پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۰۴
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی نانوکامپوزیتی سنتز کرده اند که قادر است به کمک نورخورشید، سرعت فرایند تصفیه فاضلاب های صنعتی را افزایش دهد.

شعار سال: از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر عزیز حبیبی ینگجه از پژوهشگران این طرح گفت: تولید این ماده فتوکاتالیزور سه جزئی در مقیاس آزمایشگاهی صورت گرفته است، از این نانومواد می توان در تصفیه پساب صنایعی نظیر صنایع تولید رنگ و آفت کش ها و همچنین تصفیه آب آشامیدنی بهره برد.

وی بیان کرد: امروزه با توسعه صنایع مختلف، موضوعاتی از قبیل آلودگی های زیست محیطی، کاهش انرژی و معضل گرمایش جهانی، توجهات بسیاری را به منظور تحقیقات علمی در جهان به خود جلب کرده اند، در این راستا، مواد نیمه رسانایی که انرژی خورشیدی را به انرژی های دیگر از جمله انرژی شیمیایی تبدیل می کنند، کاربردهای بالقوه ای خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون مطالعات بسیاری به منظور تولید و بهینه سازی عملکرد این نوع مواد صورت گرفته است، افزود: کربن نیترید گرافیت مانند را به عنوان یک نیمه هادی پلیمری معرفی کرد که قادر است با جذب نور مرئی به حذف آلاینده ها کمک کند.

وی گفت: مواد اولیه ارزان قیمت، روش تهیه ارزان و زیست سازگار بودن از مزایای استفاده از این نانوفتوکاتالیزور است، یدید بیسموت در این نانوکامپوزیت، نقش افزایش خاصیت فتوکاتالیزوری و اکسید آهن مغناطیسی نقش سهیل کننده بازیافت را در این نانوفتوکاتالیزور ایفا می کنند.

این محقق یادآور شد: طبق مطالعات و ارزیابی های صورت گرفته برعملکرد این نانوکامپوزیت تولید شده، می توان دریافت که فعالیت فتوکاتالیزوری نانوکامپوزیت متشکل از کربن نیترید گرافیت مانند و یدید بیسموت 10/1 برابر بیشتر از کربن نیترید گرافیت مانند خالص است، همچنین این نانوکامپوزیت پس از پنج بار استفاده پی درپی در واکنش حذف آلاینده ها، کماکان قابلیت خوبی از خود به نمایش می گذارد.

نتایج این تحقیقات در مجله Journal of Colloid and Interface Science به چاپ رسیده است.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاري ايرنا، تاریخ انتشار: 22 اسفند 1394، کد مطلب: 81999478 (5226371):www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین