پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۴۲۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
با توجه به افزايش 5 درصدي تعرفه‌هاي پزشكي زمزمه‌هاي دريافت زيرميزي از هم‌اكنون شنيده مي‌شود...
شعارسال:با توجه به افزايش 5 درصدي تعرفه‌هاي پزشكي زمزمه‌هاي دريافت زيرميزي از هم‌اكنون شنيده مي‌شود...

امسال هم به سنت هر ساله، ‌سال تعرفه‌اي پزشكان با سال نو فاصله زيادي داشت، اما بالاخره روز گذشته ميزان رشد مزد درمان اعلام شد؛ رشد 5 درصدي تعرفه‌ها كه هر‌چند با توجه به رشد قابل‌تأمل آن طي طرح تحول سلامت غير‌منطقي به نظر نمي‌رسد، اما به هيچ وجه نتوانست رضايت گروه‌هاي مختلف پزشكي را با خود همراه كند.

هر چند تصور مي‌شد رشد 120 تا 300 درصدي تعرفه‌هاي درمان در گام سوم طرح تحول سلامت و طي اصلاح كتاب ارزش‌گذاري نسبي تعرفه‌ها هم نتوانست رضايت كامل جامعه پزشكان را حاصل كند. افزايش تعرفه‌ها براي سال‌هاي 94 و سال‌هاي بعدي در حالي اتفاق افتاد كه برخي كارشناسان حوزه سلامت از جمله پزشكان عضو كميسيون بهداشت مجلس معتقد بودند تعرفه برخي از گروه‌هاي پزشكي نه فقط نيازمند افزايش نيست، بلكه حتي بايد كاهش يابد. با وجود اين اما سال‌هاي بعد از اجراي طرح تحول هم به رسم همه ساله مزد درمان افزايش يافت. روز گذشته نيز بعد از چندين ماه كشمكش بر سر اعلام تعرفه‌هاي سال جديد كه مطابق قانون بايد قبل از آغاز سال جديد اعلام شود، دبير شوراي عالي بيمه سلامت از اعلام تعرفه‌هاي پزشكي سال 97 خبر داد و گفت: در چهار بخش دولتي، عمومي غيردولتي، خصوصي و خيريه، تعرفه‌هاي پزشكي با رشد 5 درصدي همراه است.

تقصير تأخير

قانون مي‌گويد تعرفه‌هاي پزشكي بايد قبل از شروع سال جديد اعلام شود، اما هميشه وقتي كار به شوراي عالي بيمه مي‌رسد، ‌گره مي‌خورد و تعيين درصد رشد مزد درمان با چالش مواجه مي‌شود، اما تأخير در اعلام تعرفه‌ها اغلب موجب سرگرداني مردم و بيماران مي‌شود، چراكه در فقدان نظارت مناسب مراكز درماني و بيمارستان‌ها براي خودشان نرخ‌گذاري مي‌كنند و هر كدام تعرفه‌هاي خود را از بيماران مي‌گيرند. امسال اما آنطور كه عليرضا اوليايي منش، دبير و رئيس دبيرخانه شوراي عالي بيمه سلامت مي‌گويد شوراي عالي بيمه هيچ تعللي در تصويب تعرفه‌هاي پزشكي ۹۷ نداشته است. بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، پيشنهاد رشد تعرفه‌ها، هر سال بايد پيش از تصويب بودجه، توسط شوراي عالي بيمه انجام و به سازمان برنامه و بودجه ارسال شود تا در محاسبات بودجه سال آينده محاسبه شود و شوراي عالي بيمه در سال ۹۶، براي اولين‌بار چندماه پيش از تصويب بودجه، پيشنهاد رشد تعرفه‌ها را به سازمان برنامه و بودجه ارائه داد، اما تأخير اين سازمان موجب شد اين قانون عملياتي نشود.

رشد 137 درصدي تعرفه‌ها در طرح تحول

رشد 5 درصدي تعرفه‌هاي درمان اگرچه روز گذشته اعلام شد، اما از قبل هم قابل پيش‌بيني و پيشنهادش از سوي سازمان برنامه و بودجه ارائه شده بود. به همين خاطر هم اين ماجرا با واكنش رئيس سازمان نظام پزشكي كشور به عنوان حامي هميشگي صنف پزشكان كشور مواجه شده است. ايرج فاضل معتقد است: ‌تعرفه‌ها در كشور ما فريز شده است. از نگاه وي حقوق و دستمزد كارگران ١٨درصد افزايش يافته، اما تعرفه‌هاي پزشكي با 5 درصد رشد رو‌به‌رو است كه اين رشد مي‌تواند موجب ورشكستگي بخش خصوصي درمان شود.

در برابر اظهارات رئيس سازمان نظام پزشكي نگاه ديگري هم وجود دارد. محسن باروني، عضو هيئت علمي دانشگاه، درباره تفاوت تورم حوزه سلامت با تورم عمومي مي‌گويد: تورم به افزايش سطح عمومي قيمت‌ها گفته مي‌شود كه ممكن است برخي كالاها كاهش و برخي افزايش يابد و به اين تغييرات در قيمت كالاها تورم گفته مي‌شود. تورم بخش عمومي با بخش سلامت كاملاً متفاوت است و با توجه به اينكه كالاهاي بخش سلامت وابستگي شديدتري به نرخ ارز دارند، با نوسانات نرخ ارز شدت بيشتري در جهت افزايش دارند، اما در عين حال بنا به تأكيد وي بر اساس مطالعات متعدد تورم بخش سلامت بين 8/1 تا دو برابر بخش عمومي است. باروني در پاسخ به اين سؤال كه افزايش تعرفه در حوزه سلامت بعد از طرح تحول سلامت و قبل از آن چه ميزان بوده است، مي‌افزايد: مطالعات ميداني متعددي انجام شده است. اگر تعرفه‌هاي مصوب را در نظر بگيريم افزايش تعرفه ويزيت و خدمات پزشكي به طور متوسط ۱۳۷درصد تغيير يافته است. البته بايد توجه داشته باشيم اين تغييرات به بيمه‌هاي درماني تحميل شده است. به‌عنوان مثال هزينه سازمان بيمه سلامت (Health insurance) قبل و بعد از طرح تحول بيش از چهار برابر شده است. بر اساس گزارش سال گذشته بانك مركزي هم سهم بهداشت و درمان در هزينه خانوار در دولت روحاني از يك ميليون و 602 هزار تومان به 2 ميليون و 315 هزار تومان رسيد. بر اساس اين گزارش هزينه بهداشت و درمان در سال 92 و پيش از اجراي طرح تحول سلامت يك ميليون و 602 هزار تومان بوده كه سهم اين هزينه از بودجه خانوار 6/5 بوده است، اما در سال 95 اين رقم به 2 ميليون و 315 هزار تومان رسيده و سهمش از بودجه خانوار 9/5 شده است.

زمزمه‌هاي زير‌ميزي

افزايش 5درصدي تعرفه‌هاي درمان شايد به مذاق پزشكان خوش نيايد، اما با عنايت به محدوديت‌هاي مالي طرح تحول سلامت براي ادامه مسير نشان از تدبير براي مديريت منابع دارد؛ ‌تدبيري كه در عين حال بايد با نظارت همراه باشد؛ چراكه زمزمه‌هاي بازگشت زير‌ميزي به خاطر رشد كم تعرفه‌ها به گوش مي‌رسد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سلامت نیوز، تاریخ انتشار16 اردبیهشت 97، کدخبر: 243211، www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین