پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۶۲۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
با تذکرات صریح رهبر انقلاب در سال حمایت از کالای ایرانی، انتظار می‌رود دولت مسئله جلوگیری از واردات کالاهای غیر ضروری و با امکان تولید داخلی را جدی بگیرید.

شعارسال: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ابتدای امسال، بر ضرورت مدیریت واردات و جلوگیری از واردات کالاهای با مشابه داخلی، تاکید کردند.

بیانات رهبرانقلاب در سخنرانی ابتدای سال:

مردم و مسئولان با غیرت و تعصب از کالای ایرانی حمایت کنند

این تذکر رهبر انقلاب، امر تازه‌ای نیست و ایشان در سالیان اخیر بارها به دولت و مجلس تذکر دادند که مانع واردات کالاهای دارای مشابه تولید داخل شوند. دولت و مجلس هم اقدامات کوتاه‌مدت و کم‌اثری در این زمینه انجام دادند. مثلا دولت یازدهم لیستی از کالاهای وارداتی که خرید آنها برای دستگاه‌های دولتی ممنوع است، تهیه کرد که عملا به علت نداشتن سازوکار اجرایی و نبود عزم در مدیران، به جایی نرسید.مجلس هم چند بار اقدام به تهیه طرح در این زمینه کرد که هیچ یک به قانون تبدیل نشد.

با تذکرات صریح رهبر انقلاب در سال حمایت از کالای ایرانی، انتظار می‌رود دولت دوازدهم امسال این مسئله را جدی بگیرید.

رهبر انقلاب در این باره فرمودند:

[حمایت از کالای ایرانی] الزاماتی هم این حمایت دارد که این الزامات اگر رعایت نشود، این حمایت انجام نمیگیرد. یکی از الزامات، مدیریّت جدّی واردات از سوی دولت است. دولتی‌ها باید به‌طورجدّی واردات را مدیریّت کنند. اجناسی که در داخل تولید میشود یا قابل تولید شدن است، باید حتماً [از] خارج [وارد] نشود. به بنده مراجعه میکنند، موارد زیادی شکایت میکنند میگویند ما این کارخانه را ایجاد کرده‌ایم، این محصول را تولید کرده‌ایم، به‌مجرّد اینکه این محصول خواست بیاید بازار، یک‌وقت دیدیم درِ گمرک باز شد، از خارج، مشابه این جنس وارد شد! موجب میشود که بسیاری‌ از کارخانجات ما از این‌جهت ناکام بمانند؛ بعضی ورشکسته بشوند و مشکلات برایشان به وجود بیاید. بایستی حتماً این واردات مورد توجّه قرار بگیرد و مدیریّت بشود از سوی دولت.

بعضی اوقات یک چیزهایی را وارد میکنند، ما تذکّر میدهیم به مسئولین که چرا وارد شده است؟ در جواب ما میگویند این را که ما وارد نکرده‌ایم، بخش خصوصی وارد کرده است؛ این جواب، جواب کافی نیست؛ بخش خصوصی بایستی مدیریّت بشود؛ دولت باید مدیریّت کند، مسلّط باشد بر اینکه چه چیزی وارد بشود و چه اندازه وارد بشود و چه چیزی وارد نشود؛ اینها را بایستی [توجّه کنند]؛ حتماً یکی از کارهای مهم همین است که بایستی انجام بگیرد.

در راستای پیگری فرمان رهبر انقلاب، لیستی از کالاهایی که به وفور به کشور وارد می‌شود در چند قسمت ارائه می‌شود. این لیست از آمار رسمی گمرک استخراج شده است.

واردات اسب

واردات شتر

واردات شیر خشک اطفال







سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 14اردیبهشت1397 ، کدخبر: 6521224: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین