پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۵۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸
به بهانه نزدیک شدن به سومین دوره رقابت های المپیک جوانان و تکاپوی این روزهای ورزشکاران ایران برای کسب سهمیه، نگاهی انداخته ایم به سبک و سیاق و فلسفه برگزاری این بازی ها و البته دو دوره گذشته ای که در سنگاپور و چین برگزار شده است.

شعارسال: از سال 2010 میلادی، بازی هایی به تورنمنت های رسمی کمیته بین المللی المپیک اضافه شد به نام "youth Olympic games" یا همان"بازی های المپیک جوانان". رقابت هایی که البته در ابتدا در ایران با پسوند نوجوانان شناخته شد و حالا در آستانه سومین دوره با عنوان جوانان از آن یاد می شود.

"بازی های المپیک جوانان" بیش از هر چیز یک تورنمنت آموزشی است. مدیران کمیته بین المللی المپیک پس از بررسی برخی آسیب ها و مشکلات در روند برگزاری ادوار مختلف المپیک به این نتیجه رسیدند که بسیاری از ورزشکاران، با حجم انبوهی از نا آگاهی پا به این میدان بزرگ می گذارند؛ ناآگاهی از هدف برگزاری رویداد بزرگ المپیک که با عنوان "منشور المپیک" از آن یاد می کنند و موارد حرفه ای دیگر که دانستنش نیاز هر ورزشکار است.

همین فقدان ها در نهایت پس از بررسی های بسیار، منجر به ترتیب دادن تورنمنتی شبیه به المپیک برای جوانان شد که البته ساز و کار دیگری دارد و همان طور که در ابتدا گفته شد، بیشتر جنبه آموزشی دارد.

  • نتیجه را کنار بگذارید

در المپیک نوجوانان هم اگرچه مسابقات رسمی و جدی برگزار می شود و به ورزشکاران برتر مدال های سه رنگ می دهند اما اصل را بر نتیجه نمی گذارند. رده بندی نهایی به آن صورت رایج در بازی های المپیک انجام نمی شود و تمرکز صد در صدی بر روی آن نیست. چرا؟ چون تلاش می شود ورزشکاران به منشور المپیک و موارد اخلاقی بیشتر توجه کنند و تمرکزشان در این برهه از عمر ورزش، به این موارد باشد.

  • المپیک آموزشی

برنامه های متنوعی در روزهای برگزاری این تورنمنت وجود دارد که به طور کامل جنبه آموزشی دارد. ورزشکار جوان و یا حتی نوجوانی که به این رقابت ها می رود، بسیاری از اصول حرفه ای گری در ورزش را نمی داند. بخش عمده ای از این ورزشکاران در کشورهای خودشان هم آموزش خوب و درستی نمی بینند و با همین شرایط به بزرگسالان و رویدادهای بزرگتر می رسند.

به همین دلیل بازی های المپیک جوانان، پر است از کارگاه های آموزشی برای ورزشکاران. کارگاه هایی که سعی می کند آن ها را در جنبه های مختلف رشد دهد و آن ها را هرچه بیشتر حرفه ای کند.

  • چطور باید مصاحبه کنیم؟

به طور مثال در این رقابت ها، کارگاه هایی برگزار می شود که به ورزشکاران جوان آموزش داده می شود چطور باید مصاحبه کنند! این حقیقتی است که بسیاری از ورزشکاران ما دوران قهرمانی شان تمام شده اما هنوز بلد نیستند چطور باید با خبرنگاران و رسانه ها به خوبی برخورد و مصاحبه کنند.

در این کارگاه ها، خبرنگارهای حرفه ای رو در روی این ورزشکاران جوان می نشینند و راه و چاه درست مصاحبه کردن را به آن ها آموزش می دهند. اتفاق خوبی که شاید جای خالی اش در ورزش ما هم به وضوح دیده می شود و نیاز است ورزشکاران در سنین پایین آموزش های لازم را ببینند.

  • اولین دوره

اولین دوره المپیک نوجوانان در سنگاپور برگزار شد. رقابت هایی که درست مانند ورژن بزرگسالان خود، سیستم و تورنمت های انتخابی در سطح دنیا و قاره ها دارد و ورزشکاران باید پس از شرکت در این تورنمنت ها سهمیه بگیرند.

در اولین دوره که با شعار روحیه جوانی و در سال 2010 برگزار شد، 3531 ورزشکار از 205 کشور شرکت کردند. تورنمتی که 21 رویداد را در قالب 26 رشته در خود جای داد که در نوع خود و برای نخستین دوره، آمار قابل توجهی بود.

ایران هم با کاروان نسبتا پر جمعیتی راهی این رقابت ها شد. کاروان 52 نفره ایران که 31 پسر و 21 دختر را در خود داشت، با نمایندگانی از رشته های تیرو کمان ، تیراندازی، دوومیدانی، بسکتبال، بوکس، قایقرانی، فوتبال، جودو، شنا، تکواندو، والیبال، وزنه برداری و کشتی در این رقابت ها حاضر شد.

در پایان این رقابت ها، 662 مدال هم توزیع شد که سهم ایران 5 مدال بود.

** مدال آوران ایران در دوره اول المپیک جوانان:

مدال طلا

کاوه رضایی ( تکواندو )

علیرضا کاظمی نژاد (وزنه‌برداری)

مدال نقره:

محمد سلیمانی( تکواندو)

مهران شیخی ( کشتی آزاد )

مدال برنز:

یوسف قادریان ( کشتی فرنگی)

  • دومین دوره

دومین دوره این رقابت ها هم در آسیا برگزار شد و این بار چینی ها میزبان این بازی ها بودند. نانجنیگ چین در سال 2014 میزبان 209 کشور شد و تعداد ورزشکاران هم به 3600 نفر رسیده بود. تعداد رشته ها البته ثابت و همان 26 مانده بود.


المپیک جوانان چگونه برگزار می شود؟! + تاریخچه عملکرد ایران


ایران در این دوره کاروان کوچک و خلوتی را با خود برد که تنها 16 عضو داشت. کیوان صحنه و محمدرضا شبیری در والیبال ساحلی، نجمه خدمتی در تیراندازی، سعید کلانتری در سوارکاری، کیمیا علیزاده، مهدی اسحاقی و دانیال صالحی مهر در تکواندو، سعید رضازاده و رضا بیرالوند در وزنه‌برداری، رامین صفویه در جودو، جواد شوریابی، آریان زرعکانی و محمدرضا رحمانی در دوومیدانی و کرامت عبدولی و محمد آقانیا در کشتی فرنگی نمایندگان ایران در نانجینگ بودند.

حاصل کار این 16 نفر اما در نهایت کمی بهتر از 52 نفر دوره گذشته شد و آن ها توانستند در نهایت به 6 مدال ( 3 طلا و 3 برنز ) دست پیدا کنند. یکی از اتفاقات مهم این رقابت ها، مدال طلای کیمیا علیزاده بود. ورزشکاری که پرچمدار ایران در این بازی ها هم بود و توانست به مدال طلا برسد. علیزاده تنها دو سال بعد، در ریو و المپیک 2016 دستش به مدال المیپک رسید و نخستین مدال تاریخ را برای بانوانی ایرانی در ادوار مختلف المپیک به ارمغان آورد.

** مدال آوران ایران در دومین دوره المپیک جوانان:

کیمیا علیزاده – تکواندو ( طلا)

مهدی اسحاقی – تکواندو – طلا

رامین صفویه – جودو ( طلا)

دانیال صالحی مهر – تکواندو ( برنز )

آرین زرعکانی – دوومیدانی ( برنز )

محمدرضا آقانیا- وزنه برداری ( برنز)

  • سومین دوره

سومین دوره بازی های المپیک جوانان این بار به آمریکای جنوبی رفته و قرار است در آرژانتین و بوینس آیرس برگزار شود. رقابت هایی که نیمه دوم مهرماه امسال آغاز می شود و ورزشکاران ایران همگی درگیر کسب سهمیه این رقابت ها هستند.

ورزشکاران ایران تا اینجا 25 سهمیه این رقابت ها را کسب کرده اند و طبق پیش بینی سرپرست ایران، شانس این را دارند تا تعداد سهمیه هایشان را از عدد 30 هم فراتر ببرند.

در این دوره از رقابت ها قرار است 206 کشور شرکت کنند و تعداد شرکت کننده ها رقمی حدود 4000 نفر تخمین زده شده است!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری جماران، تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1397، کد خبر: 911575، www.jamaran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
این خودش میتونه انگیزه ای واسه جونامون بشه که واسه نشون دادن خودشون تلاش کنن ن۰ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین