پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۵۱۳
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۸
لذت قدم زدن در سواحل ماسه‌ای بوشهر احساس فوق‌العاده‌ای است که نمی‌توان آن را در هیچ منطقه‌ای از کشور تجربه کرد، اگر قصد ایران‌گردی دارید، بوشهر با صدها جاذبه گردشگری بی‌نظیر می‌تواند عطش گردشگری شما را برطرف کند.

شعارسال: لذت قدم زدن در سواحل ماسه‌ای بوشهر احساس فوق‌العاده‌ای است که نمی‌توان آن را در هیچ منطقه‌ای از کشور تجربه کرد، اگر قصد ایران‌گردی دارید، بوشهر با صدها جاذبه گردشگری بی‌نظیر می‌تواند عطش گردشگری شما را برطرف کند.

واژه بندر و نام بوشهر با هم در ذهن و افکار تمام ایران نقش بسته است، سرزمینی با قدمتی چند هزارساله در کنار خلیج نیلگون فارس آرامیده است.

بوشهر از لحاظ قدمت به دوره اردشیر ساسانی باز می‌گردد، اردشیر ساسانی در دوره حیات سیاسی خود هشت شهر در ایران بنا کرد که بوخت اردشیر یکی از آنها بوده است.

بنیان بوخت اردشیر یا بوشهر کنونی به سال 234 میلادی یعنی زمان جنگ‌های اردشیر بابکان، سرسلسله ساسانی با آخرین پادشاه اشکانی باز می‌گردد.

بعد از اینکه شهر ریشهر که محل استقرار تمدن‌های قدیم بود رو به ویرانی نهاد، هسته اصلی شهر به محل کنونی بافت قدیم منتقل شد که از لحاظ قدمت به حکومت نادرشاه بر می‌گردد که در آن هنگام با تأسیس پایگاه دریایی نادرشاه در خور شرقی بوشهر موسوم به "خور نادری "، این قسمت از شهر از یک روستای کوچک ماهیگیری به یک بندر مهم تبدیل گردید، مادام دیالافوا در سفر اول خود به بوشهر به کشتی‌هایی اشاره می‌کند که به احتمال قوی بازمانده کشتی‌های نادرشاه بوده‌اند.

سواحل زیبا، نخلستان‌های سرسبز و بناهای تاریخی آن را به مقصدی جذاب برای گردشگری تبدیل کرده است، علاوه بر مکان‌های دیدنی و طبیعت زیبای شهر، فرهنگ زندگی و غذاهای لذیذ و تند هم بخشی از جاذبه‌های بوشهر می‌باشد.

بوشهر میان دریا و اشعه خورشید جلوه‌گری می‌کند

برادلی برن در سفرنامه خود به نام "خلیج فارس تا دریای خزر از طریق ایران " که در سال 1909 در لندن منتشر شده، بوشهر را شهر دریا یا شهری دریایی نامیده و ارتباط میان بوشهر و دریا را یک ارتباط منحصر به فرد و بی نظیر توصیف کرده است. " اگر شهری را بتوان دریایی نامید، به درستی که آن شهر، بندر بوشهر است. ”او در جایی دیگر می‌گوید " در کناره دریا، امواج، دیوار ساحلی بوشهر را غرش کنان در هم می‌کوبد، گویی که در آن هنگامه‌ای به پا شده است. "

منظره شهر آینه‌ای است از رنگ‌های سفید، زرد و قهوه‌ای، درست به یاقوتی می‌ماند که آن را در دریایی از نقره کار گذاشته باشند. دم به دم که به بوشهر نزدیک می‌شوی، ... چنان در می یابی که بوشهر میان دریا واشعه خورشید جلوه گری می‌کند."

چه دلیلی بهتر از دریا برای رفتن به سرزمین بوشهر، شهر کوچک و مثلث شکل بوشهر همه جایش بوی خلیج فارس می‌دهد، بوی ماهی‌های تازه و اگر همین روزها میهمان این شهر باشید، نسیم عصرهای بندر، روح را تازه می‌کند، در این گزارش سعی داریم بخشی از جاذبه‌های گردشگری شهر بوشهر را برای کسانی که قصد سفر به این شهر دارند را معرفی کنیم.

بوشهر دو بافت مجزا از هم دارد، یکی بافت قدیمی شهر و دیگری بافت تازه آن؛ اگر سری به بافت قدیمی بزنید، حتماً با دیدنی‌هایی رو به رو خواهید شد که جای دیگری نمی‌توانید آن را پیدا کنید، منظره شهر از این بافت، آمیزه‌ای است از ترکیب سه رنگ سفید، زرد و قهوه‌ای بر زمینه آبی رنگ دریا و شاید این زیباترین تصویری باشد که از این شهر برایتان به یادگار خواهدماند.

بکار گیری معماری توامان برونگرا و درون گرا که در کمتر بافتی می‌توان آن را مشاهده کرد، مناظری بدیع از عناصر و جزئیات و المان‌های معماری در بافت قدیم بوشهر به وجود آورده است تا آنجا که سیمای عمومی بافت قدیم بوشهر، حجم و ارتفاع متفاوت اجزاء و نماهای بیرون و درون، دارای انسجام، زیبایی و یکپارچگی خاصی است، ترکیب زیبای رنگ سفید و کرم نمای خانه‌ها و کارهای چوبی روی آن، شکلی زیبا را موجب شده است که در سرزمین بزرگ ایران، مختص شهر بوشهر می‌باشد.

قدمت بوشهر آن قدر زیاد است که اماکن تاریخی و دیدنی آن را نمی‌توان در یک هفته سر جمع کرد.

فهرست بلندبالایی از امکان تاریخی، ابنیه دیدنی، جاذبه‌های طبیعی و... در این شهر قرار دارند که می‌توان در یک سفر سیاحتی تنها به دیدار بخشی از آن قناعت کرد.

ریشهر، آب انبار قوام، خانه قاضی، عمارت ملک، گور دختر، عمارت دهدشتی، مدرسه گلستان، امامزاده عبدالمهین، قبر ژنرال انگلیسی، آرامگاه اصفهانی، معبد خدا دریا، کلیسای مسیح مقدس، قلعه هلندی‌ها، کنیسه یهودیان، قبرستان انگلیسی‌ها و عمارت حاج رییس بخشی از این فهرست بلندبالا هستند که در این گزارش بخشی از این جاذبه ها معرفی خواهد شد.

موزه‌های خوب

شهرستان‌هایی مثل بوشهر، معمولاً موزه مرم شناسی خوبی دارند، این موزه‌ها بهترین راهنما برای یافتن هویت و ویژگی‌های مردمی هستند که شما به میهمانی‌شان رفته‌اید، موزه مردم شناسی بوشهر یک نمونه خوب در میان موزه‌هایی از این جنس است.

پس از آن وقت آن است که سری هم به موزه دریانوردی خلیج فارس بزنید.

بوشهر یکی از قطب‌های کشتی سازی ایران است و اگر می‌خواهید از این هنر و فن مختص به خلیج فارس سر دربیاورید یا مثلاً می‌خواهید بدانید که قدیمی‌ترین قطب نماها چه شکلی بوده‌اند، بهترین مکان را در کل کشور یافته‌اید.

در این موزه تا دلتان بخواهد اشیای دنیای سیاحان و دریانوردان به چشم می‌خورد، بعضی‌ها تاریخی و عتیقه هستند، البته بوشهر موزه‌های دیگر هم دارد؛ موزه باستان شناسی، موزه دهدشتی و موزه تاریخ طبیعی و موزه تاریخ پزشکی که دیدنی‌های خوبی به شمار می‌روند.

بازار بوشهر

بازار قدیمی بوشهر مانند دیگر شهرهای ایران مرکز اصلی داد و ستد، تهیه مایحتاج زندگی و رونق بخشیدن به شهر است، بازار در زمان قاجاریان با معماری زیبا و دیدنی آن دوران تأسیس شد، معماری آن به‌گونه‌ای است که نور مناسب به داخل بازار می‌آید ولی هنگام باراش باران آب به داخل بازار نفوذ نمی‌کند، اگر قصد خرید سوغاتی برای عزیزانتان را دارید یکی از مناسب‌ترین محل‌ها بازار قدیمی است.

سواحل زیبا

چه دلیلی بهتر از دریا برای رفتن به سرزمین بوشهرف شهر کوچک و مثلث شکل بوشهر همه جایش بوی خلیج فارس می‌دهد. بوی ماهی‌های تازه و اگر همین روزها میهمان این شهر باشید، نسیم عصرهای بندر، روح را تازه می‌کند.

یکی از زیباترین جاذبه‌های بوشهر ساحل بی‌مانندش است، تقریباً ۸ ماه از سال هوای آن متبوع است، این استان بیشترین نوار ساحلی را در کشور دارد و قطب ساحلی کشور شناخته می‌شود.

قبر ژنرال

حمله انگلیسی‌ها و دیگر استعمارگران به شهر بوشهر آثار خود را برای همیشه برجا گذاشته است، ورود برخی لغات، معماری به سبک آن‌ها و این قبر که متعلق به یکی از فرماندهان ارتش انگلستان در حمله آن‌ها به جنوب ایران است، وی در سال ۱۸۵۶ میلادی در جنگ هرات به دست نیروهای ایرانی کشته شد تا سال ۱۳۹۰ محوطه مقبره گورستانی بود (شامل ۳۵ تن از سربازان انگلیسی) پر درخت در آن سال شهرداری گورستان را به پارک تبدیل کرد.

عمارت ملک

این عمارت تاریخی در فلکه بهمنی قرار دارد و در دوره قاجار به دستور ملک التجار (یکی از بازرگانان بزرگ) توسط معماران فرانسوی با مصالح محلی ساخته شد، ملک التجار در یکی از سفرهای تجاری خود به شهر پاریس و ملاقات با یک فرانسوی، از خانه او خوشش آمد، سپس با استخدام معمار آن بنا و با افزودن خواسته‌های خود، این ساختمان باشکوه را ساخت، در حال حاضر این عمارت مالک خصوصی دارد و امکان بازدید تنها با هماهنگی مالکان صورت می‌گیرد.

مدرسه سعادت

مدرسه سعادت یا مدرسه سعادت مظفری مربوط به دوره قاجار است و یکی از جاذبه‌های بوشهر محسوب می‌شود، این مدرسه اولین مدرسه به سبک امروزی است که در جنوب ایران تأسیس شد، احمد خان دریابیگی حاکم بوشهر در سال ۱۲۷۸ هجری شمسی این مدرسه را تأسیس کرد؛ انسان‌های بزرگی در این مدرسه تحصیل کرده‌اند.

غذاهای لذیذ

این شهر ساحلی که در کنار دریای خلیج فارس قرار دارد قطب ماهی و میگو کشور است و از تنوع غذایی دریایی بالایی برخوردار است. پیشنهاد می‌کنیم حتماً طعم این غذاها را امتحان کنید.

قلیه ماهی معروف‌ترین غذای بوشهر است که همراه با تمبر هندی و انواع ادویه تهیه می‌شود، پس از نوش جان کردن قلیه می‌توانید دسر خوش طمع منطقه را بخورد.

رنگینک که با خرما، گردو و آرد درست می‌شود، یک غذای پر انرژی که بعد از خورن ماهی نیز به شما کمک می‌کند تا طبع سرد ماهی اذیتتان نکند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری فارس،تاریخ انتشار :23 اسفند 97، کد خبر:www.farsnews.com ، 13971222000938 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین