وی افزود: در این میان برخی وارد کنندگان به دلیل منافع شخصی اقدام به واردات کالاهای بی کیفیت با قیمت پایین میکنند که این امر باعث میشود خریدار در نگاه اول کالاهای وارداتی را به تولید داخل ترجیح دهد.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در بخش داخلی نیز بنگاههای تولیدی باید اجناسی با کیفیت بالا تولید کنند که استانداردهای لازم را اخذ کرده باشد که بعضی از اجناس ایرانی متاسفانه استانداردهای معمول را نیز پاس نمیکنند.
بغزیان افزود: بنگاههای تولیدی باید به دنبال این باشند که با کنترل هزینهها کیفیت خود را افزایش دهند، زیرا به دنبال بهبود کیفیت متقاضی برای خرید آن کالا افزایش مییابد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه خدمات پس از فروش و پاسخگویی پس از خرید کالا به مصرف کننده از دیگر راهکارهای پیش رو برای تولید کنندگان است، عنوان کرد: خدمات پس ازفروش ضعیف و جدی نگرفتن گارانتی برای محصولات تولید داخل یکی از نقطه ضعفهای بنگاههای تولیدی ما به حساب میآید که این امر نیز در کاهش تقاضا برای کالاهای ایرانی تاثیرگذار است.
وی درادامه به نقش مردم در حمایت از کالای ایرانی اشاره و بیان کرد: فرهنگ سازی در میان مردم برای میل به خرید کالای ایرانی و تضعیف روحیه خرید کالای خارجی میتواند در افزایش کالای ایرانی در سبد خانوار تاثیر گذارباشد.
بغزیان اظهار کرد: در بخش دولت نیز حمایتهایی همچون تعرفه در بحث واردات، حمایتهای گمرکی و از سوی دیگر نیز مجوزهای صادارتی برای تولید کنندگان داخل صورت گیرد.
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: اصلاح الگوی خرید مردم به مدت زمان طولانی نیاز دارد که در کنار آن تبلیغات واطلاع رسانی نیز باید انجام شود تا در نهایت فرهنگ خرید کالای ایرانی در میان افراد جایگزین شود.
وی تصریح کرد: در شرایط حال حاضر نگاهها بیشتر به سوی مصرف کننده است که کالای ایرانی خریداری کند این در حالی است که باید از تولید کننده انتظار داشته باشیم که کالای با کیفیت تولید کند و اگر توان تولید کالایی را با حداقل استانداردها ندارد بر روی آن زمان و هزینه نگذارد.
شعارسال، با اندکی
تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری میزان ، تاریخ
انتشار11 اردیبهشت 97، کدخبر: 416298،www.mizanonline.com
ا.ح75