پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۲۸۵
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
خراسان شمالی یکی از قطب های دامپروری در کشور است که سالانه تعداد زیادی دام سبک و سنگین در این استان تولید می شود که می تواند مقدار قابل توجهی از نیاز گوشت و شیر مردم را تامین کند، اما نوسانات قیمت نهاده های دامی در حال حاضر تبدیل به یک دغدغه بزرگ شده است که دامدارها را برای ادامه آینده کار دامپروری به شدت نگران کرده است.

شعار سال: حسین آزرنگ یکی از دامداران بجنوردی با اشاره به اینکه ظرفیت گاوداری وی 120 راسی است، گفت: قیمت نهاده های دامی به شدت افزایش یافته است و متاسفانه کمکی از سوی دولت نیز به آن ها نمی شود.

وی افزود: طی یک شبانه روز باید برای هر راس دام سنگین پرواری هشت کیلوگرم علوفه استفاده شود که این رقم برای دام سنیگن شیری بیشتر می شود و به عدد 12 تا 14 کیلوگرم می‌رسد.

آزرنگ ادامه داد: سال گذشته برای دریافت تسهیلات به منظور خرید علوفه و دام به بانک کشاورزی معرفی شدم و قرار بر این بود تا تسهیلات با نرخ 10 درصد اعطا شود اما هنوز این امر تحقق نیافته است.

وی اظهار کرد: سود دامدار در خرید علوفه است که این امر در فصل زمستان با قیمت کمتر اتفاق می‌افتد اما نقدینگی لازم برای خرید آن وجود ندارد.

آزرنگ با اشاره به قیمت متغیر علوفه، گوشت، شیر و دام زنده تصریح کرد: در حال حاضر زندگی دام دار بر رویهواست و نمی داند برای آینده چه کاری انجام دهد و چه برنامه ای داشته باشد.

دامداران نقدینگی چندانی برای خرید علوفه ندارند

جمشید خوش اندام یکی دیگر از دامداران بجنورد در ادامه  اظهار کرد: طی سال گذشته اقدام به خرید دام سنگین با قیمت هرکیلوگرم 30 هزار تومان کردم اما حال که این دام ها به مرحله کشتار رسیده و وزن آن به 800 کیلوگرم رسیده اند،با قیمت 13 هزار تومان خریداری می شوند.قیمت خوراک دام ها چندی پیش 1100 تومان بوده که هم اکنون این رقم به 1300 تومان رسیده است.

وی با تصریح بر اینکه پرورش دهندگان دام سنگین ضرر می دهند، ادامه داد: هم اکنون برای خرید علوفه به پول نقد نیاز داریم اما قیمت علوفه بالا رفته و نقدینگی دامدارها نیز چندان نیست.به عنوان مثال سال گذشته پرس را با قیمت 200 تومان خریداری کردیم و هم اکنون با قیمت 520 تومان خریداری می کنیم و قیمت کاه و یونجه و نیز افزایش یافته و مجیور شده‌ایم کاه را با قیمت 650 تومان و یونجه را با 1400 تومان خریداری کنیم.

علوفه به اندازه کافی موجود است؛ اما قیمت بالاست

حسینعلی حصاری، مدیر عامل اتحادیه گاوداران بجنورد همچنین  با ابزار نگرانی از افزایش قیمت علوفه در بازار گفت: متاسفانه قیمت علوفه روز به روز بالاتر می رود و دامدار نیز به دنبال آن متضرر می شود.

وی افزود: در حال حاضر دامدار مجبور است تا علوفه را با قیمت هر کیلوگرم 1150 تومان خریداری کند.

وی خاطرنشان کرد: علوفه به اندازه کافی در بازار موجود است و هیچ کمبودی در این خصوص وجود ندارد اما قیمت آن بسیار بالاست و دامدار توان خرید آن را ندارد.

حصاری با تصریح بر اینکه 70 درصد از هزینه‌های تولید در بخش دامپروری مربوط به علوفه می‌شود، ادامه داد: اما در شرایط کنونی پرواربند گوساله ما مشکل فروش دارد و لاشه گوشت از آن ها خریداری نمی‌شود.

وی اظهار کرد: پروار بند گوساله، در سال گذشته این لاشه‌ها را با قیمت کیلویی 28 هزار تومان به فروش می‌رساند اما این قیمت هم اکنون به حدود 25 هزار و 500 تومان رسیده است.

حصاری بیان کرد: به علت مشکل به وجود آمده دامدار مجبور است تا چند صباحی دام پروار شده خود را با این علوفه گران قیمت نگه دارد اما زمانیکه دام فربه شد دیگر به وزن آن اضافه نمی شود و چاق تر نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته هر راس دام سنگین با قیمت کیلویی حدود 16 هزار تومان فروخته می‌شد اما این رقم در حال حاضر به حدود 14.5 هزار تومان رسیده است.

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت دامداران دام سبک نیز به این گونه است؟ اظهار کرد: با توجه به بارندگی های خوبی که طی چند هفته اخیر در این استان انجام شد وضعیت مراتع بهتر شده و این دام ها در وضع خوبی به سر می‌برند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر قیمت دام زنده افزایش یافته و هر کیلوگرم دام سبک زنده به رقم 21 هزار تومان و لاشه گوسفندی به حدود 45 هزار تومان رسیده است.

برای حمایت صنعت دامداری توجه ویژه ای به اختصاص نهاده ها از سوی پشتیبانی امور دام شود

احمد داوطلب، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بخش زیادی از نهاده های دامی همچون جو، ذرت، کنجاله سویا وارداتی هستند و با افزایش قیمت ارز، قیمت این نهاده ها نیز افزایش یافت.

وی تاکید کرد: باید برای حمایت صنعت دامداری توجه ویژه ای به اختصاص این نهاده ها از سوی پشتیبانی امور دام شود تا قیمت علوفه در بازار متعادل شود،در غیر این صورت قیمت ها همچنان متغیرو نامشخص خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 25 اردیبهشت 97، کد مطلب: 97022513749: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین