پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۰۲۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۷
بر اساس یک نظرسنجی اروپایی درباره ایران، درحالی که محققان علم سیاست بر این باورند که ایرانیان عمدتاً اخبار سیاسی را از طریق شبکه های اجتماعی پیگیری می کنند، رسانه ملی در صدر فهرست منابع دریافت اخبار سیاسی برای ایرانیان قرار دارد.
شعارسال: موسسه ایران پُل به سفارش موسسه اروپایی ایران پژوهی یک نظر سنجی را میان 5هزار و 5 نفر از شهروندان ایرانی به صورت تلفنی برگزار کرده است.

در این نظرسنجی که به صورت تلفنی برگزار شده از شهروندان ایرانی دربارۀ مشارکت سیاسی و رفتار انتخاباتی آنها سوال شده است که نتایج جالبی به همراه داشته.

هرچند نتایج این نظرسنجی را نمی توان به همه جامعه تعمیم داد اما در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان علاقه مندی به سیاست، 21/1 درصد از پاسخگویان اعلام کرده اند به سیاست علاقه زیادی دارند؛ 34.9 درصد علاقه مندی متوسط و 14.5 درصد علاقه مندی کمی به سیاست دارند. 25.6 درصد از شرکت کنندگان اعلام کرده اند که علاقه ای به سیاست ندارند و البته 3.9 شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده اند که نظری درباره پاسخ این سوال ندارند.

میزان علاقه‌مندی پاسخگویان به سیاست

پاسخگویان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر میزان پیگیری اخبار سیاسی اظهار نظرهای جالبی را عنوان کرده اند؛ 17.1 درصد از پاسخگویان، اخبار سیاسی را به میزان زیاد، 36.2 درصد به میزان متوسط و 21.7 درصد هم به میزان کم این اخبار را پیگیری می کنند.

همچنین 24.5 درصد از پاسخگویان اخبار سیاسی را اصلا پیگیری نمی کنند و 0.5 درصد از درصد از پاسخگویان نیز در پاسخ به این سوال اظهارنظری نکرده اند. نتایج این سوال نشان می دهد که اگرچه مسئولان کشور غالباً در گروه های سیاسی فعالیت داشته و اقدامات آنها متاثر از نگاه های سیاسی است، مردم اخبار سیاسی را به نسبت پیگیری نمی کنند.

میزان پیگیری اخبار سیاسی پاسخگویان

پاسخگویان به سوال دیگری مبنی بر منبع دریافت اخبار سیاسی خود نظرات جالبی ارائه کرده‌اند؛ بر اساس این نظرسنجی 35.6 درصد از پاسخگویان اخبار سیاسی را به صورت روزانه از شبکه های رسانه ملی دنبال می کنند؛ 12.4 درصد از پاسخگویان، شبکه های اجتماعی، 9.2 درصد از طریق اینترنت، 8.4 درصد از طریق رادیو، 5.8 درصد از طریق روزنامه ها، 5.3 درصد از شبکه های ماهواره ای و 1.1 درصد از هفته نامه‌ها به عنوان منبع اخبار سیاسی استفاده می‌کنند.

بررسی تحلیلی این آمار نشان می دهد علی رغم تلاش های گسترده اپوزیسیون برای بی اعتماد کردن مردم نسبت به رسانه های داخلی غالب مردم منابع کسب خبرشان داخلی بوده و تنها عده کمی هستند که ماهواره و شبکه های اپوزیسون را منبع دریافت خبر خود قرار داده اند.

پاسخ جالب تر پاسخگویان به این نظرسنجی در خصوص گرایش به جریان های سیاسی در کشور است که 87.3 درصد از پاسخگویان خود را به گرایش های سیاسی در ایران نزدیک نمی دانند اما در عوض 12.7 درصد از پاسخگویان خود را به گرایش های سیاسی در ایران نزدیک می دانند.

این نظر سنجی در آستانه انتخابات مجلس برگزار شده و تحلیل ها نشان می دهد مردم بیشتر از هرچیزی به عملکرد مسئولان توجه داشته و گرایش های سیاسی آنها برای مردم مهم نیست.

نظر پاسخگویان ایرانی در خصوص نزدیکی به جریان ها سیاسی

شرکت کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به سوالی مبنی بر رأی به جریان های سیاسی متبوع خود در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی 1394 هم اظهار نظر کرده اند؛ 20.7 درصد از پاسخگویان به نمایندگان اصلاح طلب، 19.8 درصد به نمایندگان اصولگرا، 9.7 درصد به نمایندگان هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا، 8.5 درصد به نمایندگان مستقل و 6 درصد به نمایندگان معتدل یا همان نمایندگان حامی دولت رای داده اند. 35.3 درصد از پاسخگویان در پاسخ به این سوال اظهارنظری نکرده اند.

نحوه رأی دهی پاسخگویان به جریان ها سیاسی در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی 1394

شرکت کنندگان در این نظرسنجی درباره رأی به جریان های سیاسی انتخابات مجلس خبرگان 1394 هم اظهار نظر کرده اند؛ 18 درصد از پاسخگویان به نمایندگان اصولگرا رای داده اند؛ 11.8 درصد به نمایندگان اصلاح طلب، 11.5 درصد به نمایندگان مستقل، 8.7 درصد به نمایندگان هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا و 5.8 درصد هم به نمایندگان معتدل یا طرفدار دولت رأی داده اند.

نحوه رأی دهی پاسخگویان به جریان ها سیاسی در انتخابات مجلس خبرگان 1394

شرکت کنندگان در این نظر سنجی به سوال دیگری در خصوص رأی به نامزدهای ریاست جمهوری در سال 92 نیز پاسخ داده اند؛ 54 درصد از پاسخگویان به روحانی، 15.4 درصد به قالیباف، 7.1 به جلیلی، 5.6 درصد به محسن رضایی، 3.9 درصد به علی اکبر ولایتی، 0.7 درصد درصد هم به محمد غرضی رای داده اند. ازاین تعداد شرکت کننده، 13.3 درصد از پاسخگویان نیز اظهارنظری نکرده اند.

نحوه رأی دهی پاسخگویان به نامزدهای ریاست جمهوری در انتخابات سال1392

سوال دیگری در خصوص زمان تصمیم گیری نهایی برای انتخاب نامزدهای مجلس شورای اسلامی در سال 92 از سوی شرکت کنندگان در این نظرسنجی پاسخ داده شده است؛ 33.9 درصد از پاسخگویان هفته قبل از انتخابات، 19.6 درصد بیش از یک ماه قبل از انتخابات، 19.3 درصد یک ماه قبل از انتخابات، 14.2 درصد روز انتخابات و 8 درصد روز قبل از انتخابات، تصمیم نهایی خود را برای انتخاب نامزده های مجلس شورای اسلامی گرفته بودند؛ البته 5 درصد از پاسخگویان نیز در این خصوص اظهارنظری نکرده اند.

زمان تصمیم گیری نهایی پاسخگویان برای انتخاب نامزدهای مجلس شورای اسلامی در سال1392

گزارش «موسسه اروپایی ایران پژوهی»، با هدف فهم نگاه جامعه ایران به مشارکت سیاسی و رفتار رأی دهی و انتخاباتی تهیه شده است؛ تهیه کنندگان این گزارش پیمایشی بر این باورند که فهم جامعه جهانی از کنشگری سیاسی ایرانیان، عمدتاً ناشی از رسانه ها و یا نخبگان علم سیاست (نگاهی از بالا به پایین) است. و این در حالی است که این نظرسنجی با نگاهی پایین به بالا درصدد تعیین میزان کنشگری مردم ایران و مشارکت آنها در امور سیاسی است.

از این رو «موسسه اروپایی ایران پژوهی» با راه اندازی پروژه ای تحت عنوان پیمایش اجتماعی ایران سعی در دست یابی به روندهای اجتماعی در سطح کشور دارد. بنا به گزارش این موسسه، نخستین مرحله از این پروژه مربوط به مشارکت سیاسی و رفتار رأی دهی جامعه ایران در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در سال1394 و همچنین انتخابات ریاست جمهوری در سال 1392 است که به صورت یک نظرسنجی از سوی موسسه ایران پل، در بازه زمانی 16 آبان الی 9 دی 1396 تهیه شده است.

در این گزارش همچنین اشاره شده که پس از برگزاری هر انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، این نوع نظرسنجی ها در سطح کشور اجرا می شود تا در نهایت بتوانند به روندهای اجتماعی کنونی و آتی در ایران دست پیدا کنند.

درحالی که محققان علم سیاست بر این باورند که ایرانیان عمدتاً اخبار سیاسی را از طریق شبکه های اجتماعی پیگیری می کنند و از همین رو برنامه ریزی ها برای ایجاد یک معضل اجتماعی توسط اوزیسیون همواره از بستر شبکه های اجتماعی بوده است، یافته های این نظرسنجی بیان می کند که رسانه ملی در صدر فهرست منابع دریافت اخبار سیاسی برای مردم ایران قرار دارد. اصلاح این تناقضات کلیشه ای، نکته قابل، توجهه در گزارش موسسه اروپایی ایران پژوهی است.

در نهایت، همان طور که اشاره شد، تهیه کنندگان این نظرسنجی بر این باورند که استمرار این گونه نظرسنجی ها و تهیه این قبیل گزارش ها در حوزه مشارکت سیاسی و رفتار رأی دهی عامه مردم ایران، عامل تعیین کننده ای در فهم عمیق از کنشگری سیاسی جامعه ایران به شمار می آید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار: 21 فروردین 1397 ، کدخبر: 1321336 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
بعد از این همه وعده های دروغین از هر دوجناح و وارد کردن فشار های مختلف به مردم باید هم همین اتفاق بیفته
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
1
0
مردم این روز ها هیچ علاقه ای به سیاست ندارند و فقط دوست دارند صدای مقام معظم رهبری را در کشور بشنوند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
مردم ایران به دلائل اقتصادی و غیره کم تر به این مباحث توجه میکنند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
1
0
مشکل های بزرگتری مردم دارند که به آن ها فکر کنند ؛ برای همین است که آن ها علاقه ای به حضور در جریان های سیاسی ندارند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین