پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۰۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
سخنگوی مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به این‌که زباله سفیر مرگ برای نسل‌های آینده است، گفت: محیط‌زیست مازندران قربانی عدم مدیریت صحیح پسماند است. 10ماه از تذکر شفاهی نماینده مردم بابلسر و فریدون‌کنار در مجلس درباره حل مشکل زباله و پسماند در مجلس می‌گذرد؛ اما تاکنون نه تنها اقدامی در این باره انجام نگرفته، بلکه محیط زیست مازندران همچنان به قهقرا می‌رود.

شعار سالسخنگوی مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به این‌که زباله سفیر مرگ برای نسل‌های آینده است، گفت: محیط‌زیست مازندران قربانی عدم مدیریت صحیح پسماند است. 10ماه از تذکر شفاهی نماینده مردم بابلسر و فریدون‌کنار در مجلس درباره حل مشکل زباله و پسماند در مجلس می‌گذرد؛ اما تاکنون نه تنها اقدامی در این باره انجام نگرفته، بلکه محیط زیست مازندران همچنان به قهقرا می‌رود. ولی‌الله نانواکناری با اشاره به این‌که زمانی مازندران برای همه ایران تداعی‌گر منطقه‌ای سرسبز و خرم بود، اظهار کرد: در حال حاضر پسماند و دپوی زباله در سطح مازندران سفیران مرگ برای آیندگان بوده، به‌طوری که از ساحل دریای خزر تا رودخانه هراز و جنگل‌های چالوس و شرق مازندران همه زیر بار زباله در حال جان دادن هستند. وی افزود: زمانی 104گونه آبزی در دریای خزر زیست می‌کردند؛ اما به‌واسطه ورود زباله و شیرابه‌های آن به دریا برخی از این‌گونه‌ها منقرض شده‌اند. نماینده مردم بابلسر و فریدون‌کنار در مجلس تصریح کرد: جنگل‌های مازندران دارای قدمتی طولانی با گونه‌های کمیاب است؛ اما طی سالیان گذشته به‌دلیل دپو زباله در این جنگل‌ها برخی گونه‌ها منقرض شده و تنها می‌توان در کتاب‌های تاریخ به جست‌وجوی این ارقام کمیاب نشست. نانواکناری با اشاره به تذکرات 10ماهه پیش خود درباره حل مشکلات زباله در مازندران در مجلس خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با استاندار سابق مازندران و وزیر کشور در این مورد برگزار شد. وی افزود: حتی زمانی که خانم ابتکار به مازندران آمد، به‌طور جدی مسأله زباله مطرح و قول‌هایی نیز برای چاره‌اندیشی در این مورد داده شد؛ اما جدیتی برای حل معضل زباله در مازندران وجود ندارد. سخنگوی مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به این‌که مسئولان ذی‌ربط باید پاسخگوی این چالش باشند، گفت: محیط‌زیست مازندران قربانی عدم مدیریت صحیح پسماند است. نانواکناری درباره دلایل رد لایحه بودجه دومیلیارد دلاری برای رسیدگی به وضعیت پسماندهای کشور و با اولویت استان‌های گیلان، مازندران و استان گلستان در مجلس گفت: در این مورد نمایندگان مردم مازندران در مجلس برای تخصیص این بودجه بسیار پافشاری کردند و طی جلساتی متعدد با وزیر کشور و معاون رئیس‌جمهور بحث‌هایی در این زمینه انجام شد. وی افزود: تا جایی که مجمع نمایندگان نامه‌ای با مضمون حل معضل زباله در مازندران با تخصیص بودجه مربوطه نوشت و به امضاء تمامی نمایندگان درآمد. در حال حاضر مجمع نمایندگان مازندران در تلاش است تا از طریق صندوق توسعه برای رفع بحران زباله در مازندران و شمال کشور اقدام کند. نانواکناری خاطرنشان کرد: مسئولان مربوطه به جای این‌که توپ را در زمین دیگری بیندازند، باید برای حل بحران زیست‌محیطی مازندران تلاش کنند. این معضل تنها با بودجه حل نخواهد شد، بلکه یک عزم و اراده قوی می‌خواهد. اگر هر نهادی کار خود را به درستی انجام دهد و پاسخگو باشد، دیگر معضلی به نام زباله در مازندران وجود نخواهد داشت.

محیط‌زیست تنها نظارت عالی بر اجرای درست مدیریت پسماند را بر عهده دارد

حسین‌علی ابراهیمی، مدیرکل محیط زیست مازندران، با اشاره به این‌که سوءمدیریت در بحث پسماند در مازندران وجود دارد، تصریح کرد: در این باره قوانین‌ خوبی داریم. قانون‌گذار هم تکلیف همه را مشخص کرده‌؛ اما متأسفانه بسیاری از افراد مسئول به وظیفه خود به درستی عمل نمی‌کنند و تقصیر را به گردن سازمان محیط‌زیست می‌اندازند. ‌وی یادآور شد: بر اساس ماده ۳۶ آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند، مدیریت پسماند زباله در شهرها برعهده شهرداری‌ها، در روستاها بر عهده دهیاری‌ها و خارج از شهر و روستا بر عهده بخشداری و در جاهایی نیز مسئولیت آن با راهداری‌هاست. مدیرکل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: از طرف دیگر ‌براساس همین قانون و در ماده 36 آن نیز به خوبی آمده که نظارت بر اجرای درست کار اعم از پیگیری، بررسی و برخورد با نقض‌کنندگان قوانین زیست‌محیطی با مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. ابراهیمی افزود: بر اساس ماده 23 همین قانون، تنها نظارت عالی بر اجرای درست مدیریت پسماند از سوی مسئولان مربوط، بر عهده سازمان محیط‌زیست است؛ در صورتی که سازمان محیط‌زیست عملاً همه کارهای مدیریت پسماند را از اجرا گرفته تا نظارت انجام می‌دهد.

عدم مدیریت صحیح پسماند ظرفیت اشتغال و تولید را در مازندران از بین می‌برد

وی با اشاره به این‌که در چند سال گذشته نسبت به وضعیت پسماند، آب و فاضلاب استان بی‌توجهی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: متأسفانه عدم مدیریت صحیح پسماند، ظرفیت زیستی و حتی اشتغال و تولید را در مازندران از بین برده است. مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به این‌که طبیعت‌گردی مهم‌ترین ظرفیت اشتغال‌زایی در مازندران است، گفت: با تخریب محیط‌زیست این ظرفیت عملاً از بین می‌رود.

اختصاص ردیف اعتباری مشخص برای مدیریت پسماند

ابراهیمی افزود: سال گذشته دو میلیارد دلار که بخش اعظمی از آن مربوط به مدیریت پسماند بود، مورد تصویب کمیسیون تلفیق مجلس قرار نگرفت. توقع داریم یک ردیف اعتباری مشخص برای مدیریت پسماند در استان در نظر گرفته شود. وی با اشاره به این‌که مدیریت پسماند در صدر اولویت قانون‌گذار مدیریت شهرداری‌ها نیست، تصریح کرد: معضل پسماند استان مازندران با تأمین اعتبار و قرار گرفتن در اولویت‌های کاری همه دستگاه‌های مسئول کشور حل می‌شود. مدیرکل محیط زیست مازندران یادآور شد: پسماند یک بیماری صعب‌العلاج نیست که درمانی نداشته باشد، بلکه مانند یک سرماخوردگی است و با هم‌افزایی دولت و نمایندگان حل خواهد شد.

وضعیت نامطلوب تصفیه فاضلاب‌ها در مازندران

ابراهیمی با اشاره به وضعیت نامطلوب تصفیه فاضلاب‌ها در مازندران گفت: امروز وضعیت تصفیه فاضلاب‌های مازندران با 12 درصد میانگین به نسبت 45 درصد میانگین کشوری بسیار اسفناک است. برای حل این مشکلات برنامه کلانی در مازندران وجود ندارد. هرچند از شش به 12 تصفیه‌خانه رسیدیم؛ اما این آهنگ نسبت به کل کشور بسیار کند بوده و بعدها مازندران را با چالش زیست‌محیطی مواجه می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار 18 اردیبهشت 97، کدمطلب: 43635 ، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
چرا با این دفع کنندگان غیرقانونی زباله در مازندران برخورد مناسبی نمیشود واقعا؟
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین