پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۸۲۸
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۰
روزنامه‌نگار مشهور جهان عرب بر این باور است که سه سناریو پیش روی جنگ احتمالی ایران و اسرائیل وجود دارد.

شعارسال: از زمانی که اسرائیل به پایگاه تی-۴ در سوریه حمله و چند ایرانی را شهید کرد، تنش‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی بیشتر شد به طوری که برخی از ناظران و رسانه‌ها دیگر نه درباره امکان وقوع جنگ، بلکه درباره زمان و چگونگی وقوع آن گمانه‌زنی می‌کنند.

در همین رابطه، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در سرمقاله این روزنامه به بررسی تنش‌های اخیر بین تهران و تل‌آویو پرداخت.

سردار سلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه گفت: " دست‌ها روی ماشه است و موشک‌ها آماده‌اند، هر لحظه دشمن بخواهد بر این سرزمین اراده شومی کند آن‌ها شلیک می‌شوند. "

وی خطاب به صهیونیست‌ها افزود:" ما شما را خوب می‌شناسیم و شما بسیار آسیب‌پذیر هستید. شما نه عمق دارید و نه عقبه. شما به‌اندازه یک عملیات بیت‌المقدس ما هستید. "

عطوان این هشدار‌های سلامی را "خطرناک‌ترین" هشدار‌ها دانست.

سردبیر رأی‌الیوم نوشت: "مسئله اصلی این روز‌ها در برنامه‌های تلویزیونی و سرمقاله‌های روزنامه‌های بزرگ اسرائیل درباره احتمال وقوع جنگ نیست، زیرا این مسئله قطعی شده و اعتقاد راسخی وجود دارد که جنگ حتمی است. بلکه بحث‌وبررسی‌ها بر مکان و زمان جنگ، نتایج آن و جرقه یا بمباران اولیه که آن را آغاز خواهد کرد، متمرکز است. "

توماس فریدمن، نویسنده آمریکایی شرط‌بندی کرده که جنگ آینده بین ایران و اسرائیل خواهد بود. او این شرط‌بندی را در خلال سفر به تل‌آویو و دیدار با فرماندهان بلندپایه اسرائیلی، انجام داده است. گادی آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، نیز تاکید کرده که جنگ قبل از پایان سال جاری اتفاق خواهد افتاد. علاوه بر این، روزنامه بریتانیایی تایمز، گفته این جنگ نقشه خاورمیانه را تغییر خواهد داد.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، نگرانی و رعب و وحشتی که اکنون در فلسطین اشغالی منتشر شده را احساس کرد و پس از اظهارات فرمانده ارتش ایران، برای اطمینان دادن به افکار عمومی اسرائیل اقدام کرد و گفت ارتش اسرائیل برای جنگ در چند جبهه آماده است.

به گفته عطوان سه سناریو برای جنگ محتمل بین ایران و اسرائیل وجود دارد:

نخست آنکه جنگنده‌های اسرائیلی به یکی از مواضع نظامی ایران در سوریه حمله موشکی کنند و اسرائیل با پاسخ انتقامی تکان‌دهنده ایران از سوریه یا لبنان (حزب الله) در مرحله اول مواجه شود.

دوم: اسرائیل برای نابودی کلی مواضع نظامی ایران (در سوریه) و منع هرگونه استقرار کامل ایران که نابود ساختن آن در آینده دشوار خواهد بود، یک جنگ تمام‌عیار به راه بنیدازد. زیرا رهبران اسرائیل اعتقاد راسخی دارند که حملات موشکی محدود به اهداف ایرانی مانند حمله به پایگاه تی-۴، دیگر کافی نیست.

سوم: ایران برای گرفتن انتقام شهدای پایگاه تی-۴ از طریق حمله به اهدافی در عمق اسرائیل یا در خارج، عملیات محدودی انجام دهد یا اینکه به حزب الله اشاره کند که این عملیات را انجام دهد.

از دیدگاه این روزنامه‌نگار، نمی‌توان گفت که کدام یک از این سناریو‌ها محتمل‌تر است. اما می‌توان گفت که وقوع درگیری نظامی بین دو طرف قبل از ۱۲ ماه می‌ آینده بعید است. در این تاریخ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، درباره استمرار برجام تصمیم‌گیری خواهد کرد. بنا به ادعای عطوان، تمام نشانه‌ها حاکی از این است که ترامپ از برجام خارج خواهد شد.

عطوان خاطرنشان کرد: "اظهارات سردار حسین سلامی در خطبه نماز جمعه، که در آن گفته موشک‌ها آماده پرتاب و دست‌ها روی ماشه است و حمله به اسرائیل ویرانگر خواهد بود، ما را به یاد تهدیداتی می‌اندازد که سید حسن نصر الله، دبیرکل حزب الله، چهار ماه قبل بیان کرد. زمانی که اسرائیلی‌ها را به فرار زودهنگام از فلسطین اشغالی نصیحت کرد. زیرا اگر جنگ اتفاق بیافتد، آن‌ها هیزم آن خواهند بود و آن‌ها مهلتی برای نجات نخواهند داشت. سردار سلامی به اسرائیلی‌ها گفته هنگامی که آمریکا و بریتانیا به کمک آن‌ها خواهند آمد، کار اسرائیل تمام‌شده خواهد بود. "

وی افزود: "تهدیدات ایران که احتمال به سرانجام رساندن قاطعانه جنگ را محتمل‌تر می‌داند، اعتبار زیادی دارد. زیرا در ۲۰ سال گذشته ایران و متحدان و جناح‌های نظامی‌اش در تمام جنگ‌هایی که انجام داده‌اند - چه در سوریه و لبنان و چه در عراق -، پیروز شده‌اند. این در حالی است که اسرائیل در همین مدت زمان، وارد هیچ جنگی نشده - چه در لبنان و چه در غره و اخیرا در سوریه- مگر آنکه شکست خورده است."

عطوان در پایان تصریح کرد او هیچ‌گونه شک‌وتردیدی ندارد که جنگ آینده ممکن است یک مقدمه باشد و اسرائیل که احساس خفگی می‌کند بعید نیست که مرتکب حماقتی شود که از آن نیمه ویران - اگر کاملا ویران نشود - خارج خواهد شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار: 2اردیبهشت1397 ، کدخبر: 356823: www.fararu.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین