پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۴۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
عباسعلی کدخدایی سخنگوی پیشین شورای نگهبان در گفت‌وگو با «شرق» اعلام کرد ،تایید صلاحیت روحانی و عارف با وساطت آیت الله جنتی صورت گرفته است.

شعار سال: این روزنامه در مصاحبه ای طولانی با معاون اجرایی شورای نگهبان از ناگفته‌ها و حواشی انتخابات اخیر گفته است و از چگونگی رد صلاحیت هاشمی و نیز پادرمیانی «علی لاریجانی» و «حسن روحانی» به‌عنوان پیغام‌بر از شورا به مجمع تشخیص مصلحت نظام با هدف راضی کردن «آیت‌الله» به کناره‌گیری و انصراف از ادامه حضور در کارزار انتخابات تا نحوه تایید‌صلاحیت «روحانی» و «عارف» که به قول کدخدایی با وساطت آیت‌الله جنتی صورت گرفته صحبت کرده است.

عباسعلی کدخدایی در مورد شرایط سنی و توانایی به‌عنوان دلیل ردصلاحیت هاشمی گفته ومعتقد است که نظر اعضا بر این بود که ایشان به‌طور کلی «توانایی» برعهده‌گیری این سمت را نداشته‌اند.

کداخدایی در مورد موارد رد صلاحیت ها در انتخابات اخیر و نحوه اطلاع رسانی به آنها گفته است:از مقامات (نامزدها)ما افرادی را دعوت کردیم و گفتیم ظاهرا برای شما رایی در شورا نیست اگر مایل هستید، می‌توانید انصراف دهید. بعضی‌ها پذیرفته‌اند برخی گفته‌اند نه ما تا آخر می‌ایستیم.

وی افزود: به طور مشخص من روایت آقای هاشمی را می‌خواستم مطرح کنم. اینکه هم خودشان و هم یکی از نزدیکانشان گفته‌اند که یک‌بار آقای لاریجانی و یک‌بار یک شخصیت سیاسی دیگر از طرف شورای نگهبان برای ایشان پیغام می‌آورند به نفع شماست که کنار بروید و اعلام انصراف کنید چون ردصلاحیت شما هزینه زیادی را به نظام تحمیل می‌کند که ایشان نمی‌پذیرندو...

کدخدایی گفت:درباره آقای هاشمی وقتی رای‌گیری شد ایشان رای لازم را نداشت آقایان فقهای شورای نگهبان به‌ویژه دبیر شورا، حضرت آیت‌الله جنتی گفتند که بهتر است برخی آقایان بزرگان با ایشان ملاقاتی داشته باشند و بگویند با توجه به این رای، بعد گلایه‌ای نکنند که چرا به ما نگفتید. خیلی وقت‌ها می‌گویند که چرا از قبل به ما نگفتید. با برخی آقایان علما صحبت کردند که یا قم بودند یا دلایلی که آوردند، نشد.

وی در مورد رساندن پیغام به هاشمی رفسنجانی افزود: من عرض کردم که مثلا جناب دکتر لاریجانی با آقای هاشمی رفت‌وآمدی دارند و ممکن است صحبت کنند. چون قبلا هم با آقای لاریجانی در مسایلی دیگر صحبتی شده بود. آقایان فقهای شورای نگهبان پذیرفتند و بعد هم گفتم که با جناب آقای روحانی هم که بررسی صلاحیت ایشان تمام شده بود هم سلام‌علیکی داریم از طریق ایشان هم می‌شود اقدامی کرد که پذیرفتند.

وی افزود: من تلفن زدم به آقای لاریجانی، ایشان اول مقداری سختشان بود اما بعد پذیرفتند و گفتند امشب روضه دارند فردا صحبت می‌کنند. جناب آقای روحانی را زنگ زدم احوالپرسی کردیم گفتند دود سفیدی بلند شده است از شورای نگهبان؟ گفتم سفید و سیاه است و اگر ممکن است تشریف بیاورید اینجا برای گفت‌وگو که بعد از نماز مغرب حدود ساعت نه شب بود آمدند. آنجا من هر دو مطلب را خدمت ایشان گفتم. ابتدا گفتم تبریک می‌گویم که شما رای لازم را آوردید و آقایان اعتماد کرده‌اند و نکته دوم این خبر در رابطه با جناب آقای هاشمی است که رای لازم را نداشتند و نظر آقایان این است که با ایشان صحبتی شود که اگر مایل هستند انصراف دهند. ایشان هم تعجب کردند هم گفتند برویم با بقیه آقایان صحبت کنیم که شاید نظر عوض شود.

کدخدایی در مورد زمان اعلام نظر شورای نگهبان نیز گفت:دوشنبه یعنی یک روز قبل از آن بود که ما باید اسامی تایید صلاحیت‌شدگان را به وزارت کشور اعلام می‌کردیم. من به آقای روحانی اعلام کردم که دیگر امیدی به رای‌گیری نیست و همین یک‌بار رای‌گیری شده است و آقایان نظرشان این است که این پیام به آقای هاشمی منتقل شود که یکی، دو ساعت هم گفت‌وگویی داشتیم و از هر دری سخنی گفتیم و بعد تشریف بردند و قرار شد خبر دهند. فردا دکتر لاریجانی بعد از ملاقات با آقای هاشمی رفتند نتیجه را به دبیر شورای نگهبان گفتند با این عنوان که آقای هاشمی نپذیرفته‌اند و گفته‌اند اشکالی ندارد من می‌ایستم. بعد هم همین گفته را آقای لاریجانی تلفنی به من گفتند. آقای روحانی هم همین خبر را بعداً تلفنی به من گفتند.

وی افزود:آقای هاشمی صحبت‌هایی را در ارتباط با علت ردصلاحیتشان مطرح کرده‌اند، مبنی بر حضور مقام امنیتی در جلسه شورای نگهبان و اینکه این مقام، اعضا را متقاعد می‌کنند که به آقای هاشمی رای منفی بدهند با این استدلال که ایشان رای بالایی دارد و حتما رای می‌آورد در حالی که این اتفاق مطلوب شرایط فعلی نیست و از این صحبت‌ها و اینکه ایشان نباید تاییدصلاحیت شوند.

معاون اجرایی شورای نگهبان تاکید کرد: البته تعجب کردم چون بزرگان که نباید به این شایعات توجه کنند ما جایگاه افراد را خیلی بالاتر از اینها می‌دانیم که این بحث‌های خیلی ساده‌انگارانه مطرح شود و اینگونه تصور شود که نهاد شورای نگهبان دنبال این است که ببیند چه کسی رای بیشتری دارد بعد به او بگویند برود کنار و از این حرف‌ها. اینها دون شأن شورای‌نگهبان است. اما در ارتباط با کلیت بحث باید بگویم که در انتخابات ریاست‌جمهوری برخلاف مجلس، رسیدگی ما یک‌مرحله‌ای است یعنی خود شورای نگهبان بررسی می‌کند نه هیأت مرکزی و نه هیأت‌های نظارت استانی. نسبت به خیلی‌ها چون افراد شاخصی هستند و همه می‌شناسند نیازی نیست که مدرک یا سندی آورده شود

وی در مورد ردصلاحیت آقای هاشمی به علت سن وسال ایشان نیز افزود: در مجموع در توانایی‌ها بحث شد که ریاست‌جمهوری دوندگی‌هایی نیاز دارد که مثلا شما الان کسی مثل آقای احمدی‌نژاد دارید که هر لحظه یک جایی است. البته ایشان خودشان تمایل به این کار دارند و بحث سفرهای استانی را هم خودشان ابداع کردند اما این سفرها، از وظایف رسمی رییس‌جمهوری نیست.لذا با این گستردگی کار، فرد چابکی را می‌خواهیم که مدیریت فعالی را داشته باشد. این بحث توانایی در مجموع مطرح شد اما نه اینکه مثلا سقف سن 80 تا 70 یا 85سالگی باشداصلا چنین چیزی را نمی‌توانیم مطرح کنیم.

کدخدایی در ادامه این مصاحبه به بررسی صلاحیت دیگر نامزدها اشاره کرده واعلام این خبر را زلزله دانسته وگفت: تایید صلاحیت دو نفر با وساطت دبیر شورای نگهبان، انجام شد، یعنی اگر بر همان روال سابق بود رای لازم را نداشتند، اما دبیر شواری نگهبان گفت من شناخت دارم ، می‌دانم که می‌توانند مفید باشند و با یکی، دو نفر صحبت کردند و آنها هم آمدند رأی مثبت خودشان را اعلام کردند.

وی افزود: آقای روحانی که ابتدا پنج رأی داشتند و بعد روی شش رای ثابت ماندند، آقای جنتی رایزنی کردند و آقای دکتر عارف که پنج رأی داشتند. آقای جنتی گفتند من ایشان را می‌شناسم از قدیم، انسان متدینی هستند اگر تمایل دارید به ایشان رأی دهید.

کدخدایی گفت: آن دو مورد را که لب مرز بودند و دبیرشورای نگهبان سعی کرد رایزنی کند، چون آنها هم مردد بودند. ولی اگر آنجور نبود به نظرم عدد کاندیداها به پنج می‌رسید یا مثل دوره گذشته به چهار می‌رسید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت جام جم آنلاین، تاریخ 5 مرداد 92، کد مطلب: 1134444415141119246: www.jamejamonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
امیدواریم روزی برسه که یک شورای نگهبانی در راستای نیاز ها و خواسته های مردم روی کار بیاد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین