پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۹۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
با وجود اعلام شیلات بوشهر مبنی بر افزایش ۷۰ درصدی صید میگو در آب‌های استان نسبت به سال قبل، اما این آبزی پرطرفدار گرانی روز افزونی را تجربه می‌کند و قیمت‌ها با جیب بسیاری از مردم نمی‌خواند.

شعار سال:با وجود اعلام شیلات بوشهر مبنی بر افزایش 70 درصدی صید میگو در آبهای استان نسبت به سال قبل، اما این آبزی پرطرفدار گرانی روز افزونی را تجربه می کند و قیمت ها با جیب بسیاری از مردم نمی خواند.

به گزارش خلیج فارس؛ در این بین مسئولان نیز خود را از ماجرای قیمت میگو کنار کشیده و همه چیز را تابع عرضه و تقاضای بازار می دانند، غافل از اینکه شرکت های بسته بندی یا خریداران عمده، دست بالا را برای خرید دارند و معمولا قیمت ها را تعیین می کنند. در مقابل سهمی که وارد بازار خرده فروشی می شود، با نرخ بالا و معادل خریداران عمده به مردم عرضه می گردد.

جدا از این، قاچاق صید برخی شناورهای استان به کشورهای عربی منطقه هم باعث التهاب بیشتر قیمت میگو گردیده و به عقیده برخی، قیمت میگویی که به ساحل استان می رسد را بازار کشورهای عربی منطقه تعیین می کند.

جالب اینکه در فصل میگو چون همه ظرفیت شناورها درخدمت صید این آبزی قرار می گیرد و ماهی فقط بصورت ضمنی همراه با میگو صید می‌شود، ماهی نیز در بازار کمیاب و قیمت آن حتی دو برابر قبل گردیده که خرید آن هم برای بسیاری از مردم دشوارتر از گذشته شده است.

از سویی، با توجه به محدودیت فصل صید میگو و کمیاب شدن این آبزی در مابقی فصول سال، بیشتر خانواده‌ ها تلاش می‌ کنند تا میگوی مورد نیاز یکسال خود را  در این فصل خریداری کنند که این مهم نیز در افزایش قیمت میگو موثر است.

اتفاقاتی که دست به دست هم داده تا قیمت کوچکترین سایز میگوی دریایی 50 هزارتومان، سایز متوسط 70 هزارتومان و سایز درشت نیز در حوالی 90 هزارتومان سیر کند، آن هم در شرایطی که به طور معمول نیمی از خرید به عنوان پوست میگو غیرقابل مصرف است.

همه اینها باعث گردیده تا امروز خوردن ماهی و میگو برای قشرهای متوسط و ضعیف بوشهر به عنوان غذای پرخرج به شمار رفته و گروههای خاصی بتوانند آن را تهیه کرده و در سفره خود قرار دهند.

ضرورت جلوگیری از قاچاق میگو

در گرانی ادوات صیادی و بالا رفتن هزینه های سفر دریایی قایق و لنج ها شکی نیست که همین موضوع، چانه زنی صاحبان شناورها با مشتریان برای ثبت بالاترین قیمت برای صید خود را توجیه می کند.

اما نکته اینجاست که وقتی سوخت شناورها با نرخ یارانه ای تامین می شود، قاچاق همه یا بخشی از صید شناور به کشورهای عربی، غیرمنصفانه است و آتش گرانی را شعله ورتر می کند.

بنابراین حالا که مسئولان از نظارت بر بازار کنار کشیده و همه چیز را به بازار سپرده اند، باید با نظارت های سختگیرانه مانع فروش میگو و سایر آبزیان روی آب شده تا بلکه انتقال میگوی صید شده به سواحل و بازارهای استان، اندکی از التهاب قیمت آن کم کند.

خبرهایی که پاشیدن نمک روی زخم مردم است

به هر روی هرچند امیدی نداریم که استانداری یا مجموعه هایی مثل شیلات، صمت و تعزیرات خود را درگیر بازار میگو با هدف سود بیشتر مردم کنند، اما به عنوان رسانه وظیفه بازگویی این شرایط را داشتیم.

قطعا اگر اوضاع بر همین منوال باشد و قیمت میگو با جیب قشر متوسط و ضعیف جامعه همخوانی نداشته باشد و امکان خرید فراهم نگردد، خبر مسئولان شیلات درباره افزایش 70 درصدی صید میگو نسبت به سال قبل، فقط پاشیدن نمک روی زخم مردم است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خلیج فارس، تاریخ انتشار: 5 شهریور،1399، کدخبر: 350352،www.pgnews.ir  

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
0
اين حجم از توليد ميگو و غذاهاي ابي در بوشهر و استان هاي جنوبي رو اگر مديريت كنيمميتونيم حداقل اقتصاد جنوب روسر ور سامون بديم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین