وی ادامه داد: در کنار ایجاد خطوط ریلی جدید، ایجاد خطوط ریلی آنتنی در فاصلههای کمتر از ۲۰ کیلومتر با هدف اتصال به چشمههای بار به خطوط ریلی اصلی، از مهمترین اولویتهای وزارت راه و شهرسازی است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: انتقال بار از جاده به ریل نه تنها صرفه جویی در هزینه و انرژی را به دنبال دارد بلکه ظرفیت صادراتی و انتقال کالا به بازارهای مختلف داخلی و خارجی را تسهیل میکند که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی گسترش خطوط ریلی را منوط به تامین ناوگان عنوان کرد و گفت: در ۱۵ سال گذشته میزان سرمایه گذاری در ناوگان ریلی کشور حتی جبران کننده استهلاک ناوگان موجود هم نبوده است که تأمین این مهم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
آخوندی بیان کرد: چنانچه یک کیلومتر خطوط ریلی در کشور ایجاد شود باید برای ناوگان آن هم از پیش برنامه ریزی صورت گیرد چرا که در غیر این صورت ناوگان کشور دچار وقفه شده و نارضایتی مردم را به دنبال خواهد داشت.
وی اضافه کرد: گسترش حمل و نقل حومهای و قطارهای ریل باز از دیگر اولویتهای وزارت راه و شهرسازی است که صنایع وابسته از قبیل واگن پارس باید نسبت به انتقال تکنولوژی این صنعت تلاش کنند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: راه اندازی قطار سریع السیر از دیگر اولویتهای این مجموعه است که میطلبد واگن پارس اراک با سابقه ۳۰ ساله در تولید لوکوموتیو، واگنهای باری و مسافربری نسبت به تجهیز خود به دانش تولید و نگهداری این قطارها اقدام کند.
وی ضمانت مالی را شاه کلید هر نوع سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۶ هزار واگن باری از سوی بخش خصوصی در حال خرید است که وزارت راه و شهرسازی این سرمایه گذاری عظیم را ضمانت کرده است.
آخوندی گفت: همچنین وزارت راه و شهرسازی با صدور اوراق بیش از هزار میلیارد ریالی بازار سرمایه تأمین مالی کشور در بخش راه آهن را ضمانت کرده که این مهم در کشور بی سابقه است.
وی اظهار داشت: بعد از تأمین منابع مالی توسط دولت جنبههای فنی همراه با انتقال دانش و تکنولوژی باید در دستور کار بخش خصوصی قرار گیرد و برای حضور در بازارهای بین المللی باید بنیان مهندسی جهانی در همه صنایع کشور به ویژه خطوط ریلی فراگیر شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: تولیدات صادرات محور یکی از مهمترین راههای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور است که شرکت واگن پارس اراک باید با بهره گیری از دانش روز دنیا این مهم را در برنامه خود قرار دهد زیرا مصرف داخلی محدود است و برای حفظ حیات اقتصادی این واحد تولیدی، باید تولیدات صادرات محور در دستور کار قرار گیرد.
آخوندی افزود: شرکت واگن پارس اراک باید در سواحل و مناطق مختلف کشور؛ مراکز صادراتی ایجاد کند و با استفاده از قدرت بازرگانی و تبلیغات گسترده محصولات خود را برای بازارهای مصرف خارجی صادر کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آنچه امروز اتفاق افتاده حاصل تلاش شبانه روزی در سیاست خارجی دولت و در مقوله برجام بوده است چرا که این توافق بین المللی باعث افزایش اعتماد جهانیان نسبت به ملت ایران شده است و امروز شبیه قرارداد واگن پارس اراک در همه نقاط کشور دیده میشود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: افرادی که در مقابل برجام بیانیه صادر میکنند و جشن پیروزی میگیرند باید بدانند که تنها کسی که از خروج ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از برجام خرسند شد، نخست وزیر اسرائیل بود و منتقدان نباید ندانسته خود را در جبهه بزرگترین دشمن ایران و اسلام قرار دهند.
آخوندی افزود: برجام سند افتخار ملت ایران است و همه جنبههای منافع ملی در این سند بین المللی دیده شده است.
واگن پارس ظرفیت جذب بازارهای جهانی را دارد
استاندار مرکزی نیز گفت: شرکت واگن پارس ظرفیت تولیدات باکیفیت و جذب بازارهای جهانی را دارد و بی شک انعقاد قرارداد ساخت ۵۰ لوکوموتیو با مشارکت شرکتهای دلیان چین و البرز نیرو، آغاز حضور محصولات این شرکت در نقاط مختلف جهان خواهد بود.
سید علی آقازاده افزود: این قرارداد در شرایطی منعقد شد که زمزمههای تحریمهای ظالمانه دشمنان علیه کشور ایران از سوی آمریکا شنیده میشود و این قرارداد نوید بخش خنثی سازی توطئههای دشمنان است.
وی در خصوص تصویب طرح اجرای راه آهن برقی ۲ خطه اراک – قم نیز گفت: مقدمات این طرح فراهم شده و انتظار میرود تا پایان امسال پیمانکار طرح انتخاب و عملیات اجرایی نیز آغاز شود.
استاندار مرکزی افزود: شرکت دالیان چین سابقه سرمایه گذاری و همکاری با شرکتهای ایرانی را دارد و بدون شک این قرارداد سر آغاز همکاریهای تجاری بیشتری با طرفهای خارجی خواهد بود.
تولید ۶۰۰ واگن باری در اراک هدفگذاری شد
مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک گفت: امسال تولید ۶۰۰ واگن باری در کارگاههای تولیدی این واحد صنعتی هدفگذاری شد.
محمدرضا مختاری افزود: واگن پارس اراک ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ واگن مسافری، هزار واگن باری و ۵۰ لوکوموتیو را دارد که همه این ظرفیت به کارگیری نمیشود.
وی ادامه داد: ساخت واگنهای مسافربری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر از سال ۱۳۹۱ در شرکت واگن پارس کلید خورده که هر ساله تعداد قابل توجهی از این محصول تولید و به ناوگان ریلی کشور میپیوندد.
مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک اظهار کرد: تا کنون ۱۰ هزار و ۷۶۳ واگن باری در این شرکت تولید شده که از این تعداد سه هزار و ۶۳۰ واگن به کشورهای سودان و سوریه صادر شده است.
وی افزود: در مجموع ۵۰ درصد واگنهای باری کشور و ۳۰ درصد واگنهای مسافربری ناوگان ریلی کشور در شرکت واگن پارس اراک تولید شده که از لحاظ قیمت و کیفیت قابل رقابت با واگنهای خارجی هستند.
مختاری گفت: مذاکرات برای تولید هزار واگن مسافربری با سرعت ۲۰۰ کیلومتر با شرکتهایی از چین و روسیه انجام شده که سهم واگن پارس اراک از این قرارداد ۵۰ درصد خواهد بود.
وی بیان کرد: تولید ۴۵۰ واگن از ۲ هزار و ۶۳۰ واگن مترو مورد نیاز کشور نیز از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش به واگن پارس اراک واگذار شده است.
مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک یادآوری کرد: با انعقاد قراردادهای موجود شرایط کاری این شرکت برای پنج سال آینده تضمین شده است.
در این آیین قرارداد ساخت ۵۰ لوکوموتیو باری با ارزش ۷۰ میلیون یورو بین سه شرکت واگن پارس اراک، البرز نیرو و طرف چینی امضا شد.
شرکت واگن پارس اراک واحد مادر تخصصی در حوزه تولید محصولات ریلی در خاورمیانه است.
این شرکت در سال ۱۳۵۴ آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۶۴ با سرمایه گذاری سازمان صنایع و نوسازی ایران به یکی از زیر مجموعههای این سازمان پیوست.
کارگاههای تولیدی شرکت واگن پارس در فضایی به وسعت ۳۳ هکتار جانمایی شده است.
این شرکت به عنوان بزرگترین سازنده انواع لوکوموتیو، واگنهای باری، مسافری و مترو در خاورمیانه، متولی اصلی تولیدات سیستم حمل و نقل ریلی کشور است و علاوه بر توان ساخت انواع واگن در حوزه تعمیرات اساسی خودروهای ریلی نیز مزیت دارد.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پورتال خبری تحلیلی تجارتنیوز، تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 247411 ، www.tejaratnews.com
س.د۷۶