پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۳۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۰
فانا، 70 سال پیش در چنین روزی یعنی 18 فروردین برابر با هفت آوریل، سازمان بهداشت جهانی (WHO) تأسیس شد؛ روزی که همه آن را به عنوان "روز جهانی سلامت" می شناسند و در کشورهای مختلف آن را گرامی می دارند تا به همگان یادآور شوند که سلامت به عنوان یکی از اساسی ترین حقوق بشر و فارغ از همه چیز و متعلق به تمام انسان هاست.

شعار سال: فانا، 70 سال پیش در چنین روزی یعنی 18 فروردین برابر با هفت آوریل، سازمان بهداشت جهانی (WHO) تأسیس شد؛ روزی که همه آن را به عنوان "روز جهانی سلامت" می شناسند و در کشورهای مختلف آن را گرامی می دارند تا به همگان یادآور شوند که سلامت به عنوان یکی از اساسی ترین حقوق بشر و فارغ از همه چیز و متعلق به تمام انسان هاست.

امسال نیز WHO مشابه سال های گذشته به دنبال یکی دیگر از دغدغه های جامعه جهانی رفته است و شعار مهم و متفاوت امسال "پوشش همگانی سلامت: برای همه؛ در همه جا" را انتخاب کرده است؛ موضوعی که لزوم آن این روزها بیش از پیش در کشورهای مختلف از جمله ایران حس می شود.

پوشش همگانی سلامت (UHC) یکی از اهداف توسعه پایدار تا سال 2030 است و از این منظر اهمیت دارد که نه تنها موجب افزایش سطح دسترسی به امکانات و امید به زندگی در افراد می شود، بلکه باعث کاهش مخاطراتی نظیر بیماری های واگیردار و غیرواگیر، فقر و گرسنگی خواهد شد.

پوشش همگانی سلامت به معنای دسترسی رایگان به تمام مداخلات درمانی نیست، بلکه توانمندی افراد در رسیدن به حداقل ملزومات لازم بدون موانع و مشکلات مالی است. همچنین UHC طیف گسترده ای از مداخلات نظیر اطلاع رسانی درباره بیماری ها و درمان آن توسط کادر پزشکی تا ابزارهای ارتباط جمعی و تکنولوژی های مربوط به سلامت را در بر می گیرد.

سازمان بهداشت جهانی چهار حوزه را در زمینه UHC معرفی کرده است که عبارتند از :

1. بهداشت باروری، سلامت مادر،کودک و نوزاد

2. بیماری های عفونی

3. بیماری های غیرواگیر

4. دسترسی و ظرفیت خدمات سلامت

که هر کشور با توجه به نیازها و کمبودهای موجود در سیستم سلامت خود می تواند پوشش همگانی سلامت را با الویت دادن به حوزه های پر اهمیت پوشش دهد و یک نسخه یکسان برای همه وجود ندارد.

طبق آمار WHO یکی از مهم ترین حوزه ها در زمینه پوشش همگانی سلامت در دنیا بحث بیماری های غیر واگیر (NCDs) است، که سالانه موجب مرگ 40 میلیون نفر یا به عبارتی علت 70 درصد مرگ و میر در دنیا می باشد.

ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و نزدیک به 80 درصد مرگ و میر سالانه در کشور به دلیل NCDs می باشد. رتبه نخست در این میان بیماری های قلبی عروقی است که موجب مرگ و میر سالانه بیش از 5/17 میلیون نفر در دنیا می شوند.

از آنجا که بهبود روش های تشخیص و درمان بیماری های قلبی عروقی از جمله راهکارهای ارزشمند در نیل به اهداف UHC است این مهم می تواند از طریق کمپین های آگاهی بخشی، غربالگری، روش های تشخیصی کارآمد، روش های درمانی پیشگیری کننده و دارو درمانی به موقع و موثر صورت گیرد.

پس یکی از مسئولیت های اجتماعی هر فرد؛ نهاد و یا کارگزار حوزه سلامت این است که در زمینه پیشگیری و درمان بیماری های قلبی عروقی که یکی از اهداف مهم در روز جهانی سلامت و UHC است، بیش از پیش نقش آفرینی کند.

یک نمونه خوب در این مورد، شرکت داروسازی البرزدارو است که به عنوان بزرگترین تولید کننده داروهای قلبی عروقی در کشور، در زمینه بیماری های قلب و عروق فعالیت می کند. از جمله اولین قدم ها در این راه؛ ایجاد کمپین های آگاهی بخشی و به روز رسانی اطلاعات پزشک و مصرف کننده در زمینه دارودرمانی بیماری های قلبی عروقی است که در ادامه با پشتیبانی از مطالعات گسترده کارآزمایی بالینی در زمینه بیماری های CVD و ساخت داروهای موثر در این زمینه همراه شده است که از جمله آن ها می توان محصول پلی پیل را نام برد که می تواند به وسیله پیشگیری و درمان فشار خون، موجب افزایش میزان امید به زندگی و به دنبال آن کاهش مرگ و میر گردد و این به معنای همگامی چشم انداز یک مرکز فعال در حوزه سلامت با سیاست های کلان کشوری و جهانی در حوزه پوشش همگانی سلامت و اهداف توسعه پایدار است.

در پایان باید گفت موضوع سلامت و ایجاد زیرساخت های لازم جهت دسترسی همه افراد، مسئله ای حیاتی و رسالتی است که بر عهده سیاست گذار؛ دولت؛ نهادهای اجتماعی؛ رسانه و حتی افراد عادی جامعه است که به نوبه خود الزامات لازم در این مورد را فراهم نمایند و با توجه به مشکلات و پتانسیل های موجود در سیستم درمانی با ایجاد انگیزه؛ تشویق و هدایت افراد گام های درستی در این زمینه بردارند تا هیچگاه مسائل مالی سبب قرار گرفتن بر دو راهی خرید دارو یا غذا نشود!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فانا، تاریخ انتشار 18 فروردین 97، کد مطلب: 13193، www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
0
امیدواریم که واقعا این اتفاق تو ایران بیفته و ادامه دار بشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین