پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۰۸۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
کشف جسد "مومیایی" شده با دیگر اکتشافات تصادفی در باستان‌شناسی تفاوتی ندارد و تشخیص هویت آن فقط از طریق بررسی‌ و آزمایشهای علمی امکان‌پذیر است.از این روی، ضروری است جسد فوق‌الذکر در سریعترین زمان برای مطالعه در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد.
شعارسال:کشف جسد "مومیایی" شده با دیگر اکتشافات تصادفی در باستان‌شناسی تفاوتی ندارد و تشخیص هویت آن فقط از طریق بررسی‌ و آزمایشهای علمی امکان‌پذیر است.از این روی، ضروری است جسد فوق‌الذکر در سریعترین زمان برای مطالعه در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد.

در بیانیۀ «جامعۀ باستان‌شناسی ایران» آمده است: حدود یک هفته است که از انتشار خبر کشف تصادفی یک جسد "مومیایی" شده در نزدیکی آستان شاه عبدالعظیم (ع) در شهر ری می‌گذرد و خبر آن در اکثر خبرگزاری‌های فارسی‌زبان منتشر شده است.

شکل ظاهری جسد و محل کشف آن، در اذهان عمومی یادآور قرائن تاریخی در رابطه با تدفین پهلوی اول شده است. عدم پیگیری حرفه ای و تخصصی این موضوع و سکوت نهادهای مربوطه و متخصص نظیر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین پژوهشکدۀ باستان­شناسی باعث شده که بحث و نظر در این رابطه، متاسفانه به یک بحث سیاسی تبدیل شود.

شناسایی هویت اجساد و بقایای انسانی همواره یکی از ظریف‌ترین و دشوارترین فعالیت‌های باستان‌شناسان بوده است. اما امروزه باستان‌شناسان با بهره‌ بردن از پیشرفت‌های علمی و فنی که در علم ژنتیک بوجود آمده، تشخیص هویت بقایای انسانی را بسیار آسان‌تر از گذشته انجام می‌دهند. در موارد بسیاری، نتایج مطالعات ژنتیکی حتی حدس و گمان‌های اولیۀ باستان‌شناسان را نقض کرده است. از این­رو، «جامعۀ باستان‌شناسی ایران» انتساب جسد فوق الذکر به هر شخصیت تاریخی، بدون طی مراحل علمی را غیرقابل اتکا می‌داند.

«جامعۀ باستان‌شناسی ایران» از نهادهای ذیربط بویژه آستان شاه عبدالعظیم (ع) درخواست می­‌کند علاوه بر روشنگری عمومی دربارۀ چگونگی کشف و محل نگهداری جسد، با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای انجام مراحل علمی تشخیص هویت همکاری کند.

تاکنون مدرکی به دست نیامده که نشان دهد سنت مومیایی کردن اجساد، پیشینه‌ای در تاریخ ایران زمین دارد و از این نظر جسد مومیایی مذکور ، حتی اگر هویت آن غیرقابل تشخیص باشد و یا به رضا شاه تعلق نداشته باشد، از نظر علمی، تاریخی و میراث فرهنگی نمونه ای منحصربفرد محسوب می­‌شود و ضروری است که از آن محفاظت کامل به عمل آید.

«جامعۀ باستان‌شناسی ایران» سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را مسئول اصلی مطالعه و تصمیم‌گیری دربارۀ جسد فوق‌الذکر می‌داند و از مدیران آن سازمان می‌خواهد به‌ دور از حواشی ایجاد شده و برای جلوگیری از اقدامات و تصمیمات غیرتخصصی و شتابزده، مطابق اصول و وظایف مصرح قانونی در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری برنا،تاریخ انتشار9اردبیهشت97، کدخبر: 702106،www.borna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
کاملا درسته بالاخره به تاریخ ایران ربط دارد
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
به راحتی میتونن جسد و تشخیص بدن عجیبه که هنوز چیزی نگفتن و هویت یابی نکردن
ا.ف۷۵
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
ای کاش معقفولانه تر برخورد بشه با این قضیه...میشه باهاش یه ظرفیت گردشگری ایجاد کرد
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
برای هرکسی باشد بخشی از تاریخ و فرهنگ ایرانی به شمار میرود و نباید آن را نادیده گرفت
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین