پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۰۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۹
طرح توسعه فاز 11 میدان مشترک پارس جنوبی تیرماه سال گذشته طی یک قرارداد به شرکت فرانسوی توتال سپرده شد اما در این قرارداد شرایطی در نظر گرفته شده که سهم ساخت داخل حداکثری شود. در این زمینه رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از دستور وزیر نفت برای حضور سازندگان ایرانی در جلسات توسعه فاز 11 پارس جنوبی خبر داد و گفت: اگر توتال بیش از 51 درصد از ساخت داخل استفاده کند، تشویق می‌شود و در غیر این صورت جریمه خواهد شد.

شعار سال: طرح توسعه فاز 11 میدان مشترک پارس جنوبی تیرماه سال گذشته طی یک قرارداد به شرکت فرانسوی توتال سپرده شد اما در این قرارداد شرایطی در نظر گرفته شده که سهم ساخت داخل حداکثری شود. در این زمینه رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از دستور وزیر نفت برای حضور سازندگان ایرانی در جلسات توسعه فاز 11 پارس جنوبی خبر داد و گفت: اگر توتال بیش از 51 درصد از ساخت داخل استفاده کند، تشویق می‌شود و در غیر این صورت جریمه خواهد شد.

 رضا خیامیان در نشستی خبری ادامه داد: توتال فعالیت خود را در فاز 11 چراغ خاموش انجام می‌دهد و کار متوقف نشده است. در مناقصات فرعی برگزار شده سازندگان و پیمانکاران ایرانی نیز شرکت کرده‌اند و بیش از 700 میلیون دلار تاکنون مناقصه برگزار شده است. خیامیان با بیان اینکه هنوز کار برگزاری مناقصات در فاز 11 پایان نیافته است، ادامه داد: از روند کار راضی هستیم، زیرا از توان داخل استفاده می‌شود.

ورود ممنوع برای کالاهایی که مشابه داخلی دارند

واردات کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، یکی از موضوعاتی است که در سال حمایت از تولید ملی باید به آن پرداخته شود. در این باره خیامیان می‌گوید: برای ممنوع کردن واردات کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، تلاش شده است. البته هنوز به دلایلی مانند خریداری «سرجمع یک پروژه» کالاهای ممنوعی که در آن پروژه استفاده می‌شوند نیز وارد می‌شود.

او با خاطرنشان کردن اینکه مدیران ما باید جرأت استفاده از کالای ایرانی را داشته باشند، اظهار داشت: متأسفانه برخی از مدیران به ساخت داخل باور ندارند. او ادامه داد: زمانی که قرار بود در یکی از پالایشگاه‌های کشور، از کاتالیست‌های تولید داخل استفاده شود، مدیران پالایشگاه انواع تضمین‌ها برای درست کار کردن کاتالیست را اخذ کردند و حتی قرار شد که اگر مشکلی رخ دهد، شرکت تولیدکننده کاتالیست جریمه نیز پرداخت کند. خیامیان با برشماری توانمندی‌های سازندگان داخلی، بیان داشت: اکنون 100 درصد تجهیزات بخش پایین دستی صنعت نفت توسط بخش داخل تولید می‌شود.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اضافه کرد: همچنین باید قانون استفاده حداکثری از توان شرکت‌های داخلی بویژه در تأمین مالی خارجی (فاینانس) اجرا شود، زیرا تاکنون کشورهای تأمین‌کننده فاینانس مانند چین، استفاده 85 درصدی از تجهیزات ساخت چین را الزامی می‌دانستند.

وی درباره عملکرد صندوق توسعه ملی نیز گفت: متأسفانه این صندوق، به جای حمایت از کالاهای ایرانی، به افرادی وام می‌دهد که کالاهای خارجی وارد می‌کنند. وی با انتقاد از اخذ وام‌های با سود بالا، گفت: برخی واحدهای تولیدی هنوز طلب‌های خود را دریافت نکرده‌اند، اما در صورت عقب افتادن اقساط خود باید جریمه بدهند. وی خاطرنشان کرد: اکنون می‌توان بدون دردسر و مشکل و بدون پرداخت مالیات، سود سالانه 20درصد از سرمایه‌گذاری در بانک اخذ کرد، اما بخش تولید با مشکلات جدی مواجه است.

بومی‌سازی کاتالیست مانع خروج یک‌میلیارد دلار ارز از کشور شد

در این جلسه گفته شد که هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد از کاتالیست‌های مربوط به تولید بنزین یورو ۴ و یورو۵ داخلی هستند. خیامیان اعلام کرد: «در حال حاضر پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، پتروشیمی نوری، پتروشیمی بوعلی، پتروشیمی بندر امام و همچنین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از کاتالیست‌های تولید داخل برای تولید بنزین استفاده می‌کنند».

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار --------- ، کدمطلب: 465584 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
0
0
دیگه نباید به امریکا و شرکت های وابسطه به امریکا اعتماد کرد و با اونها کار کرد
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین