پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۳۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲
محمد جواد ظریف روز پنج شنبه در پیامی ویدئویی به زبان انگلیسی که در شبکه اجتماعی یوتیوب منتشر شد، اعلام کرد که ایران با کشورهای غربی بر سر توافق هسته‌ای مجددا مذاکره نخواهد کرد.
شعارسال: روزنامه الاخبار در تحلیلی پیرامون این پیام نوشت: در فضایی که احتمال خروج رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای تقویت می شود، وزیر خارجه ایران به نحوی صحبت می کند که گویا برجام را تمام شده می داند.

در تهران همه چشم و گوشها متوجه موعد 12می است. در این میان، تمام مقامات و نهادها در ایران و همه جریانهای سیاسی با وجود اختلافی جزئی در اصل توافق هسته ای، در مود تعدیل ناپذیر بودن برجام، متحد هستند.

در بین مخالفان حسن روحانی و وزیر خارجه، محمد جواد ظریف، هستند افرادی که شرایط پیش آمده را فرصتی برای تایید موضع مخالف خود می دانند تا بر این مساله تاکید کنند توافق از اساس اشتباه بوده است؛ اما روحانی و ظریف این نظر را نمی پذیرند و بر این نکته تاکید می کنند که توافق فوایدی برای تهران داشته و دولت آنها اقدامات لازم در این زمینه را اتخاذ کرده است. اما این اختلاف نظر های سیاسی در تهران موجب آن نمی شود که اصل عدم ضرورت ورود ظرفیتهای نظامی ایرانی به بازار مذاکرات با دولتهای غربی و آمریکا، نقض شود. همچنین ایرانی ها در این مورد اتفاق نظر دارند که فعالیت نیروهای ایرانی در سوریه و عراق ضروری است و اگر ارتش و سپاه پاسداران اقدام به حمایت از این دو کشور نمی کردند، می بایست در داخل مرزهای ایران از تروریستها استقبال می نمودند.

در سایه تاثیرات زودرس تصمیم احتمالی ترامپ در مورد خروج از برجام، جمهوری اسلامی به چنین اتحادی نیاز دارد. بویژه آنکه تنها صحبت از خروج ایالات متحده از برجام، پیامدهای اقتصادی برای ایران داشته و موجب کاهش ارزش ارز ملی آن شد.

در صورتی که تمام تلاشهای اخیر ترامپ و نتانیاهو را برای وارد آوردن فشار بر ایران و وادار کردن آن برای مذاکره دوباره برای توافقی تازه بدانیم، پاسخ ایرانی ها به این فشارها قاطع بوده است؛ همانطور که حسن روحانی در گفتگو با مکرون، و ظریف در ضمن سخنان خود، از عزم جدی ایران برای عدم بازگشت به مذاکرات در مورد توافق هسته ای و یا اضافه شدن چیزی به آن، سخن گفتند.

در روزهای گذشته ظریف در یک فیلم ویدیویی که در یوتیوپ منتشر کرد که در باطن، به نوعی از هدر رفتن مذاکرات طولانی مدت در خصوص توافق هسته ای حکایت داشت و به معنای اطمینان دولت روحانی از نقض توافق از سوی ترامپ بود و در ظاهر آخرین تلاشهای دیپلماتیک وزیر خارجه ایران در مقابل انقلاب ترامپ علیه سیاست اوباما و نمایش باقی مانده براهین و ادله ای در این باره بود که در جعبه تهران باقی مانده است.

سی ان ان: تهران خشمگین است

ظریف: درباره برجام نه مذاکره مجدد می‌کنیم و نه چیزی به آن اضافه خواهیم کرد/ برخی اروپایی ها از جیب ایران به آمریکا پیشنهاد امتیازات بیشتر دادند

ظریف که به نظر بدبین می امد و تلاش می کرد ناامیدی خود را پشت چهره خندانش پنهان کند، صراحتا در پیام خود گفت:«برخی طرفهای اروپایی برای اعطای امتیازات بیشتری به آمریکا، تلاش می کنند تا ترامپ را از خود راضی کنند». وی همچنین هشدار داد در صورتی که آمریکا به نقض توافق ادامه دهد، یا از آن خارج شود، ایران از ابزار لازم برای مقابله با این اقدامات استفاده می کند.

در جبهه آمریکا، هیچ چیز نشان دهنده آمادگی ترامپ و گروهش برای شنیدن نصایح بین المللی برای درنگ و پاره نکردن برجام، دیده نمی شود. این در حالی است که مسئولان کاخ سفید بر این عقیده اند که نتیجه تصمیم احتمالی ترامپ برای ماندن در برجام و به تعلیق درنیامدن تحریمها، خروج ایران از برجام را به دنبال خواهد داشت.

آخرین نصیحتهایی که متوجه ترامپ شد، صحبتهای دبیر کل سازمان ملل بود مبنی بر اینکه مقید نبودن آمریکا به توافق هسته ای می تواند منجر به بروز جنگی واقعی شود و بهتر است ترامپ به معامله هسته ای که یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ بوده است، پایبند بماند.

اما نگرانی های بین المللی با توجهی از جانب کاخ سفید مواجه نشد؛ بویژه آنکه به تازگی پمپئو نیز به دولت ترامپ پیوسته و در مورد برجام با رئیس جمهور هم عقیده است؛ همچنانکه در آغاز کار خود، نمایش هسته ای اخیر نتانیاهو را موثّق خوانده و از آن دفاع کرد!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 3970215208 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
0
0
لحن ظریف در این ویدیو قشنگ معلوم بود که لحنی جدی و خشن بوده است و ایران با کسی شوخی ای ندارد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین