پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۵۰
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
نشست علمی و پژوهشی با عنوان «بررسی افراط‌گرایی در جهان اسلام» به منظور ایجاد زمینه‌های لازم برای استحکام بیشتر روابط میان شرق و غرب آسیا در شهر کوالالامپور مالزی برگزار شد.

شعارسال: نشست علمی و پژوهشی با عنوان «بررسی افراط‌گرایی در جهان اسلام»، (۱۳ اسفندماه) به منظور ایجاد زمینه‌های لازم برای استحکام بیشتر روابط میان شرق و غرب آسیا، با همکاری مؤسسه علمی و پژوهشی «فردوسی و آسیای ما»، با حضور اندیشمندان ایرانی و مالزیایی در محل هتل رویال چولان شهر کوالالامپور برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی‌اکبر ضیایی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی، در خصوص افراط‌گرایی و نقش اندیشمندان مسلمان در بررسی این مسئله، بیان اندیشه‌های متفاوت و بررسی جنبه‌های مختلف افراط‌گرایی در جهان اسلام به ایراد سخنرانی پرداخت.

پس از آن، حسن الدین عبد عزیز، از اساتید دانشگاه اسلامی مالزی طی سخنانی، نابرابری اقتصادی در جهان که ریشه در ناعدالتی قدرت‌های خارجی و استعمارگر جهان دارد را یکی از ریشه‌ها و عوامل بروز افراط‌گرایی در جهان اسلام دانست.

در ادامه، فوزی بن زکریا، از اندیشمندان و اساتید آکادمی اسلام دانشگاه مالایا با اشاره به ظهور خوارج به عنوان اولین قشر از مسلمانان افراطی، به بررسی ریشه‌های تاریخی افراطی‌گری در جهان اسلام پرداخت.

همچنین، هشام پاوان، از اساتید دانشگاه اسلامی مالزی افزود: با بررسی‌های تاریخی افراطی‌گری در جهان اسلام می‌توان نتیجه گرفت که ریشه‌های بروز آن تنها از طرف نیروهای خارجی و استعماری نبوده است.

احمد مراد مریکان، استاد دانشگاه علوم پینانگ مالزی (USM) از دیگر سخنرانان این مراسم بود كه با اشاره به جنبش‌هایی همچون نازیسم و انقلاب فرانسه تأکید کرد: افراط‌گرایی ضمن آنکه یک مسئله تاریخی است تنها مختص به جهان اسلام نیست.

در ادامه، محمد رسلان، معاون آکادمی اسلام دانشگاه مالایا ضمن اشاره به اندیشه‌های افراط‌گرایانه که امروزه اغلب مسلمانان به آنها مراجعه می‌کنند، گفت: به عنوان یک راهکار برای از بین بردن اندیشه‌های افراط گرایانه در جهان اسلام، مسلمانان باید به منابع گفت‌وگوی معتدل‌تری همچون الازهر که در گذشته به آن رجوع می‌کردند، بازگردند.

بنابر اعلام این خبر، در بخش پایانی این نشست، هر یك از شرکت‌کنندگان به بحث و تبادل نظر در خصوص اختلاف مذاهب اسلامی و اثرات آن در بروز این مسئله و راهكارهای جلوگیری از پیدایش افراط‌گرایی در جهان اسلام پرداختند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار خبر 18 اسفند 1394 ، کدمطلب: 3575439، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین