پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۸۰۳
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
هرچند مسئولان بارها از توسعه گردشگری دریایی در استان بوشهر حرف زده‌اند ولی تاکنون این مهم محقق نشده و وعده‌ها روی کاغذ و خروجی رسانه‌ها باقی مانده است.

شعار سال: استان بوشهر دارای بیشترین نوار ساحلی با خلیج‌فارس است که این ظرفیت بسیار مهم می‌تواند بوشهر را به قطب گردشگری دریایی در کشور و حتی منطقه تبدیل کند.

سواحل ماسه‌ای استان بوشهر از شمال تا جنوب این استان امتداد دارد و اغلب شهرستان‌های این استان در همسایگی خلیج‌فارس قرار دارند که این همسایگی ظرفیتی ممتاز برای توسعه گردشگری است.

در برخی از فصول سال و به‌ویژه در ایام نوروز نوار ساحلی بوشهر مملو از گردشگرانی می‌شود که خود را از نقاط مختلف کشور به حاشیه جنوبی کشور می‌رسانند تا از سواحل کم‌نظیر جنوب استفاده کنند.

هرچند هنوز اقدامات چندانی برای توسعه گردشگری دریایی و ایجاد زیرساخت‌های نوین و پیشرفته گردشگری در سواحل استان بوشهر صورت نگرفته است ولی همین ساحل و دریا بدون امکانات نیز جاذبه‌های زیادی دارد که هر گردشگری را به سمت خود جذب می‌کند.

توسعه گردشگری و بهبود اشتغال

بیکاری یکی از مهم‌ترین مشکلات در کشور ماست که امروزه به‌عنوان دغدغه بسیاری از خانواده‌ها مطرح است و ایجاد فرصت‌های شغلی به‌سختی در حال انجام است.


توسعه گردشگری دریایی می‌تواند پنجره بزرگی را به‌سوی اشتغال باز کند و فرصت‌های شغلی بسیار خوبی در پس این صنعت نهفته است که می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه اشتغال را رفع کند.

بازی‌های دریایی، پارک‌های آبی، رستوران، هتل، کافی‌شاپ، گشت‌های دریایی، ورزش‌های آبی و دریایی و . . . ازجمله سرفصل‌های برنامه‌های گردشگری دریایی است که هر یک می‌تواند مشاغل متعددی را ایجاد کند.

توسعه اشتغال و درآمدزایی نیازمند توجه به ظرفیت‌هایی همچون گردشگری دریایی است که ایران و به‌ویژه استان بوشهر ظرفیت و قابلیت بسیار بالایی در این زمینه دارد.

زمستان‌های بهاری استان بوشهر

هرچند از میانه‌های بهار تا اواخر تابستان استان بوشهر دارای آب و هوایی گرم با رطوبت بسیار زیادی است ولی در حدود هشت ماه از سال دارای آب و هوایی بهاری و مطلوب است که این فصول بهترین زمان برای حضور گردشگران است.

یکی از گردشگران استان بوشهر که فصل زمستان را برای سفر به این استان و بهره‌مندی از جاذبه‌های آن انتخاب کرده گفت: استان بوشهر با آب‌وهوای مطبوع در زمستان و امکان بهره‌مندی از ساحل، موقعیت خیلی مناسبی است که امکان سفر در روزهای خلوت سال را فراهم می‌کند.

وی البته معتقد است که لازم است مسئولان رسیدگی بیشتری به این منطقه داشته باشند تا امکانات رفاهی و تفریحی بیشتری در اختیار مسافران باشد.


از دیگر کشورها عقب مانده‌ایم

امروزه بیشترین رقابت بین کشورها در حوزه گردشگری و در بخش گردشگری دریایی است؛ صنعتی که در کشور ما به‌خوبی به آن توجه نشده است و اغلب بخش‌های گردشگری به ساحل ختم می‌شود و در دل دریا اقدام چندانی صورت نگرفته است.

در کشور ما بسیاری از مردم از دریا اطلاعات چندانی ندارند و ساحل‌نشینان نیز از دریا فقط برای تجارت و صید و صیادی استفاده می‌کنند و از این ظرفیت مهم تاکنون به‌خوبی برای گردشگری استفاده‌نشده است.

خلیج‌فارس به دلیل وجود جزایر زیبا که زیستگاه پرندگان مهاجر است، گونه‌های دریایی منحصربه‌فرد و مرجان‌های دریایی پتانسیل بسیار بالایی برای گردشگری دریایی دارد ولی تاکنون از این ظرفیت به‌خوبی استفاده‌نشده است.

گردشگری دریایی در اولویت استان بوشهر

تأکید مسئولان استان همواره بر توسعه گردشگری بوده است و در این راستا استاندار بوشهر می‌گوید: استفاده از ظرفیت‌های مختلف استان بوشهر در حوزه گردشگری موردتوجه است که در این راستا گردشگری سلامت در اولویت برنامه‌های استان قرار دارد.

عبدالکریم گراوند با تأکید بر تدوین طرح جامع گردشگری این استان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های این استان در حوزه گردشگری، باید طرح جامع گردشگری استان بوشهر تدوین شود.

وی اضافه کرد: در تدوین طرح جامع گردشگری همه جوانب گردشگری استان بوشهر باید مدنظر باشد و برای هر بخش از گردشگری استان باید برنامه مشخصی داشته باشیم و نباید جزیره‌ای عمل کرد بلکه باید با همفکری و هماهنگی، برنامه‌های این حوزه را پیش برد.

گراوند با اشاره به اینکه ساحل و دریا یکی از مزیت‌های مهم استان بوشهر است، خاطر نشان کرد: در راستای توسعه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی گردشگری دریایی در اولویت برنامه‌های استان بوشهر است.


تقویت گردشگری دریایی در حد وعده باقی ماند

سال‌های متمادی است که مسئولان از تلاش برای توسعه گردشگری دریایی در سواحل کشور حرف می‌زنند و بازدیدهای مختلفی صورت گرفته ولی در حد انجام کارهای جزئی باقی مانده است و زیرساخت مناسبی ایجاد نشده است.

استفاده از بخش خصوصی یکی از مهمترین راهکارها برای توسعه گردشگری است ولی باید مشوق‌های لازم برای بخش خصوصی ایجاد شده و تسهیل‌گری لازم در این زمینه انجام شود تا بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب شود.

مسئولان وعده داده بودند که نه دهکده گردشگری ساحلی و دریایی در استان بوشهر ایجاد شود ولی هنوز این وعده‌ها رنگ واقعیت به خود نگرفته و فقط در چند نقطه شاهد اجرای چند طرح هستیم.


جای خالی هتل شناور و جزایر مصنوعی

امروزه برخی از کشورهایی که کل مساحتشان از برخی جزایر ایرانی هم کوچک‌تر است، بیشترین درآمدزایی را از طریق گردشگری دریایی دارند و زیرساخت‌های متنوع و جذابی را در سواحل و دریای خود ایجاد کرده‌اند.

فریبا احمدی گردشگری است که از عدم رسیدگی مناسب به مکان‌های گردشگری گلایه دارد و می‌گوید: کشورهایی که امکانات گردشگری بسیار ناچیزی دارند، با برنامه‌ریزی و توجه، امکانات لازم را فراهم و گردشگران بسیاری جذب می‌کنند اما متأسفانه در کشور ما اغلب ایجاد سنگفرش و چند میز و نیمکت تنها کاری است که انجام می‌شود.

ایجاد رستوران‌ها و هتل‌های ثابت و متحرک در دریا، برگزاری تورهای گردش دریایی، ایجاد مجموعه‌های بازی دریایی و ساحلی، گسترش ورزش‌های آبی در سواحل و . . . ازجمله راهکارهای جذب گردشگر دریایی است که کمتر مورداستفاده قرارگرفته است.

حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت بالایی در بخش گردشگری دریایی است که باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کنیم.

ناصر امیرزاده از احداث دهکده گردشگری ساحلی به‌عنوان یکی از اقدامات صورت گرفته برای توسعه گردشگری دریایی استان بوشهر نام برد و اضافه کرد: تقویت و توسعه گردشگری دریایی را به‌عنوان یکی از برنامه‌های دیگر در دست اجرا داریم.

وی در مورد سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های گردشگری دریایی استان بوشهر بیان کرد: تلاش می‌کنیم که از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه استفاده کنیم تا زمینه توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد اشتغال و درآمدزایی در این زمینه فراهم شود.


استقبال سرمایه‌گذاران بهبود یافت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر با بیان اینکه استقبال سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری دریایی خیلی بهتر شده است، افزود: تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران ترغیب به خرید شناورهای تفریحی شده‌اند.

وی از ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت شناورهای تفریحی در سطح استان خبر داد و گفت: سازمان بنادر آمادگی دارد که در بنادر بوشهر کشتی‌های کروز ورود کنند و حاضر به همکاری در این خصوص است.

امیرزاده یکی از راهکارهای توسعه گردشگری دریایی را همکاری همه دستگاه‌های مرتبط با دریا و دریانوردی دانست و گفت: تسریع و تسهیل در صدور مجوزها باید به‌صورت جدی انجام شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 26 بهمن 96، کد مطلب: 4182832: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین