایی در بخش گردشگری است که یکی از مهمترین ظرفیت‌های این استان را می‌توان ساحل و دریا دانست که بسیاری از مردم برای استفاده از این ظرفیت به بوشهر سفر می‌کنند.

افزایش حضور میلیونی مسافران نوروزی در بوشهر

درحالی که وضعیت اسکان بسیاری مسافران نوروزی نامشخص است، هر ساله از سوی دستگاه‌های مختلف از جمله مدیران استانیٰ مدیران شهرستانی و مدیران ستاد سفر و گردشگری آماری از وضعیت حضور مسافران نوروزی ارائه می‌شود که گاها تفاوت‌هایی هم با هم دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از افزایش ۱۲ درصدی حضور گردشگران نوروزی در استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت:‌ از ابتدای تعطیلات نوروزی تا روز گذشته ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر در سطح استان داشته‌ایم.

ناصر امیرزاده همچنین از ثبت هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اقامت نوروزی در استان بوشهر طی این ایام، بیان کرد: از نظر میزان اقامت در استان بوشهر نیز شاهد افزایش شش درصدی در نوروز امسال هستیم.

اینکه تنها بر اساس دستگاه‌های ترددشمار در مورد حضور مسافران نوروزی در استان اظهار نظر کنیم نمی‌تواند معیار خوبی برای سفر باشد چراکه بسیاری از این ترددها قبل و بعد از تعطیلات نوروزی نیز انجام می‌شود و مشخص نشده است که چه میزان از این ترددها مربوط به مسافران نوروزی است.

البته در مورد اقامت مسافران نوروزی در استان نیز باید توجه داشته باشیم که بسیاری از اقامت‌ها ثبت نمی‌شوند و اعلام میزان اقامت در سطح استان می‌تواند بر اساس تخمین اعلام شده باشد تا کار علمی و محاسبه دقیق.

زیرساخت‌های اقامتی بوشهر مناسب نیست

درحالی که امروزه گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنعت‌ها برای اشتغال و درآمدزایی محسوب می‌شود ولی بوشهر همچنان باکمبودهایی در این حوزه روبرو است و سرمایه‌گذاری مناسب در این زمین صورت نگرفته است.

اگر همه تخت‌های مراکز اقامتی استان بوشهر را جمع کنیم، جای کافی برای چند هزار نفر را هم نخواهد داشت و در این ایامی که شاهد حضور چند میلیونی مسافران نوروزی در استان هستیم، کمبود مراکز اقامتی بیشتر به چشم می‌خورد.

تراکم حضور مسافران نوروزی در مناطق ساحلی استان بوشهر باعث شده بود تا علاوه بر پر شدن مراکز اقامتی، همه کلاس‌های درس اختصاص یافته به مسافران نوروزی نیز تکمیل شود و در محوطه مدارس نیز جا برای چادرزدن مسافران نوروزی کم باشد.

در بوشهر با کمبودهایی در زمینه هتل، کمپ‌های اقامتی، اسکله‌های تفریحی، شناورهای گردشگری مناسب، رستوران‌های دریایی، تورهای دریایی روبرو هستیمرئیس شورای اسلامی شهر بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بوشهر با کمبودهایی از نظر زیرساخت‌های گردشکری روبرو است که باید برای رفع این کمبودها تلاش بیشتری صورت گیرد.

ابوذر دهدار خاطرنشان کرد: در بوشهر با کمبودهایی در زمینه هتل، کمپ‌های اقامتی، اسکله‌های تفریحی، شناورهای گردشگری مناسب، رستوران‌های دریایی، تورهای دریایی روبرو هستیم که باید با حمایت از سرمایه‌گذاران شاهد بهبود این وضعیت باشیم.

وی با اشاره به اینکه بوشهر تا رسیدن به وضعیت مطلوب زیرساخت‌های گردشگری فاصله دارد، تصریح کرد: بوشهر در هشت ماه از سال دارای آب و هوای مطلوبی است و باید شرایط حضور گردشگران در این استان فراهم شود.

مسافران نوروزی نفعی برای اقتصاد شهر نداشتند

گردشگری یک صنعت بسیار مهم برای درآمدزایی است و بسیاری از کشورها با سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری علاوه بر ایجاد شغل‌های متنوع و متعدد، زمینه درآمدزایی گسترده را فراهم کرده‌اند.

اما حضور گردشگران نوروزی در بوشهر دستاوردهای چندانی را در پی نداشته است و شاهد رونق چندانی در بازار بوشهر نبودیم و بسیاری از مسافران با مدیریت هزینه‌های خود، کمترین هزینه را در بوشهر داشته‌اند و سعی کردند کم‌خرج سفر کنند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای بوشهر گفت: در بخش زیرساخت‌های گردشگری با کمبود مواجه هستیم و این میراث از گذشته است و مربوط به این دوره هم نیست با توجه به اینکه ما یک استان ساحلی هستیم، تدوین طرح جامع گردشگری بندر بوشهر ضروری است.

پویا دولابی اضافه کرد: اینکه مسافرینی که در ایام نوروز به بوشهر آمده‌اند نفعی برای اقتصاد شهر نداشتند شاید بخشی از آن نیز مقصر ما باشیم که با دادن مجوز ایجاد غرفه‌های ساحلی باعث کم رونق شدن بازار شهر شدیم.

لزوم ایجاد زیرساخت‌های گردشگری

گردشگری دریایی یکی از پرطرفدارترین بخش‌های گردشگری است که بوشهر ظرفیت بسیار زیادی در این زمینه دارد ولی تاکنون آنگونه که شاید و باید به این بخش توجه نشده است.

علاوه بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامتی که پیش از این به آن اشاره شد، ایجاد پارک‌های آبی و دریایی و توسعه تفریحات و بازی‌های آبی و دریایی و ساحلی می‌تواند زمینه جذب گردشگران را در سطح استان فراهم کند.

ندا عبدالله زاده عضو شورای اسلامی شهر بوشهر اظهار داشت: باید برای استانی که همه ساله حضور مسافران نوروزی افزایش پیدا می‌کند در زمینه ایجاد زیرساخت‌های گردشگری تعمهیدات اساسی اتخاذ شود.

وی با انتقاد از برپایی چادرهای مسافران نوروزی در ساحل بوشهر، گفت: شایسته نیست سیما و منظر ساحل و شهر ما اینگونه توسط مسافران مخدوش شود و همشهریان ما از این وضعیت گلایه‌مند هستند.

ظرفیت دریا و ساحل استفاده شود

درحالی که دریا و ساحل به عنوان مهمترین ظرفیت گردشگری استان بوشهر محسوب می‌شود ولی از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌شود و تنها به گشت‌های دریایی اکتفا شده است.

درحالی که دریا و ساحل به عنوان مهمترین ظرفیت گردشگری استان بوشهر محسوب می‌شود ولی از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌شودسرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر در ایام نوروز، ساحل و دریا است که شاهد حضور و تراکم مسافران و گردشگران نوروزی در مناطق ساحلی استان بوشهر بودیم.

نورالله اسعدی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی ترددهای دریایی در استان بوشهر طی ایام نوروز، خاطرنشان کرد: بیشترین ترددهای مسافری در محورهای بوشهر- جزیره خارگ و گناوه - جزیره خارگ انجام می‌شود و بیشترین گشت دریایی در بنادر بوشهر و گناوه انجام شد.

کمبودهای گردشگری استان بوشهر رفع شود

هرساله بعد از ایام نوروز و با توجه به حضور گسترده و میلیونی مسافران نوروزی در استان بوشهر، مسئولان استان بر لزوم توسعه زیرساخت‌های گردشگری و اقامتی و رفع کمبودها تاکید می‌کنند ولی باز هم این اقدامات به روزهای آخر سال موکول می‌شود.

استاندار بوشهر خواستار تلاش ویژه برای رفع کمبودهای حوزه گردشگری در استان شد و گفت: اسکله‌های ویژه گردشگری دریایی در استان بوشهر ایجاد شود.

عبدالکریم گراوند با تاکید بر تخصیص اعتبارات مناسب توسط فرمانداران برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری در استان، اضافه کرد: هفت میلیون نفر اسکان در استان بوشهر طی این ایام انجام شده است که کار بزرگی است.

با وجود ظرفیت‌های بسیار خوب گردشگری در استان، می‌طلبد که با تشویق بخش خصوصی و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت، زمینه توسعه گردشگری به ویژه گردشگری دریایی در استان بوشهر فراهم شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 21 فروردین 97، کدمطلب:4267327، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین