پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۴۷۵
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸
قدرت می‌تواند فسادآور باشد به‌گونه‌ای که بسیاری از قدرتمندان و صاحبان مسند با تکیه بر همین قدرت جرم‌های مختلفی از‌جمله فساد مالی را مرتکب می‌شوند. در این فهرست به زندگی هشت نفر از سیاستمدارانی خواهیم پرداخت که پس از رسیدن به قدرت و با سوء‌استفاده از قدرت سیاسی خود از طریق قاچاق، اختلاس و... میلیون‌ها دلار پول به جیب زده‌اند.

شعار سال: یکی از دلایل مهمی که باعث می‌شود رهبران، دولتمردان و حتی مدیران و روسای سازمان‌های بین‌المللی بتوانند بی‌توجه به عواقب کارهای خود، به تجاوز و دیگر اعمال خلاف اخلاق دست بزنند، قدرت، ثروت و جایگاهی است که دارند. واقعیت این است ثروت و قدرت در همه‌جای دنیا کم و بیش به یک شکل عمل می‌کند. هر جا ثروت و قدرت زیادی جمع شد در آنجا حتما فساد اخلاقی هم دیده می‌شود. نقش ثروت، قدرت، شهرت و موقعیت اجتماعی در کشورهای غربی اگر از کشورهای خاورمیانه‌ای و آفریقایی بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. به‌دلیل ماهیت وسوسه‌ کننده قدرت، تمام رهبران سیاسی دنیا به‌صورت بالقوه در معرض فساد قرار دارند. اما در این میان تعداد کمی از رهبران سیاسی موفق می‌شوند خود را از چالش‌های قدرت برکنار نگه دارند. تعداد زیادی از رهبران سیاسی به فساد آلوده می‌شوند، اما به‌دلیل دور ماندن از چشم رسانه‌ها، کما بیش از حواشی آن در امان می‌مانند. اما تعداد کمی از رهبران سیاسی هم هستند که سراسر زندگی سیاسی‌شان با حواشی‌ گوناگونی از فساد مالی و اخلاقی همراه است. حواشی‌ای که در اکثر موارد آنان را از سیاستمداران موفق و محبوب به سیاستمداران منفور تبدیل می‌کند.

قدرت می‌تواند فسادآور باشد به‌گونه‌ای که بسیاری از قدرتمندان و صاحبان مسند با تکیه بر همین قدرت جرم‌های مختلفی از‌جمله فساد مالی را مرتکب می‌شوند. در این فهرست به زندگی هشت نفر از سیاستمدارانی خواهیم پرداخت که پس از رسیدن به قدرت و با سوء‌استفاده از قدرت سیاسی خود از طریق قاچاق، اختلاس و... میلیون‌ها دلار پول به جیب زده‌اند.

استراوس کان
Strauss-Kahn
رئیس پیشین صندوق بین‌المللی پول
رئیس پیشین صندوق بین‌المللی پول که همه انتظار داشتند به‌عنوان نامزد سوسیالیست در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری 2012 فرانسه شرکت کند، توسط ماموران قضایی نیویورک و نیوجرسی در بخش مسافران درجه یک هواپیمای خطوط هوایی ایرفرانس به اتهام اقدام برای تجاوز به خدمتکار هتل محل اقامتش دستگیر شد.

این اتهام براساس ادعای زنی وارد شد که در هتل سوفیتل در نیویورک که محل اقامت دومینیک استراوس‌کان بود، به‌عنوان خدمتکار مشغول به کار بوده است. این رسوایی و پرونده قضایی مترتب با آن موجب استعفای او از ریاست صندوق بین‌المللی پول و همچنین مانع از حضور وی در انتخابات داخلی حزب سوسیالیست در سال 2011 برای تعیین نامزد حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2012 شد. «تریستان بانون»، که یکی از دوستان فرزند استراوس کان بوده است نیز وی را متهم کرد که هشت سال پیش و در هنگام یک مصاحبه اختصاصی، «استراوس کان«اقدام به تجاوز جنسی علیه او کرده است. همچنین در ژوئن 2015 استراوس کان از اتهام ایجاد و تحریک افراد برای روابط غیرشرعی در پارتی‌هایی که در هتل شهر لیل برگزار می‌شد، تبرئه شد.

لولا داسیلوا
luiz inacio lula da silva
رئیس جمهور سابق برزیل
دادگاه عالی برزیل رای به اجرای حکم 12 سال زندان «لولا داسیلوا«، رئیس‌جمهور سابق این کشور داد. لولا داسیلوا که از بنیانگذاران حزب کارگر برزیل است در سال 2002 و 2006 به‌عنوان رئیس‌جمهور برزیل انتخاب شد. در حالی‌که شش تن از 11 قاضی دادگاه عالی برزیل رای به اجرای فوری حکم 12 سال زندان لولا داسیلوا دادند.

رئیس‌جمهور پیشین برزیل تابستان سال گذشته به اتهام دریافت رشوه و فساد مالی به 9.5 سال زندان محکوم شد و دادگاه استیناف نیز با رد اعتراض لولا داسیلوا حکم زندان او را به 12 سال افزایش داد.
لولا داسیلوا 72 ساله که از سیاستمداران محبوب برزیل و مهم‌ترین نامزد احتمالی انتخابات آتی ریاست‌جمهوری این کشور نیز است اتهام فساد مالی را به‌شدت رد می‌کند و وکیل او این اقدامات را با ‌انگیزه‌های سیاسی و در راستای حذف داسیلوا از سیاست برزیل می‌داند. براساس حکم صادر شده از سوی دادگاه فدرال برزیل، لولا داسیلوا در ازای دریافت یک دستگاه آپارتمان لوکس زمینه عقد قرارداد میان یک گروه پیمانکاری و شرکت پترولئو برازیلیرو، بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت این کشور را فراهم کرده است.

میخائیل ساکاشویلی
Mikheil Saakashvili
رئیس‌جمهور سابق گرجستان
رئیس‌جمهور سابق گرجستان و رهبر انقلاب گل رز (گل سرخ) گرجستان در شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین بازداشت شد. وی که به اتهام ارتباط و دریافت کمک مالی از گروه تبهکار مرتبط با ویکتور یانوکویچ (رئیس‌جمهور برکنارشده اوکراین) تحت تعقیب بود، پس از دوبار فرار از دست نیروهای پلیس، روز جمعه بازداشت شد. اگرچه ساکاشویلی این اتهامات را رد می‌کند، اما دادستانی کل اوکراین از وجود تصاویر و فایل‌های صوتی‌ای برای اثبات اتهام وی در دریافت صدها هزار دلار از یک گروه تبهکار و بازرگانان نزدیک به روسیه خبر می‌دهد.

اویانتا اومالا
Euantha Humala

رئیس‌جمهوری سابق پرو
رئیس‌جمهوری سابق پرو که به دریافت کمک مالی غیرقانونی از یک کمپانی ساخت‌وساز برزیلی متهم شده‌، اولین شب از بازداشت پیشگیرانه را در همان زندانی گذراند که فوجیموری در آن روزگار می‌گذراند. اویانتا اومالا، رئیس‌جمهوری سابق پرو با همسرش نادین هردیا به دستور قاضی رسیدگی به این پرونده، بازداشت شدند تا پیش از حضور در دادگاه برای رسیدگی به این اتهامات در زندان باشند. اومالا که در بازه زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ رئیس‌جمهوری پرو بود، حالا باید در کنار آلبرتو فوجیموری، دیکتاتور سابق این کشور که ۲۵ سال حبس خود را در زندان به‌سر می‌برد، حبس بکشد.

نیکلا سارکوزی
nicolas-sarkozy
رئیس جمهور سابق فرانسه
رئیس‌جمهور سابق فرانسه در ارتباط با یک پرونده رسوایی مالی در زمینه هزینه‌های مبارزات انتخاباتی خود مربوط به سال 2007 بازداشت شد. روزنامه فرانسوی «لوموند» در این خصوص گزارش کرد، پرونده جنایی‌ای علیه سارکوزی در سال 2012 تشکیل شد اما بعد از آن تحقیقات درخصوص این رسوایی مالی به حالت تعلیق درآمده بود. در سال 2017 این پرونده مجددا بازگشایی شد و قاضی پرونده، اتهامات اولیه‌ای را علیه نیکلا سارکوزی مطرح و تصریح کرد که شواهد کافی برای آغاز یک فرآیند جنایی علیه رئیس‌جمهور سابق فرانسه وجود دارد. «لوموند» به نقل از یک منبع آگاه در دادگاه گزارش کرد که پلیس فرانسه، سارکوزی را دستگیر کرده است و به‌زودی به‌عنوان بخشی از تحقیقات درخصوص این پرونده مورد بازجویی قرار می‌گیرد. بنا بر گزارش رسانه‌ها، سارکوزی در حال حاضر در یک مرکز پلیس در «نانتر» فرانسه بازداشت است. در بهار سال 2012، یکرسوایی مالیعلیهرئیس‌جمهور سابق فرانسهمطرح شد مبنی‌بر اینکه سارکوزی از «معمر قذافی» رهبر اسبق لیبی، کمک مالی دریافت کرده است. در آن گزارش‌ها آمده بود که لیبی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری 2007 فرانسه، مبلغی معادل 50 میلیون یورو برای کمپین انتخاباتی سارکوزی انتقال داده است.

پارک گئون ‌های
Park Geun-hye
رئیس جمهور سابق کره جنوبی
دادگاه کره‌جنوبی، رئیس‌جمهوری سابق این کشور را برای رشوه‌خواری مجرم شناخت. این دادگاه در ششم آوریل۲۰۱۷ پارک‌گون‌های را به ۲۴ سال زندان محکوم کرد. دادستان پرونده پیش از این برای این سیاستمدار سابق درخواست ۳۰ سال زندان و ۱۱۲ میلیون دلار جریمه نقدی کرده بود. رئیس‌جمهوری سابق این کشور در ماه مارس سال گذشته با تصمیم دادگاه قانون اساسی برکنار و به اتهامفساد، رشوه‌خواری و سوءاستفاده از قدرت بازداشت شد. دادستانیکره‌جنوبیمی‌گوید که خانم پارک با سوءاستفاده از قدرت سیاسی به‌نفع دوست قدیمی خود خانم چوی‌‌سون‌سیل اعمال نفوذ کرده و میلیاردها دلار از شرکت‌هایی مانند سامسونگ به‌نفع خانواده چوی رشوه دریافت کرده است. «پاولو لازارنکو» پنجمین نخست‌وزیر اوکراین بود که از سال 1995 تا 1997 این مسئولیت را برعهده گرفت. لازارنکو از زمان محکومیت خود در سال 2004 میلادی به جرم سرقت میلیون‌ها دلار از اوکراین و انجام معاملات غیرمجاز پولی با وجوه مسروقه در آمریکا، تحت بازداشت خانگی قرار گرفت. وی هشتمین رهبر فاسد در این فهرست است که در دوره ریاست خود بالغ بر 200میلیون دلار آمریکا اختلاس کرده بود.

نواز شریف
NAWAZ-SHARIF
نخست‌وزیر پیشین پاکستان
براساس حکم دادگاه عالی پاکستان، نواز شریف نخست‌وزیر پیشین این کشور تا آخر عمر نمی‌تواند در فعالیت‌های سیاسی شرکت کند. به گزارش روزنامه «داون» پاکستان، دادگاه عالی پاکستان با صادر کردن حکمی نواز شریف را برای تمام عمرش از فعالیت‌های سیاسی منع کرد. این حکم دادگاه عالی پاکستان در حالی صادر شده است که محاکمه شریف به دلیل اتهام دخالت وی و اعضای خانواده‌اش در فساد اداری، هنوز هم ادامه دارد. نواز شریف در ماه ژانویه سال 2017 پس از آن که اپوزیسیون او و خانواده‌اش را به پولشویی متهم کرد، از مقامش برکنار شد. سیاستمداران اپوزیسیون نیز اتهامات خود را بر اسناد و مدارکی که در سال 2016 به‌عنوان بخشی از گزارش‌های پاناما درباره تقلب مالیاتی صورت گرفته بود، مطرح کردند.

آرنولدو آلمان
Arnoldo Aleman
رئیس‌جمهور سابق نیکاراگوئه
با حکم دادگاه عالی این کشور به جرم اختلاس و پولشویی به تحمل 20 سال حبس محکوم شد. خبرگزاری اتریش از ماناگوآ گزارش داد، دادگاه استیناف عفو آرنولدو آلمان (Arnoldo Aleman)‌ را لغو و حکم سال 2003 را تایید کرد. در همین حال ایلنا پرز، قاضی این دادگاه این امکان را باز گذاشت که آلمان حبس خود را در زندان یا آنکه در هاسیندا واقع در حاشیه ماناگوآ سپری کند. دادگستری نیکاراگوئه دراین‌باره تصمیم‌گیری خواهد کرد. آلمان که از سال 1997 تا 2002 بر مسند قدرت نشسته بود، دراین‌باره مجرم شناخته شد که از حساب‌های عمومی اختلاس و پول آنها را به حساب‌هایی در پاناما منتقل کرده است. ماریا فرناندا فلورس، همسر آلمان این حکم را سیاسی و به دستور ساندینیست‌ها و دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه دانسته است.

زین‌العابدین بن‌علی
Zine El Abidine Ben Ali
رئیس‌جمهور سابق تونس
دادگاه تونس با صدور حکمی غیابی «زین‌العابدین بن‌علی»رئیس‌جمهوری مخلوع و فراری تونس را به اتهام فساد مالی به 10 سال زندان محکوم کرد. سفیان السلیطی،سخنگوی دادستان تونس گفت: «دادگاه این کشور همچنین «نذیر حماده»وزیر محیط‌زیستحکومت استبدادی زین‌العابدین بن‌علی را به اتهام‌هایی مشابه به پنج سال زندان و اسما محجوب، از نزدیکان همسر رئیس‌جمهوری مخلوع تونس را به سه سال زندان محکوم کرد.» پیش‌تر نیز زین‌العابدین بن‌علی،رئیس‌جمهوری مخلوع و فراری تونس به اتهام‌هایی مشابه به‌طور غیابی به زندان محکوم شده بود.

آلبرتو فوجیموری
Alberto Fujimori
رئیس‌جمهور سابق پرو
رئیس‌جمهور پرو، فوجیموری دیکتاتور سابق را به‌خاطر وضعیت سلامتی‌اش مورد عفو قرار داد و او را از نقض حقوق بشر و اختلاس رفع اتهام کرد. آلبرتو فوجیموری، دیکتاتور سابق پرو به اتهام نقض حقوق بشر و اختلاس به 25 سال حبس محکوم شده بود.دفتر پدروپابلو کوچینسکی، رئیس‌جمهور پرو در بیانیه‌ای اعلام کرد بررسی‌ وضعیت سلامت فوجیموری 79 ساله نشان داده او از بیماری‌های پیشرفته، غیرقابل درمان و خطرناکی رنج می‌برد. فوجیموری از سال‌های 1990 تا 2000 زمام امور در پرو را در دست داشت.
این عفو چند روز پس از آن انجام شد که حامیان فوجیموری در کنگره تحت حمایت اپوزیسیون به کوچینسکی رای اعتماد دادند. رئیس‌جمهور پرو به رسوایی فساد متهم شده بود.

پاول لازارنکو
Pavel-Lazarenko

نخست‌وزیر سابق اوکراین
در سانفرانسیسکو و کالیفرنیا او را به جرم سوءاستفاده از موقعیت خود برای مال‌اندوزی مجرم شناخت. لازارنکو که از سال 1996 تا 1997 نخست‌وزیر اوکراین بود دزدیدن پول کشور را حاشا کرد و مدعی شد ثروتش را از راه قانونی به دست آورده است. او هنوز محکوم نشده و احتمال دارد به پنج سال زندان محکوم شود. به گفته دولت آمریکا، او به حساب‌های بانکی خود پنهانی پول واریز کرده است. دادستان گفت: «لازارنکو 114 میلیون دلار به حساب خود در آمریکا و بیشتر در سانفرانسیسکو واریز کرده است.» لازارنکو 51 ساله در سال 1999 به آمریکا گریخت و خواستار پناهندگی شد زیرا مدعی بود می‌خواستند او را ترور کنند. دولت اوکراین یک سال بعد، پس از متهم کردن او به قتل یک سیاستمدار اوکراینی در سال 1996 و تلاش برای کشتن دو مقام دیگر، خواهان استرداد وی شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت جان امروز، تاریخ 5 اردیبهشت 97، کد مطلب: 606964: www.jahannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین